Ryanair krytykuje Booking.com za wycofanie lotów
Linie lotnicze Ryanair stwierdziły, że większe strony takie jak Booking.com, Kiwi i Kayak nagle usunęły jej loty w grudniu ub.r. Nastąpiło to po orzeczeniu irlandzkiego Sądu Najwyższego, który zakazał screenscraperowi Flightbox zbierania informacji o lotach Ryanair dla internetowych agentów turystycznych.
Ryanair stwierdził, że usunięcie lotów przez wspomniane strony internetowe zwiększy ilość pustych miejsc o 1% lub 2% w grudniu i styczniu.
Firma dodała, że chociaż dochody z biletów mogą być również dotknięte, ruch ten prawdopodobnie nie będzie miał "istotnego wpływu" na pełnoroczne liczby pasażerów lub wypracowany zysk. Linie lotnicze dodały, że odpowiedzą na ostatnie działania, obniżając ceny biletów dla pasażerów rezerwujących bezpośrednio przez ich własną stronę internetową.
Ryanair mówi o "piratach"
W oświadczeniu Ryanair opisał internetowych agentów jako "piratów". Stwierdził, że będzie "kontynuował udostępnianie swoich taryf na rzecz uczciwych oraz przejrzystych internetowych agentów turystycznych, takich jak Google Flights", które "nie dodają ukrytych narzutów do cen Ryanair i kierują pasażerów do dokonywania rezerwacji bezpośrednio na stronie Ryanair.com".
Booking Holdings, który zarządza Booking.com oraz Kayak i Kiwi.com, nie odpowiedziały na prośby o komentarze.
Ryanair stwierdził, że usunięcie jego lotów mogło być wynikiem nacisków ze strony krajowych agencji ochrony konsumentów lub nowych środków weryfikacji klientów, które wprowadziła spółka.
Firma była też w długotrwałym sporze z internetowymi serwisami rezerwacji biletów, po tym jak wszczęła działania prawne w USA przeciwko właścicielowi Booking.com, Booking Holdings i jego spółkom zależnym, w tym Kayak, Agoda i Priceline.
Ryanair również stwierdził, że jego loty mogły zostać usunięte z witryn w odpowiedzi na niedawne orzeczenie irlandzkiego Sądu Najwyższego przeciwko screenscraperowi Flightbox.
Orzeczenie przyznało linii lotniczej stały nakaz, zabraniający Flightboxowi "nielegalnego scrapowania treści Ryanair.com" dla internetowych agentów turystycznych (to proces zbierania informacji i danych ze stron internetowych).