Przyszłość rynku nieruchomości - obiekty wielofunkcyjne

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 15
W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, znacząco skrócił się czas pomiędzy przełomowymi zmianami społeczno-ekonomicznymi, które wpływają na to jak żyjemy i kształtują funkcjonalność przestrzeni miejskiej. Odpowiedzią na potrzeby dynamicznie żyjących, wielopokoleniowych, coraz bardziej świadomych społeczeństw są projekty wielofunkcyjne.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Eksperci międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield zidentyfikowali trzy trendy, które globalnie i lokalnie odgrywają znaczącą rolę w tym, jak projekty wielofunkcyjne będą wyglądały w przyszłości i które wpłyną na wzrost wartości tych aktywów.

Obecnie obiekty wielofunkcyjne to nie tylko rodzaj zabudowy, lecz również cała filozofia tworzenia nowych obiektów. Takie projekty odchodzą od skupienia się na wewnątrz na rzecz orientacji na zewnątrz i stają się istotnym elementem łączącym ludzi i tkankę miejską. Projekty nieruchomości nowej generacji nie będą już tylko budynkami o funkcji mieszanej, ale wielofunkcyjnymi przestrzeniami. Zamiast łączenia części składowych nieruchomości będą one tworzyć miejsce, zwiększać elastyczność i zapewniać różnorodne doznania.

Ponadto, coraz większa mobilność społeczeństwa oznacza, że ludzie nie będą już chcieli pozostawać w jednym miejscu przez całe życie, lecz będą się przemieszczać w zależności od etapu życia w miarę ewoluowania potrzeb i preferencji. Dlatego projekty wielofunkcyjne nie muszą służyć wszystkim grupom w danym miejscu, lecz mogą być dostosowane do poszczególnych grup, takich jak, np. rodziny, studenci, seniorzy czy osoby aktywne zawodowo.

Obecnie w miastach możemy wyróżnić pokolenia Baby Boomers’ów, X, Y czy Z których zwyczaje zakupowe, podejście do pracy, potrzeby mieszkaniowe, sposób spędzania wolnego czasu jest skrajnie różny. To właśnie takie czynniki jak różnice pomiędzy pokoleniami, nowe funkcje wykorzystania przestrzeni czy coraz większa odpowiedzialność społeczna mają coraz większy wpływ na sposób, w jaki tworzone są projekty wielofunkcyjne – mówi Jan Szulborski, Senior Consultant w dziale Badań i Doradztwa, Cushman & Wakefield.

W najnowszym raporcie Outlook 2020, przygotowanym przez zespół analityków EMEA Research & Insight Cushman & Wakefield, wskazano trzy trendy, które będą decydowały o kształcie przyszłych projektów wielofunkcyjnych.

Coraz większa personalizacja

Pierwsze projekty wielofunkcyjne łączyły w sobie podstawowe funkcje: biurowe z handlowymi, handlowe z mieszkaniowymi lub mieszkaniowe z biurowymi. Pomimo wielu projektów oferujących takie zagospodarowanie przestrzeni, tego typu połączenia obecnie nie gwarantują już komercyjnego sukcesu i nie zawsze spotykają się z pozytywnym odbiorem użytkowników, którzy coraz częściej oczekują oferty bardziej dopasowanej do ich potrzeb. Personalizacja to przyszłość. Projekty wielofunkcyjne dają wiele możliwości w tym zakresie poprzez łączenie różnych zastosowań i funkcji, co będzie przemawiać do grupy docelowej i da trwałą przewagę konkurencyjną. Powstanie takich szytych na miarę budynków umożliwiają nowe technologie, które dają deweloperom szereg danych wymaganych do stworzenia przestrzenni odpowiadającej na potrzeby grupy docelowej. Dzięki co raz większemu wpływowi personalizacji przestrzeni będziemy obserwować coraz większe zainteresowanie takimi formatami jak co-living, student housing czy senior housing.

Efektywne wykorzystanie przestrzeni i innych zasobów

Ograniczona dostępność i wzrost cen gruntów w centach miast powoduje coraz większą presję na efektywne wykorzystanie przestrzeni i maksymalizowanie wartości nieruchomości. Wpływa to na całą filozofię projektowania obiektów wielofunkcyjnych, które powinny skupiać się na otwarciu projektu na zewnątrz zamiast na zamykaniu się w poszczególnych funkcjach, w coraz bardziej zatłoczonych metropoliach. Przyszłością obiektów wielofunkcyjnych będzie jednolita, elastyczna przestrzeń tworząca miejsce, w którym ludzie chcą przebywać.

Aby to osiągnąć, przestrzennie powinny być w stanie przekształcać się w ciągu dnia tak, aby oferować różne funkcje i doznania. Przestrzennie te powinny być dostępne 24 godziny na dobę i móc również dostosowywać do zmieniających się potrzeb użytkowników.  Jest to możliwe dzięki coraz bardziej popularnym rozwiązaniom takim, jak demontowane ściany, meble modułowe i mobilne, dzięki różnym aplikacjom tworzącym wirtualne środowisko pracy czy aktywności community managerów lub osób odpowiedzialnych za marketing projektu – mówi Aleksander Szybilski, Associate, Workplace Strategy, Cushman & Wakefield.

Rozpoznawalne i użyteczne przestrzenie publiczne

Przestrzeń publiczna tworzy dodatkową wartość nieruchomości dla deweloperów, najemców i odwiedzających. Strefy ogólnodostępne, ich aranżacja i odpowiednia atmosfera nie są już tylko opcjonalne, lecz stały się elementem niezbędnym w tworzeniu obiektów wielofunkcyjnych. Użytkownicy, którzy kładą nacisk na doznania, odwiedzają dane miejsce nie tylko po to, aby korzystać z głównych funkcji kompleksu. Przyciąga ich również środowisko, które powoduje, że w danym miejscu żyją, pracują, spędzają więcej czasu i odwiedzają je ponownie. 

Co dalej?

Podczas, gdy tworzenie obiektów wielofunkcyjnych jest niezaprzeczalnie skomplikowane jest ono jednocześnie zdecydowanie najbardziej opłacalne. Za ponadczasowe formaty będą uchodziły takie projekty, które będą oferować najbardziej elastyczne, spersonalizowane usługi oraz przestrzenie, zapewniające doznania w sferze społecznej i publicznej, które są coraz bardziej istotne dla zmieniającego się społeczeństwa. Zmieni się też sam proces projektowania obiektów wielofunkcyjnych, gdzie na etapie projektowania będą też uczestniczyć badacze społeczni, specjaliści z dziedziny teorii pokoleń, urbaniści czy analitycy danych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ