Polacy nie chcą zakładać własnej firmy. Boją się utraty stabilizacji

przedsiębiorca
Polacy nie chcą zakładać własnej firmy. Boją się utraty stabilizacji / Fot. Shutterstock/Sokor Space
Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wynika z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy". Obawa przed utratą stabilizacji powstrzymuje 28 proc. respondentów, w tym aż 52 proc. osób z wyższym wykształceniem.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Najczęściej wymienianą przyczyną rezygnacji z założenia własnego biznesu jest brak środków – wskazuje go 41 proc. respondentów. Co trzeci ankietowany obawia się porażki, a 31 proc. przyznaje, że nie ma potrzebnej wiedzy na temat przepisów i biurokracji.

– Na decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej często wpływają nie tylko ambicje i pomysły, ale też codzienne zobowiązania i oczekiwania społeczne – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

Wykształcenie a strach przed biznesowym ryzykiem

Raport ujawnia zaskakującą zależność – im wyższe wykształcenie, tym większa obawa przed utratą stabilizacji. Problem ten dotyczy:

  • 52 proc. osób z wykształceniem wyższym,
  • 26 proc. osób z wykształceniem średnim,
  • 16 proc. osób z wykształceniem podstawowym.

Odwrotną tendencję zaobserwowano przy barierach związanych ze stanem zdrowia oraz sytuacją rodzinną, które częściej wskazują osoby z niższym wykształceniem.

Różnice między kobietami a mężczyznami

Wyniki badania pokazują wyraźne różnice między płciami. Kobiety przed założeniem firmy powstrzymuje przede wszystkim:

  • brak pewności siebie (37 proc. kobiet vs 23 proc. mężczyzn),
  • sytuacja rodzinna (13 proc. kobiet vs 6 proc. mężczyzn).

Z kolei mężczyźni częściej jako przeszkody wskazują:

  • stan zdrowia (21 proc. mężczyzn vs 10 proc. kobiet),
  • brak wsparcia ze strony najbliższego otoczenia (9 proc. mężczyzn vs 4 proc. kobiet).

Potrzeba systemowych rozwiązań

– Raport pokazuje, że 47 proc. Polaków nie planuje prowadzenia własnej działalności, a aż co trzeci obawia się porażki – to wyraźny sygnał, że potrzebujemy nie tylko narzędzi, ale i zmiany narracji wokół przedsiębiorczości – komentuje Monika Król, wiceprezeska BLIK, partnera kategorii Polka za granicą.

Według ekspertów potrzebne są konkretne rozwiązania, które zmniejszą obawy przed utratą stabilizacji, takie jak darmowe doradztwo i szkolenia dla początkujących, niższe składki ZUS na start czy łatwiejszy dostęp do kredytów wspierających rozwój działalności gospodarczej.

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy" towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Ogłoszenie laureatek i laureatów tegorocznej edycji odbędzie się podczas uroczystej gali na początku czerwca br.

ZOBACZ RÓWNIEŻ