Nowe przepisy dla przedsiębiorców. Aktualne zestawienie sierpień 2020

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Prezentujemy najnowsze zmiany w prawie dotyczące wszystkich przedsiębiorców. Szczegółowe rozwiązania w ramach Tarczy 4.0, nowe uprawnienia KNF czy zmiany w zakresie magazynów call-off-stock.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

TARCZA 4.0

24 czerwca, dzień po opublikowaniu wszedł w życie kolejny, czwarty już pakiet przepisów mających przeciwdziałać skutkom COVID-19, zwany Tarczą 4.0.

 

Kredyt z dopłatą

O kredyt z dopłatą może ubiegać się przedsiębiorca, który łącznie spełnia następujące warunki:

na dzień 31 grudnia 2019 nie spełniał kryteriów przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji,

wykonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą,

nie zaciągnął innego kredytu na podstawie ustawy,

utracił płynność finansową lub jest zagrożony utratą płynności finansowej w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19.

Umowy kredytu z dopłatą mogą być zawierane do 31 grudnia 2020.

Kredytów z dopłatami udziela bank, który zawarł z BGK umowę o współpracy (lista banków opublikowana jest na stronie internetowej BGK).

Dopłata stanowi:

część odsetek należnych bankowi i odpowiada, w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy – 2 punktom procentowym, w przypadku innego przedsiębiorcy – 1 punktowi procentowemu;

całość odsetek należnych bankowi, jeżeli oprocentowanie kredytu z dopłatą nie przekracza wartości określonej dla danej kategorii przedsiębiorców. 

Przedsiębiorca spłaca różnicę między odsetkami naliczonymi i kwotą dopłaty. Dopłata jest naliczana pod warunkiem, że nie ma zaległości w spłacie kapitału kredytu oraz odsetek.

Dopłaty stanowią pomoc publiczną i mogą być stosowane, kiedy ich wartość nominalna nie przekracza na jednego przedsiębiorcę, łącznie z inną pomocą, wyrażonej w złotych równowartości kwoty:

100 000 euro brutto – w przypadku pomocy udzielonej w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych;

120 000 euro brutto – w przypadku pomocy udzielonej w sektorze rybołówstwa i akwakultury;

800 000 euro brutto – w przypadku pozostałej pomocy.

 

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne

Do 30 czerwca 2021 r. przedsiębiorca mający zdolność restrukturyzacyjną (bez względu na to, czy stan zagrożenia niewypłacalnością albo niewypłacalność dłużnika powstały w czasie epidemii lub w związku z epidemią COVID-19), który zawarł z doradcą restrukturyzacyjnym umowę, może w Monitorze Sądowym i Gospodarczym dokonać obwieszczenia o otwarciu postępowania o zatwierdzenie układu. Przed tym dłużnik przygotowuje i przekazuje wybranemu nadzorcy propozycje układowe, spis wierzytelności oraz spis wierzytelności spornych. Obwieszczenie takie można złożyć tylko raz.

Od otwarcia uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego do jego zakończenia lub umorzenia, dotychczasowe postępowania egzekucyjne zostają zawieszone z mocy prawa, a nowe nie mogą być wszczęte. Dodatkowo, w okresie uproszczonej restrukturyzacji obowiązuje zakaz wypowiadania, bez zezwolenia nadzorcy układu, kluczowych umów zawartych z dłużnikiem, w tym najmu, dzierżawy, leasingu czy kredytu. Procedura ta daje również możliwość objęcia układem wierzytelności zabezpieczonej na majątku dłużnika, bez zgody wierzyciela rzeczowego. Warunkiem jest przedstawienie mu propozycji układowej, przewidującej pełne jego zaspokojenie wraz z należnościami ubocznymi.

Po dokonaniu obwieszczenia do sądu należy złożyć wniosek o zatwierdzenie układu, nie później jednak niż w terminie czterech miesięcy od dokonania obwieszczenia. Brak wpływu wniosku w tym terminie spowoduje z mocy prawa umorzenie uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego.

W razie niepowodzenia uproszczonej restrukturyzacji skutkującego odmową zatwierdzenia układu albo umorzeniem postępowania o zatwierdzenie układu, dłużnik może złożyć uproszczony wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego albo uproszczony wniosek o ogłoszenie upadłości.

 

Darowizny

Odliczenie darowizny od dochodu przysługuje również wtedy, gdy przekazanie jej nastąpiło przy udziale organizacji pożytku publicznego w okresie od 1 stycznia 2020 do 31 maja 2020 oraz organizacja ta dała podatnikowi pisemną informację o miesiącu przekazania środków pochodzących z darowizny oraz nazwie podmiotu, który je otrzymał.

Lista wybranych podmiotów, na rzecz których darowizna podlega odliczeniu, została poszerzona o domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodki wsparcia, rodzinne domy pomocy oraz domy pomocy społecznej.

Od podstawy obliczenia podatku podatnik może również odliczyć darowizny rzeczowe, których przedmiotem są komputery przenośne będące laptopami lub tabletami, przekazane od 1 stycznia 2020 do 30 września 2020 podmiotom i organizacjom o charakterze oświatowym.

W przypadku takiej darowizny przekazanej: 

do 30 kwietnia 2020 – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200 proc. wartości darowizny; 

w maju 2020 – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150 proc. wartości darowizny; 

od 1 czerwca 2020 do 30 września 2020 – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.

Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się darowizn otrzymanych od 1 stycznia 2020 do 30 września 2020.

 

Ulga na złe długi

Prawo do zmniejszenia dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki przysługuje począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni (nie 90, jak było wcześniej) od upływu terminu płatności do okresu rozliczeniowego, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta.

Podatnicy, którzy w 2020 posługują się uproszczoną formę wpłacania zaliczek, mogą ją zmniejszyć o:

– podatnicy PIT

17 proc. wartości wierzytelności – w przypadku podatnika rozliczającego się wg skali podatkowej,

19 proc. wartości wierzytelności – w przypadku podatnika opodatkowanego liniowo;

– podatnicy CIT

9 proc. wartości wierzytelności – w przypadku małego podatnika,

19 proc. wartości wierzytelności – w przypadku pozostałych podatników.

 

Podatnik, który dokonał zmniejszenia zaliczki, obowiązany jest do jej zwiększenia o dokonane odliczenie w miesiącu, w którym wierzytelność zostanie uregulowana lub zbyta.

 

Udostępnianie akt

Naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno-skarbowych akta podatników udostępniają także Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z prowadzonymi postępowaniami. Szczegółowy zakres przekazywanych informacji i danych określa porozumienie zawarte pomiędzy Szefem Krajowej Administracji Skarbowej a Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Opóźnienia w transakcjach handlowych

Prawo do żądania odsetek w przypadku terminów zapłaty dłuższych niż 30 dni (Ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych) ograniczone zostało tylko do przedsiębiorców, którzy nie są dużymi przedsiębiorcami.

 

Kontrole działalności gospodarczej

Za zgodą przedsiębiorcy kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzone w sposób zdalny za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli lub przemawia za tym charakter prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej.

 

Nieruchomości

Opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego za rok 2020 wnosi się w terminie do 31 stycznia 2021 r.

Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości należącej do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, należna za 2020 r. od przedsiębiorcy, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, podlega pomniejszeniu proporcjonalnie do liczby dni w tym roku, w których obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego oraz stan epidemii, pod warunkiem: 

zgłoszenia wniesienia opłaty w pomniejszonej wysokości staroście lub prezydentowi miasta na prawach powiatu, wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej przed 31 stycznia 2021 r.; 

braku zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.

 

Świadczenie postojowe

Osobie: 

prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą 

wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowę o dzieło

– przysługuje świadczenie postojowe, jeśli nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

 

Pożyczka bezzwrotna ze środków Funduszu Pracy

Wniosek o bezzwrotną pożyczkę ze środków Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę, po ogłoszeniu naboru. Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od jej udzielenia.

 

Poręczenia BGK

W związku ze skutkami COVID-19 Bank Gospodarstwa Krajowego może udzielać, we własnym imieniu i na własny rachunek, poręczeń i gwarancji spłaty kredytów lub innych zobowiązań zaciągniętych przez przedsiębiorców, z przeznaczeniem na zapewnienie płynności finansowej. Poręczenie lub gwarancja obejmują nie więcej niż 80 proc. pozostającej do spłaty kwoty kredytu lub innego zobowiązania, objętych poręczeniem lub gwarancją.

 

Ceny transferowe

Termin do złożenia informacji o cenach transferowych przedłuża się: 

do 31 grudnia 2020 – w przypadku, gdy termin ten upływa w okresie od 31 marca do 30 września 2020;

o 3 miesiące – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 do 31 stycznia 2021 r. 

Termin do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych przedłuża się: 

do 31 grudnia 2020 r. – w przypadku, gdy termin ten upływa w okresie od 31 marca do 30 września 2020 r.;

o 3 miesiące – w przypadku, gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 do 31 stycznia 2021 r.

 

Zwolnienie z podatku od przychodów z budynków

Zwalnia się z podatku od przychodów z budynków za okres od 1 marca do 31 grudnia 2020 r.

 

Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

Rada gminy może, w drodze uchwały, zwolnić z opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, należnej w 2020 lub przedłużyć termin na jej wniesienie. W przypadku zwolnienia z opłaty, rada gminy może przyznać zwrot określonej części opłaty pobranej od przedsiębiorców, którzy wnieśli ją jednorazowo za rok 2020 w terminie do 31 stycznia 2020 r.. 

Termin wniesienia opłaty należnej w 2020 może zostać przedłużony do 31 grudnia 2020 r. Przepisu nie stosuje się do opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

 

 

NOWE PROCEDURY MAGAZYNU TYPU CALL-OFF STOCK

1 lipca weszły w życie zmienione przepisy dotyczące ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja dotyczy procedury magazynu typu call-off stock (magazyn konsygnacyjny). Wśród zmian są m.in.:

przedsiębiorca wysyłający towary musi spełnić warunek nie posiadania siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, do którego wysyła towar – może natomiast być podatnikiem VAT w tym kraju;

prowadzenie magazynu typu call-off stock można teraz przenieść na osobę trzecią;

podmiot prowadzący magazyn nie musi zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego przed dostarczeniem towaru, tylko w terminie 14 dni od pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu konsygnacyjnego;

firma wysyłająca towar będzie musiała złożyć Informację Podsumowującą VAT-UE w kraju wysyłki, w momencie przemieszczenia towarów, z podaniem numeru VAT przyszłego nabywcy;

maksymalny okres przechowywania towarów w magazynie bez powstania obowiązku podatkowego wynosi 12 miesięcy (dotychczas był to okres 24 miesięcy);

upływ maksymalnego okresu przechowywania, utrata lub zniszczenie towaru oznacza konieczność wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia własnych towarów;

jeżeli w terminie 12 miesięcy nie nastąpiło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami i zostały one zwrócone do państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wysłane, a przedsiębiorca zarejestrował ich powrót, to uznaje się, że nie miało miejsca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Nowelizacja wprowadziła także zmiany w kodeksie karnym skarbowym, w którym znalazło się nowe wykroczenie polegające na niezłożeniu lub nieterminowym złożeniu zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu magazynu w procedurze call-off stock, za które grozi kara grzywny.

 

NADZÓR KNF NAD ZAGRANICZNYMI UBEZPIECZYCIELAMI

Od 17 lipca obowiązuje nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w której m.in. Komisja Nadzoru Finansowego, otrzymała mechanizmy nadzoru nad zagranicznymi zakładami ubezpieczeń oraz zagranicznymi zakładami reasekuracji działającymi na terytorium RP. I tak w przypadku niewypłacenia w terminie przez zagraniczny zakład ubezpieczeń odszkodowania, KNF nakłada na członka organu zarządzającego karę pieniężną do wysokości odpowiadającej jego trzykrotnemu przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu z ostatnich 12 miesięcy lub do wysokości 100 000 złotych, albo nakłada na zagraniczny zakład ubezpieczeń karę pieniężną do wysokości 0,5 proc. składki przypisanej brutto z umów ubezpieczenia, uzyskanej w poprzednim roku kalendarzowym, a w przypadku gdy zakład nie wykonywał takiej działalności lub uzyskał składkę przypisaną brutto poniżej 20 mln złotych – do wysokości 100 000 złotych.

W celu niezwłocznego usunięcia lub zapobieżenia wystąpieniu dalszych nieprawidłowości, w pilnym przypadku, wobec zagranicznych ubezpieczycieli KNF może zastosować wszystkie uprawnienia jakie posiada do stosowania wobec krajowych zakładów ubezpieczeń czy zakładów reasekuracji. Organ nadzoru może również zakazać wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności.

Nowelizacja zmniejsza też wysokość spreadu, którego korekta teraz będzie odpowiadała 65 proc., jeżeli spread dla danego państwa skorygowany o ryzyko będzie wyższy o 85 punktów bazowych, a nie jak poprzednio o 100 punktów. 

Zagraniczne zakłady ubezpieczeń w terminie 14 dni od wejścia w życie tej ustawy przekazują do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dane o wartości składki przypisanej brutto z umów ubezpieczenia wszelkiego rodzaju odpowiedzialności cywilnej, z wyłączeniem odpowiedzialności przewoźnika, zawartych w ramach wykonywania działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za rok 2019 oraz za okres od 1 stycznia do 16 lipca 2020 r.

 

OBOWIĄZEK REJESTRACJI JACHTÓW O DŁUGOŚCI DO 24 M

Od 1 sierpnia wchodzi w życie nowa ustawa wprowadzająca obowiązek rejestrowania statków morskich (jachtów rekreacyjnych i komercyjnych) oraz statków żeglugi śródlądowej (jachtów rekreacyjnych, komercyjnych i jednostek pływających używanych do połowu ryb) o długości do 24 metrów. 

W świetle nowych przepisów zarejestrować trzeba:

jacht oraz jednostkę pływającą używaną do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,

jednostkę pływającą używaną do połowów rybackich,

jednostkę pływającą uprawiającą żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

jeżeli jednostki te nie posiadają innej niż polska przynależności.

Nie ma obowiązku rejestracji na: 

jednostki przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, 

jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,

deski surfingowe, deski z żaglem itp.

Rejestracji dokonuje starosta albo właściwy polski związek sportowy na wniosek właściciela i wpisuje jednostkę do rejestru oraz nadaje jej numer i wydaje dokument rejestracyjny. Rejestr będzie prowadzony w formie elektronicznej i będzie rejestrem jawnym. Inne rejestry prowadzone przed dniem wejścia w życie tej ustawy będą zlikwidowane. 

Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność na czas szczegółowo określony w ustawie.

Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od wejścia w życie niniejszej ustawy.

Za uchybienia w przestrzeganiu nowych przepisów grozi kara grzywny.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ