Minimum Viable Product, czyli jak zacząć rozwój swojego startupu

Czy wiesz jak stworzyć Minimum Viable Product? / F
Czy wiesz jak stworzyć Minimum Viable Product? / Fot. Unsplash.com
MVP (minimum viable product) to produkt lub usługa na poziomie minimalnie satysfakcjonującym, co oznacza, że spełnia potrzeby klienta i... niewiele więcej. To również dobry sposób na rozwój startupu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jeśli grałeś kiedykolwiek w grę w wersji beta, albo testowałeś oprogramowanie beta, wiesz o co chodzi. MVP to po prostu wersja beta twojej firmy, a konkretnie: tego, co chcesz zaoferować klientom. MVP nie musi być nawet produktem w wersji beta. To może być np. mockup (makieta), prototyp, który można klikać, ale jest tylko symulacją danego rozwiązania, czy nawet film omawiający na czym ma polegać to, co zrobisz. 

Inspiracje: George Clooney

W przypadku Minimum Viable Product chodzi przede wszystkim o to, aby przedsiębiorca dowiedział się czy to, co chce przygotować, zyskuje realne zainteresowanie klientów. I co ważne – czy klienci są w stanie za to płacić na późniejszym etapie. 

Tego typu praca pozwala dokładnie ocenić czy warto zainwestować czas i pieniądze w tworzenie finalnego produktu lub usługi, czy nasza koncepcja nie znajduje potwierdzenia w rynku. Jeśli nie, wtedy możemy przejść do testowania kolejnego pomysłu bez tracenia zasobów na tworzenie czegoś, co i tak nie odniosłoby sukcesu biznesowego.

3 sprawdzone sposoby na Minimum Viable Product

Przedstawiamy trzy polecane metody na tworzenie MVP. Co ważne, nie wymagają one zbyt dużej wiedzy technicznej – przedsiębiorca jest w stanie opanować poszczególne narzędzia, jeśli tylko poświęci im trochę czasu. 

Metoda 1. MVP jako strona docelowa

Jednym ze sposobów na stworzenie MVP jest wykorzystanie strony docelowej (z ang. landing page), na której użytkownik będzie mógł zostawić swój adres e-mail i przekazać feedback, wypełniając ankietę. Kiedy stworzysz landing, dodaj na nim kody z Google Analytics – to narzędzie, które analizuje ruch na stronie. Następnie kierujesz ruch na landing page, zwykle za sprawą działań reklamowych, i sprawdzasz ile osób trafia na stronę i jaki odsetek zostawia swoje e-maile. 

Jeżeli poziom konwersji na stronie wynosi co najmniej 5%, czyli na 100 użytkowników 5 z nich zostawia e-mail, jest to dobry wynik. Idealnie byłoby, gdyby wynik wynosił 10% lub więcej, ale 5% to ciągle dobry rezultat. 

Jeśli będzie to natomiast mniej niż 5%, jest to znak, że albo stworzyłeś mało skuteczny landing page, albo skierowałeś na stronę niewłaściwych odbiorców, albo zaproponowałeś kiepską zachętę do podania e-maila. No, jest też szansa, że po prostu twój pomysł na biznes był nietrafiony.

Sprawdź: Emerytura stażowa

Co można zaoferować w zamian za e-mail? To zależy od biznesu i branży, w jakiej działasz. Przykłady obejmują ebooka, kurs wideo, bezpłatną konsultację itp. Najlepiej jeśli będzie to coś, co dotyczy twojego produktu, jak również branży, w której działasz. Dla przykładu firma, która chce sprzedawać usługi z zakresu bezpieczeństwa online, może zaoferować ebooka z poradami o tym jak zabezpieczyć smartfona, aby nikt nie wykradł danych i jak zapewnić sobie prywatność w sieci. 

Jeżeli zdecydujesz się na testowanie MVP tylko z landing page'em, pamiętaj, że jest to bardziej swojego rodzaju symulacja niż rzeczywisty test. Powód? Landing page nie daje użytkownikowi żadnego produktu, nawet w wersji minimalnej. To raczej zademonstrowanie tego, co jest możliwe - że dany problem można rozwiązać, i że zachęcasz użytkownika do tego, aby dowiedział się czegoś więcej w tym zakresie. 

Opracowanie dobrej jakości landing page'a wpisuje się w tzw. proof of concept, czyli potwierdzenie konkretnej koncepcji biznesowej. Im więcej adresów e-mail uda ci się zebrać, tym większy dowód na to, że dana koncepcja jest słuszna. 

Metoda 2. MVP jako explainer video

Druga opcja to stworzenie filmu typu explainer video, a następnie umieszczenie go na landing page'u wraz z formularzem na e-maile i ankietą. Jest to ta sama metoda, którą opisaliśmy wyżej, z tą różnicą, że dodatkowo zawiera jeszcze film. Dlaczego film? Ponieważ wideo znacznie podnosi poziom konwersji - nawet o ok. 80%. 

Inspiracje: Scarlett Johansson

Wiele startupów właśnie w ten sposób stawiało pierwsze kroki. Dropbox, gdy startował, zamieścił na stronie film, który pokazywał jak miałaby działać usługa do przechowywania i dzielenia się plikami online. Na początku nie było więc działającego narzędzia, lecz jedynie wideo z demonstracją. I co? I wyniki były świetne - Dropbox zdobył 5000 e-maili i był to najlepszy dowód na to, że ludziom podoba się pomysł i chcieliby korzystać z takiej aplikacji. Było to znakomite potwierdzenie słuszności danej koncepcji (proof of concept). 

Kiedy zdecydujesz się na przygotowanie filmu typu explainer video, który ma wyjaśniać działanie twojego produktu lub usługi, proponujemy abyś przygotował wersję animowaną. O wiele łatwiej poskładać film z gotowych elementów, a następnie nagrać lektora i dodać głos do filmu, niż tworzyć całość z prawdziwymi aktorami i później jeszcze przeprowadzać montaż - ta druga opcja jest znacznie droższa i bardziej czasochłonna. 

Metoda 3. Fragmentaryczny MVP 

To bardzo ciekawy sposób na stworzenie MVP. Polega na tym, że opracowujesz daną usługę za pomocą kombinacji różnego typu narzędzi firm trzecich, które ze sobą współpracują i realizują to, na czym ci zależy. Dla przykładu możesz stworzyć stronę na WordPressie, następnie podłączyć do niej szereg różnego typu wtyczek, i po godzinach pracy metodą prób i błędów stworzyć MVP, które będzie realizowało złożone zadanie. Nie tworzysz tutaj jednak optymalnej wersji produktu, lecz raczej lepisz golema. Końcowy rezultat jest jednak taki, że działa!

Zacznij od rozeznania. Spisz, co ci potrzebne, a następnie poszukaj odpowiednich narzędzi. Podajemy listę serwisów i usług, które specjalizują się właśnie w łączeniu ze sobą różnych mechanizmów, wtyczek i aplikacji. Dzięki nim możesz tworzyć swojego rodzaju zautomatyzowane scenariusze, np. jeśli użytkownik wejdzie na stronę i zostawi swojego e-maila, to wtedy automatycznie otrzyma wiadomość z dostępem do innej strony, a następnie - jeśli wykona na niej określoną akcję - otrzyma kolejne powiadomienie itd. Wszystko zależy od tego, co konkretnie chcesz opracować, dlatego nie możemy polecić tylko jednej usługi - sprawdź, co ma do zaoferowania każda z nich i wybierz taką, z której uda ci się ulepić swoje MVP: Zapier.com, Automate.io, Cloudhq.net, Apiant.com, Flow.microsoft.com, Integromat.com , Ifttt.com, Appian.com, Bubble.io, Airtable.com, Appypie.com.

Sprawdź: Pirate Bay

Serwisy różnią się cenami, ale też funkcjonalnością. Niektóre pozwalają ze sobą łączyć narzędzia mniej znane, albo zapewniają świetną współpracę pomiędzy narzędziami tej samej firmy (np. Microsoftu czy Google’a). Inne pozwalają na stworzenie świetnego prototypu albo nawet pierwszej wersji danej aplikacji. Udanego testowania hipotez biznesowych!

ZOBACZ RÓWNIEŻ