Jak zapomnieć o logistyce
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2024 (100)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
1. Cena nie zawsze jest najważniejsza
Jeśli prowadzisz e-sklep, chciałbyś jak najbardziej obniżyć koszty. To słuszny krok. Problem w tym, że optymalizacja kosztowa to proces skomplikowany. Nie chodzi o to, by wydawać jak najmniej. Chodzi o to, by wydany pieniądz przyniósł jak największe korzyści. Co to oznacza w branży logistycznej?
Możesz znaleźć najtańszego operatora, którzy zadeklaruje, że przewiezie dla ciebie 1 tys. paczek miesięcznie w ekstracenie. Po podpisaniu umowy najpewniej okaże się, że jakość współpracy pozostawia wiele do życzenia. Co więcej, opłaty dodatkowe (np. wyższe od konkurencji ceny obsługi zwrotów albo bardzo wysoki koszt realizacji usług niestandardowych, z dostawą w weekendy lub za granicę), dodatkowo podniosą koszty. Ostatecznie może się okazać, że najtańszy operator wcale nie jest najtańszy. A na pewno nie najlepszy.
Nasza rada
Szukając operatora, sprawdź dokładnie różne oferty. Porównaj je z własną działalnością. Policz, ile realnie będzie cię kosztowała obsługa logistyczna i na krótką listę wrzuć te oferty, które najlepiej odpowiadają twoim potrzebom. Pamiętaj, jeśli organizujesz przetarg, wciąż możesz dopytywać operatorów o detale. Jeśli cię zignorują, to zastanów się, jak będą cię traktowali, kiedy już podpiszesz umowę.
2. Zapewnij skalowalność
Każdy marzy o tym, by jego e-biznes rósł i rósł. Logistyka nie może być tu ograniczeniem. Jeśli jest, popełniłeś błąd. Skalowanie w e-commerce może dotyczyć zarówno rozwoju krajowego, jak i zagranicznego. Upewnij się, że operator, którego wybrałeś (albo szukasz), daje taką możliwość.
Przykład z życia? Duńska firma Liewood szukała operatora, który pomoże jej w rozwoju w Europie. Wybrała Logwin, głównie ze względu na potencjał do ekspansji międzynarodowej. Operacja jest realizowana z polskiego magazynu w Wojkowicach. Przesyłki trafiają do innych krajów na wielu kontynentach. W logistyce na większą skalę odległość w kilometrach przestaje być głównym kosztem. Dużo większy wpływ ma np. ogólny koszt magazynu czy wynagrodzenia ludzi. Te w Polsce są o wiele mniejsze niż np. w Niemczech (przykładowo, koszty osobowe są o dwie trzecie niższe!). Skoro robią to duże, międzynarodowe firmy, to z oczywistych względów jest to ważne dla ciebie – bo przecież prowadzisz firmę w naszym kraju!
Nasza rada
Upewnij się, że twój operator realizuje przesyłki międzynarodowe w dobrych cenach i na dobrych warunkach. Chodzi tu m.in. o czas dostawy oraz o doświadczenie we współpracy z szerokim gronem kurierów, także tych regionalnych, w całej Europie, a także innych kontynentach.
3. Zwróć uwagę na to, co jest najistotniejsze
W publikacjach medialnych często jako najważniejszy punkt pojawia się np. dokładność kompletacji zamówień czy szybka dostawa przesyłek. Oczywiście, to istotne czynniki, ale obalmy pewne mity. Dokładna kompletacja i terminowe dostawy to standard! Firma Logwin sprawdziła, że 99,95 proc. realizowanych przez nią dostaw jest poprawnie skompletowana, a 99,9 proc. wszystkich transportów dojeżdża na czas.
Kolejny mit: myślisz, że dostawy next day to must have? Wbrew pozorom, nie! Pokazują to badania, np. firmy Gemius. Zdecydowana większość respondentów chce szybkiej dostawy, ale rozumieją to jako dostawę w ciągu kilku dni. Co w takim razie jest najważniejsze, oprócz wcześniejszych punktów? Operator musi spełniać wszystkie standardy, ale także być elastyczny. To jest absolutnie kluczowy element przy zmieniających się warunkach rynkowych. Najczęściej mówimy jedynie o sezonowych wzrostach jak podczas Black Friday, ale warto mieć takiego partnera logistycznego, który pomoże także optymalnie zarządzić tymczasowym spadkiem zamówień czy podoła gwałtownym i mniej zaplanowanym wzrostom. Jeśli umowa za bardzo ograniczy właściciela biznesu e-commerce, to może być pewny, że koszty obsługi będą dużo wyższe. Warto zatem wybrać operatora elastycznego także po podpisaniu umowy, który zrozumie niestandardową sytuację i wesprze na zdrowych zasadach.
Nasza rada
Znajdź partnera logistycznego, któremu możesz zaufać, a nie tylko płacić. To zaprocentuje w dłuższym terminie i wpłynie pozytywnie na decyzje zakupowe klientów. Pomyśl też o fulfillmencie, czyli całkowitym przeniesieniu odpowiedzialności na operatora logistycznego Dzięki temu zajmiesz się tym na czym znasz się najlepiej czyli sprzedaży i marketingu.
Komentarz eksperta
Piotr Sprzęczka, Dyrektor Zarządzający Logwin Poland:
Sprawna logistyka powinna być kluczowym elementem każdej strategii e-commerce, bo od tego może zależeć sukces handlowy. Badania przeprowadzone wśród firm pokazują, że optymalny jest outsourcing tej kompetencji do wyspecjalizowanych podmiotów. Jest tak między innymi dlatego, że firmom logistycznym łatwiej jest osiągnąć synergię związaną między innymi z dostępem do wykwalifikowanej kadry oraz z elastycznością powierzchni magazynowej. Dodatkowo odpowiedni operator zapewni stały rozwój procesów, elastycznie skalując je odpowiednio do rosnących czy też spadających wolumenów bez uszczerbku na jakości serwisu. Także mając na uwadze ekspansję zagraniczną warto wybrać partnera, która ma doświadczenie w tym zakresie, a także potrafi zintegrować operację z szeroką gamą firm kurierskich. Ważne jest też, aby na etapie przetargu wejść w pogłębiony dialog techniczny, bo pomoże to lepiej i szybciej wybrać operatora, a oferta będzie dostosowana do realnych potrzeb.
Więcej możesz przeczytać w 1/2024 (100) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.