Jak skutecznie zadbać o motywację pracowników w erze pracy hybrydowej?
Choć przejście z pracy stacjonarnej na zdalną lub hybrydową początkowo wydawało się tymczasowym rozwiązaniem, dziś wiemy, że nowe modele pracy zostaną z wieloma organizacjami na dłużej. Według tegorocznego badania Instytutu Gallupa 39% ankietowanych wciąż pracuje wyłącznie zdalnie, a 42% – hybrydowo. To samo badanie przewiduje, że w najbliższym czasie liczba pracowników wykonujących swoje zadania hybrydowo wzrośnie o kolejne 10%. Jak ta zmiana w modelach pracy może wpłynąć na pracowników i organizacje?
Pracownicy zawsze w gotowości, ale nie zawsze zmotywowani
Choć wielu pracowników postrzega elastyczne podejście do godzin pracy i miejsca jej wykonywania jako atrakcyjne, to hybrydowe i zdalne modele mają również swoje ciemne strony. Zwłaszcza teraz, gdy firmy dążą do nadrobienia pandemicznych strat i utrzymania się na powierzchni w cieniu zbliżającego się kryzysu, praca zdalna i hybrydowa często oznaczają dla pracowników bycie w ciągłej gotowości. Presja czasu i wyników oraz fakt, że narzędzia pracy znajdują się zawsze pod ręką, sprawiają, że czas pracy wielu osób znacznie wykracza poza standardowe 8 godzin dziennie i nierzadko obejmuje także wieczory czy weekendy.
Takie podejście do obowiązków może mieć na dłuższą metę negatywny wpływ zarówno na pracowników, jak i na całą organizację. Jak pokazują niedawne badania nad nowymi modelami pracy publikowane przez „Harvard Business Review”, praca w niestandardowych porach znacznie zmniejsza poziom wewnętrznej motywacji pracowników. I skutkuje dużą redukcją produktywności.
Jeśli do spadku motywacji dołożymy długie godziny spędzane przed ekranem czy permanentne przemęczenie, otrzymamy prosty przepis na wypalenie zawodowe, a w konsekwencji – powód do odejścia z pracy.
Na ratunek motywacji i produktywności
Ryzyko zmniejszenia poziomu motywacji związane z wdrożeniami nowych modeli pracy to długofalowe zagrożenie dla efektywności organizacji. Właśnie dlatego firmy już dziś, na początku tej hybrydowo-zdalnej ery, powinny zadbać o work-life balance, samopoczucie fizyczne i psychiczne pracowników, a w efekcie – ich silną motywację do skutecznego działania i pozostania w firmie. Potrzebę zwrócenia uwagi właśnie na te aspekty zgłaszają również sami pracownicy. Jak czytamy w najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Microsoft na temat postpandemicznych priorytetów i oczekiwań pracowników, 56% respondentów jest dziś bardziej skłonnych niż przed pandemią przedkładać zdrowie i dobre samopoczucie ponad pracę.
Jak więc skutecznie adresować te potrzeby w organizacji?
Jednymi z najskuteczniejszych i najprostszych rozwiązań, których wdrożenie można przeprowadzić błyskawicznie, są inicjatywy związane z aktywnością fizyczną. Mimo że wiele organizacji oferuje benefity pozapłacowe związane ze sportem i zdrowym stylem życia, takie jak karty sportowo-rekreacyjne, równolegle warto zapewnić pracownikom dostęp do innych narzędzi ułatwiających dbanie o dobre samopoczucie i formę. A zwłaszcza do takich, które każdy zainteresowany łatwo dopasuje do własnych potrzeb. Rozwiązaniem mogą być na przykład karty podarunkowe umożliwiające zakup sprzętu sportowego czy akcesoriów wspierających aktywny wypoczynek podczas urlopu. Tego rodzaju karty podarunkowe dla biznesu można znaleźć w ofercie sklepu Decathlon.
Karty podarunkowe Decathlon – prosty i szybki sposób na motywujący benefit
Karta podarunkowa Decathlon dla biznesu to bon zakupowy, który można zasilić dowolną kwotą w zakresie od 20 zł do 1000 zł, a następnie wręczyć pracownikom w formie karty fizycznej (wykonanej z certyfikowanego ekologicznego materiału) lub przekazać pod postacią e-karty. Na szczególną uwagę firm dbających o employer branding zasługuje zwłaszcza elektroniczny wariant karty. Można ją spersonalizować poprzez dodanie logo organizacji oraz dowolnego zdjęcia i tekstu. Ponadto e-karta to motywacyjny upominek do wdrożenia od zaraz. Gotową kartę elektroniczną można bowiem odebrać i podarować pracownikom już w 24 godziny od momentu zamówienia.
Karty podarunkowe Decathlon dla biznesu pracownicy mogą wykorzystać online na stronie decathlon.pl lub stacjonarnie – w każdym z ponad 60 sklepów stacjonarnych w Polsce. Obdarowany ma do dyspozycji całą bogatą ofertę firmy Decathlon. Są to przede wszystkim akcesoria do ponad 90 dyscyplin sportowych, ale także usługi. Karty ważne są aż 2 lata od momentu zakupu i można korzystać z nich wielokrotnie w ramach kwoty doładowania. Dzięki temu pracownicy zyskują dużą swobodę w wyborze najlepszej pory na sportowe zakupy.
Karty podarunkowe Decathlon można zamówić szybko i wygodnie poprzez stronę internetową sklepu. Wystarczy kliknąć tutaj .