„Dziękuję”, które angażuje – jak benefity budują lojalność pracowników

Pluxee
Pluxee / Fot. materiały prasowe
Wielkanoc może upłynąć pod znakiem „świątecznego wolnego” – albo stać się mocnym akcentem docenienia w organizacjach. To druga po Bożym Narodzeniu okazja do wręczania upominków pracownikom, jak wynika z raportu Zwyczaje i zachowania pracowników firm w Polsce w 2024 roku, który powstał na podstawie badań PBS na zlecenie Pluxee Polska.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Warto, by firmy ją wykorzystały, szczególnie że ponad połowa osób zatrudnionych uważa benefity za formę docenienia (źródło: Benefit Trendbook 2025, Pluxee Polska). Tegoroczne święta to cicha okazja do głośnego, angażującego „dziękuję” w stronę swojego zespołu, a także do wzmocnienia kultury wdzięczności w firmie.

Pracownicy potrzebują docenienia przez cały rok

W wielu organizacjach pracodawcy doceniają zespół, ograniczając się do formalnych okazji, takich jak jubileusze czy zakończenie dużych projektów, a forma tego uznania to głównie jednorazowe premie. Tymczasem regularność i przewidywalność takich gestów mają znacznie większą moc. W raporcie HRM Institute Siła Doceniania 2024 aż 76 proc. pracowników deklarowało, że uznanie zwiększa ich motywację. To pokazuje, jak ważne jest, by doceniać swoich pracowników w sposób stały i konsekwentny.

Wielkanoc to jeden z momentów do praktykowania takich działań. Choć mniej kojarzona z prezentami niż Boże Narodzenie, to święto stwarza przestrzeń do budowania silniejszych więzi z pracownikami. Zamiast premii – która szybko rozchodzi się na codzienne wydatki – lepiej postawić na benefit, który również ma wartość finansową, ale pozostanie z pracownikami na dłużej i skuteczniej wpłynie na ich zaangażowanie.

Wielkanoc – wiosenna okazja do pozytywnego zaskoczenia

Chociaż Wielkanoc to druga po Bożym Narodzeniu okazja do obdarowania zespołu, 69 proc. organizacji jej nie wykorzystuje (źródło: Zwyczaje i zachowania pracowników firm w Polsce w 2024 roku, PBS na zlecenie Pluxee Polska), by w prosty, ale osobisty sposób okazać wdzięczność swoim pracownikom. Dlaczego to jest takie ważne? Co więcej, aż 99 proc. pracowników uznaje docenianie za kluczowy element satysfakcji z pracy (źródło: Siła Doceniania 2024, HRM Institute).

Wiosenna atmosfera Wielkanocy to doskonały pretekst do tego, by zauważyć pracownika w mniej oczywistym dla niego momencie i wzmocnić jego poczucie przynależności do organizacji oraz zaangażowanie. Z badań wynika zresztą, że 55 proc. pracowników traktuje benefity jako istotną część systemu motywacyjnego (źródło: Zaangażowanie 2024, Enpulse) – warto więc włączyć wielkanocny podarunek do tego systemu.

Brak inicjatywy w tym czasie może wynikać z przyzwyczajenia. Tymczasem Wielkanoc to pretekst, by wdrożyć takie praktyki i pozytywnie zaskoczyć zespół, a jednocześnie wyróżnić się jako pracodawca.

Forma benefitu ma znaczenie – dla pracownika i pracodawcy

Nie chodzi wyłącznie o kwotę czy wartość świadczenia. Sposób przekazania benefitu wpływa na jego odbiór – i trwałość efektu. Dlatego warto postawić na karty podarunkowe, które są bardziej osobistą, a jednocześnie elastyczną formą docenienia. W odróżnieniu od przelewu karta podarunkowa jest czymś, co można spersonalizować, wręczyć oraz opatrzyć życzeniami świątecznymi i słowem „dziękuję”. To detal, który zmienia premię w gest, a obowiązek w relację. To właśnie takie działania pomagają budować pozytywną kulturę organizacji.

Ponadto, zgodnie z zasadą księgowania mentalnego, środki z przelewu giną w ferworze zakupów i rachunków. Pieniądze z karty podarunkowej natomiast trafiają do innej „mentalnej szufladki” – tej zarezerwowanej na małe przyjemności. To ważne, ponieważ wielu pracownikom trudno jest przeznaczyć własne środki na coś wyjątkowego. Nic więc dziwnego, że aż 82 proc. z nich postrzega benefity jako sposób na drobne przyjemności, zarówno dla siebie, jak i swoich bliskich (źródło: Benefit Trendbook 2025, Pluxee Polska). Z tej perspektywy gotówka jawi się jako „rozsądek”, a karta podarunkowa jako „radość”.

Mniej biurokracji, więcej relacji

Dla zespołów HR-owych ogromnym atutem kart podarunkowych jest też brak zbędnej biurokracji. Ich obsługa jest szybka, bezpieczna i nie wymaga koordynacji z wieloma działami czy systemami ocen. Jest to szczególnie istotne w firmach o rozproszonej strukturze, w których liczy się maksymalna efektywność procesów HR. Taka forma benefitu jest korzystna podatkowo (zwolnienie z PIT do 1000 zł z ZFŚS), a jednocześnie dobrze odbierana przez pracowników. Karta Pluxee Prezent to pożądany przez pracowników benefit finansowy, który daje swobodę i korzyści. Pracownicy mogą korzystać z niej wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności Mastercard, stacjonarnie i online, także przez Google Pay i Apple Pay. Co więcej, karta Pluxee Prezent na Wielkanoc oferuje wartość dodaną w okresie świątecznym: przy doładowaniu 500 zł, pracownicy w rzeczywistości otrzymują aż 560 zł do wykorzystania na zakupy w największych sklepach dzięki dedykowanym rabatom u naszych partnerów.

Wielkanoc niesie ze sobą nadzieję i serdeczność, dlatego warto wykorzystać jej potencjał na powiedzenie „dziękuję”, które angażuje. Dobrze dobrany benefit – elastyczny i dający pracownikowi wartość tak jak karta Pluxee Prezent – może stać się jednym z jego wyrazów oraz narzędziem budowania relacji i motywowania pracowników w długiej perspektywie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ