Jak napisać CV - sprawdzone porady i kreatory
Jak napisać CV - kilka porad / Fot. CV.pracuj.plJak napisać CV? Zacznijmy od tego, że warto obecnie używać do tego celu narzędzia online. Znacznie ułatwiają one tworzenie CV. Polskie kreatory CV to m.in. cv.pracuj.pl, app.interviewme.pl, livecareer.pl oraz cvdopracy.pl/kreator-cv. Warto skorzystać!
Inspiracje: Vin Diesel
Poza narzędziem przydatna jest oczywiście odpowiednia wiedza. Warto znać często popełniane błędy - i wiedzieć jak ich uniknąć.
Jak napisać CV - popularne błędy
Pierwszy błąd: CV wysyłane są w formacie innym niż PDF
CV przesyłane są np. w formacie .docx, a taki dokument może wyglądać inaczej na komputerze kandydata niż na komputerze rekrutera. To sprawia, że dla rekrutera nasze CV może być nieczytelne, a jeśli otrzyma ich setki, nie będzie tracił czasu na poprawki. Ot, przejdzie do innego, poprawnie sformatowanego.
Drugi błąd: niepotrzebne informacje
Kandydaci podają w CV, że mają żony, mężów, czy mają dzieci itp. A tymczasem każdy rekruter zdaje sobie sprawę, że Kodeks Pracy zabrania dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, stan cywilny, wyznanie, orientację seksualną czy narodowość. Zamieszczanie takich informacji w CV jest po prostu niepotrzebne!
Trzeci błąd: zdjęcia
Ogólnie nie są one wymagane. Kiedy jednak decydujesz się na dołączenie zdjęcia, zadbaj, aby było formalne, nie zaś przedstawiające cię z drinkiem na imprezie. Zdjęcia, które zebrały dużo polubień na Facebooku niekoniecznie spodobają się rekruterowi.
Czwarty błąd: doświadczenie zawodowe
Niektórzy za szeroko opisują to, co robili w poprzednich latach, sięgając do prac wykonywanych np. 20 lat temu. Inni wręcz przeciwnie – traktują doświadczenie jako spis dat i nazw stanowisk. Rekruterowi zależy na zapoznaniu się z choć kilkuzdaniowymi opisami obowiązków. W końcu w firmie X stanowisko specjalisty ds. sprzedaży będzie cechować się czymś innym, niż tak samo brzmiąca profesja w firmie Y.
Piąty błąd: brak oznaczenia dla poziomu znajomości języka obcego
Wielu pracodawców oczekuje znajomości j. angielskiego. Kandydaci w CV wpisują np. "j. angielski – komunikatywny". A to niewiele mówi rekruterowi. Dla jednej osoby taka wzmianka może oznaczać, że jesteś w stanie powiedzieć niewiele więcej niż "my name is...", a dla innych, że potrafisz płynnie rozmawiać i używać języka do celów zawodowych, ale jesteś skromny i ciągle myślisz, że masz dużo do nauczenia się. Rozwiązanie? Używaj europjeksiej skali, której wytyczne są uniwersalne dla wielu państw. To np. angielski na poziomie B2 lub C1.
Sprawdź: Spadek cen mieszkań
Jak napisać cv - co zwiększy nasze szanse?
Warto umieścić w CV kilka informacji, które podniosą szanse na zatrudnienie, a przynajmniej rozmowę kwalifikacyjną. To odpowiednio:
- Języki obce: wszechobecny j. angielski jest oczywiście mile widziany i warto od razu napisać, na jakim poziomie go opanowaliśmy. Jeśli znamy jeszcze inne języki, koniecznie umieśćmy je w CV.
- Ukończone kursy: edukacja to nie tylko wykształcenie formalne. To także kursy, również te e-learningowe. Umieśćmy nazwy ukończonych kursów w CV, włącznie z nazwami serwisów, które je oferują (np. udemy.com).
- Wolontariat i staże: jeśli często bierzesz udział w różnych akcjach jako wolontariusz, w CV umieść tylko te, które mają choć niewielki związek ze stanowiskiem o jakie się ubiegasz, albo branżą w jakiej działa dana firma. Jeśli odbyłeś tylko kilka wolontariatów, umieść je wszystkie, włącznie z adresami stron www organizatorów.
- Specjalizacje: podaj nazwy konkretnych certyfikatów i umiejętności, a także nazwy programów, w jakich pracujesz, jeśli z daną specjalizacją wiąże się oprogramowanie (np. grafik może podać nazwę pakietu Adobe, w której pracuje na co dzień).
- Obecność online: warto zamieścić w CV linki do profili z serwisów społecznościowych takich jak GoldenLine i LinkedIn, ale możesz też dodać link do bloga, jeśli ma to związek z daną pracą (np. jeśli prowadzisz bloga o marketingu i ubiegasz się o pracę w roli marketera).