Jak napisać CV - sprawdzone porady i kreatory

Jak napisać CV - kilka porad / Fot. CV.pracuj.pl
Jak napisać CV - kilka porad / Fot. CV.pracuj.pl
Rynek pracownika? Niby tak, ale to nie oznacza, że możemy wysłać kiepskie CV. Dowiedz się, jak napisać CV w sposób profesjonalny.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak napisać CV? Zacznijmy od tego, że warto obecnie używać do tego celu narzędzia online. Znacznie ułatwiają one tworzenie CV. Polskie kreatory CV to m.in. cv.pracuj.pl, app.interviewme.pl, livecareer.pl oraz cvdopracy.pl/kreator-cv. Warto skorzystać!

Inspiracje: Vin Diesel

Poza narzędziem przydatna jest oczywiście odpowiednia wiedza. Warto znać często popełniane błędy - i wiedzieć jak ich uniknąć. 

Jak napisać CV - popularne błędy 

Pierwszy błąd: CV wysyłane są w formacie innym niż PDF

CV przesyłane są np. w formacie .docx, a taki dokument może wyglądać inaczej na komputerze kandydata niż na komputerze rekrutera. To sprawia, że dla rekrutera nasze CV może być nieczytelne, a jeśli otrzyma ich setki, nie będzie tracił czasu na poprawki. Ot, przejdzie do innego, poprawnie sformatowanego. 

Drugi błąd: niepotrzebne informacje

Kandydaci podają w CV, że mają żony, mężów, czy mają dzieci itp. A tymczasem każdy rekruter zdaje sobie sprawę, że Kodeks Pracy zabrania dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, stan cywilny, wyznanie, orientację seksualną czy narodowość. Zamieszczanie takich informacji w CV jest po prostu niepotrzebne!

Trzeci błąd: zdjęcia

Ogólnie nie są one wymagane. Kiedy jednak decydujesz się na dołączenie zdjęcia, zadbaj, aby było formalne, nie zaś przedstawiające cię z drinkiem na imprezie. Zdjęcia, które zebrały dużo polubień na Facebooku niekoniecznie spodobają się rekruterowi. 

Czwarty błąd: doświadczenie zawodowe

Niektórzy za szeroko opisują to, co robili w poprzednich latach, sięgając do prac wykonywanych np. 20 lat temu. Inni wręcz przeciwnie – traktują doświadczenie jako spis dat i nazw stanowisk. Rekruterowi zależy na zapoznaniu się z choć kilkuzdaniowymi opisami obowiązków. W końcu w firmie X stanowisko specjalisty ds. sprzedaży będzie cechować się czymś innym, niż tak samo brzmiąca profesja w firmie Y.

Piąty błąd: brak oznaczenia dla poziomu znajomości języka obcego

Wielu pracodawców oczekuje znajomości j. angielskiego. Kandydaci w CV wpisują np. "j. angielski – komunikatywny". A to niewiele mówi rekruterowi. Dla jednej osoby taka wzmianka może oznaczać, że jesteś w stanie powiedzieć niewiele więcej niż "my name is...", a dla innych, że potrafisz płynnie rozmawiać i używać języka do celów zawodowych, ale jesteś skromny i ciągle myślisz, że masz dużo do nauczenia się. Rozwiązanie? Używaj europjeksiej skali, której wytyczne są uniwersalne dla wielu państw. To np. angielski na poziomie B2 lub C1.

Sprawdź: Spadek cen mieszkań

Jak napisać cv  - co zwiększy nasze szanse? 

Warto umieścić w CV kilka informacji, które podniosą szanse na zatrudnienie, a przynajmniej rozmowę kwalifikacyjną. To odpowiednio:

  • Języki obce: wszechobecny j. angielski jest oczywiście mile widziany i warto od razu napisać, na jakim poziomie go opanowaliśmy. Jeśli znamy jeszcze inne języki, koniecznie umieśćmy je w CV. 
  • Ukończone kursy: edukacja to nie tylko wykształcenie formalne. To także kursy, również te e-learningowe. Umieśćmy nazwy ukończonych kursów w CV, włącznie z nazwami serwisów, które je oferują (np. udemy.com). 
  • Wolontariat i staże: jeśli często bierzesz udział w różnych akcjach jako wolontariusz, w CV umieść tylko te, które mają choć niewielki związek ze stanowiskiem o jakie się ubiegasz, albo branżą w jakiej działa dana firma. Jeśli odbyłeś tylko kilka wolontariatów, umieść je wszystkie, włącznie z adresami stron www organizatorów. 
  • Specjalizacje: podaj nazwy konkretnych certyfikatów i umiejętności, a także nazwy programów, w jakich pracujesz, jeśli z daną specjalizacją wiąże się oprogramowanie (np. grafik może podać nazwę pakietu Adobe, w której pracuje na co dzień). 
  • Obecność online: warto zamieścić w CV linki do profili z serwisów społecznościowych takich jak GoldenLine i LinkedIn, ale możesz też dodać link do bloga, jeśli ma to związek z daną pracą (np. jeśli prowadzisz bloga o marketingu i ubiegasz się o pracę w roli marketera).

ZOBACZ RÓWNIEŻ