Fortuna nie kołem się toczy, ona stoi wealth managementem

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2025 (115)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Dynamiczny rozwój rynku wealth management (WM) w Polsce nie zwalnia tempa. W 2023 r. osób zaliczanych do kategorii HNWI (High Net Worth Individuals), czyli posiadających majątek powyżej 1 mln dol. było w Polsce aż 58 tys. A to oznacza wzrost o 23 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Rośnie też zamożność społeczeństwa – aż 2,5 mln Polaków osiąga dochód roczny powyżej 120 tys. zł. To oznacza nowe oczekiwania dotyczące zarządzania aktywami i inwestycjami. W odpowiedzi na nie powstają nowe strategie zarządzania majątkiem.
Sukcesja to nowe wyzwanie
Na rynku pojawia się już nowe pokolenie sukcesorów i młodych milionerów (JNWI – Junior Net Worth Individuals). Nic dziwnego: aż 36 proc. polskich firm (czyli 830 tys. przedsiębiorstw) deklaruje się jako rodzinne – wynika z danych Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Mit o dzieciach milionerów trwoniących rodzinną fortunę należy dziś włożyć między bajki. Według opinii ekspertów Akademii Sukcesora są to osoby doskonale wykształcone, ze świetną znajomością języków i nowych technologii. Ich atutem jest doświadczenie zdobyte za granicą, kontakty i umiejętności budowania relacji.
Nietrudno się domyślić, że oczekiwania takich klientów wykraczają poza standardowe usługi zarządzania aktywami. Nowe pokolenie pragnie rozwiązań cyfrowych, personalizacji oraz uwzględnienia kryteriów ESG w strategiach inwestycyjnych. A banki i instytucje finansowe dostosowują się do tych potrzeb.
Fundacja rodzinna – rewolucja i ochrona
Ułatwia sukcesję firm rodzinnych, umożliwiając efektywne zarządzanie majątkiem między pokoleniami. Mowa rzecz jasna o fundacji rodzinnej. Wprowadzenie tego rozwiązania było jednym z najważniejszych przełomów regulacyjnych w polskim prawie. Fundacja pomaga chronić majątek przed rozdrobnieniem lub przypadkowym utraceniem w wyniku nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak rozwody, bankructwa członków rodziny czy roszczenia wierzycieli. Ułatwia też planowanie działań na przyszłe dekady.
Ta nowa forma wymaga nowego rodzaju doradztwa. Branża private banking rozbudowuje więc ofertę consultingu w zakresie sukcesji, podatków oraz planowania wielopokoleniowego. W ramach fundacji można gromadzić różne aktywa: od nieruchomości po udziały w spółkach czy papiery wartościowe. Dzięki temu fundatorzy mogą efektywnie inwestować majątek i generować dodatkowe przychody, które mogą służyć do wsparcia beneficjentów.
Po pierwsze – technologia
Narzędzia AI zmieniają świat. Z duchem czasu idzie również wealth management. Wykorzystanie sztucznej inteligencji, robodoradców oraz analizy big data, by dostarczać bardziej precyzyjne rekomendacje inwestycyjne, staje się coraz powszechniejsze.
Nic dziwnego, bo młodzi sukcesorzy z generacji Z i milenialsi są bardziej skłonni do korzystania z innowacyjnych rozwiązań. Cenią przede wszystkim elastyczność i dostępność usług, które zapewniają cyfrowe platformy inwestycyjne. Umożliwiają one stały akces do portfela inwestycyjnego i analizy wyników na bieżąco. Tu chodzi nie tylko o wygodę, ale też o efektywność zarządzania majątkiem. Dzięki automatyzacji procesów i zaawansowanym algorytmom inwestorzy otrzymują spersonalizowane rekomendacje w czasie rzeczywistym i dzięki temu mogą szybko reagować na zmiany rynkowe. Platformy te umożliwiają również symulację różnych scenariuszy inwestycyjnych, monitorowanie ryzyka oraz analizę historycznych wyników, co zwiększa transparentność i kontrolę nad portfelem. Dzięki integracji z mobilnymi aplikacjami klienci mogą zarządzać swoimi aktywami z dowolnego miejsca na świecie. A to w dzisiejszych czasach jest absolutnym must-have.
Private banking – twój agent i concierge
Holistyczna obsługa w bankowości? Tego również oczekują klienci HNWI. O wyborze instytucji finansowej coraz częściej decyduje jej tzw. wartość dodana. Dlatego usługi private banking wykraczają poza tradycyjne zarządzanie aktywami, stawiając na kompleksowe podejście.
Co to oznacza w praktyce? Doradztwo obejmujące planowanie sukcesji, inwestycje w nieruchomości, art banking (inwestycje w dzieła sztuki) oraz usługi concierge (obejmują one nie tylko rezerwacje i organizację podróży, ale też lifestyle management – pomoc w organizacji codziennych obowiązków, jak np. wynajem nieruchomości, dostęp do najlepszych specjalistów itp.). To bankowość hybrydowa: klient może budować osobiste relacje z doradcą, konsultując z nim kluczowe decyzje, a także korzystać z zaawansowanych platform online.
Takie spersonalizowane podejście bez wątpienia wpływa na komfort życia klientów i oszczędza ich czas. Umożliwia też budowanie długofalowych relacji. Im szersze jest to podejście, tym lepiej.
Gdy pieniądze sensownie pracują
JNWI patrzą szerzej niż ich poprzednicy. Chcą, by ich inwestycje były zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wybierają więc strategie inwestycyjne zgodne z ESG oraz impact investing. To nie tylko kwestia etyki – to sposób na długoterminowe zabezpieczenie wartości portfela w zmieniającym się świecie.
Inwestycje oparte na ESG zapewniają stabilność i mniejsze ryzyko, bo firmy działające zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju są mniej narażone na kryzysy regulacyjne i wizerunkowe. Wielu ekspertów uważa, że ESG to klucz do sukcesu we współczesnym świecie biznesu. Pozwala na optymalizację kosztów, przyciąga inwestorów i napędza innowacje.
Dla nowoczesnych inwestorów liczą się oczywiście atrakcyjne stopy zwrotu, ale też to, czy ich pieniądze pracują sensownie. Łączenie tych dwóch aspektów umożliwia z kolei impact investing (inwestowanie zaangażowane społecznie). Rynek impact investingu wzrasta w tempie szybszym niż światowe PKB – 9 proc. w skali roku, a szczególnie w Europie. W Polsce jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju, ale cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Tu jest po prostu potencjał.
Globalnie i różnorodnie
Zamożni Polacy coraz częściej sięgają też po inwestycje zagraniczne. Oferują one dostęp do bardziej rozwiniętych sektorów gospodarki, innowacyjnych technologii oraz nowych modeli biznesowych, które nie zawsze są dostępne na rynku krajowym. Polskich klientów interesują zagraniczne nieruchomości, fundusze hedgingowe, private equity oraz aktywa alternatywne takie jak kryptowaluty. Zaletą globalizacji portfela jest dywersyfikacja ryzyka. Klienci mają też większe szanse na wykorzystanie okazji na rynkach międzynarodowych. A to stanowi kluczowy element nowoczesnych strategii wealth management.
Wychodzimy na prowadzenie!
W krajach Europy Zachodniej usługi zarządzania majątkiem mają długą tradycję, w tej dziedzinie Polska jest na początkowym etapie. Ale jednocześnie staje się jednym z najszybciej rosnących rynków wealth management w Europie. Dzięki rosnącej liczbie zamożnych klientów, zainteresowanych wielopokoleniową budową majątku, rozwojowi regulacji, technologii oraz personalizacji oferty mamy nawet szansę stać się liderem tego segmentu w naszym regionie.
Wszystko zależy od umiejętnego łączenia tradycyjnego doradztwa z nowoczesnymi technologiami i innowacjami oraz od zapewnienia usług na najwyższym poziomie. I to jest wyzwanie dla banków i firm inwestycyjnych, które warto podjąć w najbliższych latach.
Kto może założyć fundację rodzinną
- Osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych
- Fundusz założycielski musi wynosić co najmniej 100 tys. zł
- Fundacja rodzinna może mieć jednego lub kilku fundatorów, w zależności od potrzeb danej rodziny

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.