FM Logistic zamierza podwoić przychody i rozpocznie produkcję zielonego wodoru
Magazyn FM Logistic, fot. materiały prasoweFM Logistic, globalny operator logistyczny, planuje dwukrotne zwiększenie całościowych przychodów do 3 miliardów euro w 2030 roku. FM Logistic zamierza osiągnąć globalnie 4 proc. EBIT, w porównaniu do 2,8 proc. w poprzednim roku finansowym.
- Powering 2030 to kompleksowa strategia, która przyczyni się do dalszego wzrostu rentowności FM Logistic. W czasach gwałtownych zmian naszym priorytetem jest pomóc klientom budować zrównoważone wielokanałowe łańcuchy dostaw. Dlatego też 9-letni plan stawia w centrum naszej uwagi takie działania jak relacje z klientem i zrównoważony rozwój. Będziemy również kontynuować poszukiwania rozwiązań związanych z ochroną środowiska, na przykład poprzez otwarcie zielonych stacji wodorowych na niektórych naszych platformach logistycznych – powiedział Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic.
Firma już teraz czyni postępy we wdrażaniu strategii Powering 2030, odnotowując 11 proc. wzrost przychodów rok do roku w pierwszej połowie roku finansowego (kwiecień-wrzesień 2021 roku) na świecie.
Logistyka dla Omnichannel
Blisko 60 proc. umów podpisanych globalnie w zeszłym roku przez FM Logistic dotyczy usług logistyki dla Omnichannel. Dla przykładu operator zawarł umowę z wiodącą siecią sklepów z karmą dla zwierząt na zarządzanie łańcuchem omnichannel obejmującym dostawy do konsumentów w Niemczech, Francji i Polsce. Umowa dotyczy magazynowania, konfekcjonowania produktów i realizację zamówień e-commerce.
Transport i logistyka miejska
Transport stanowi 36 proc. przychodów FM Logistic na świecie, z czego niemal 45 proc. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Firma planuje dalej wzmacniać swoją sieć transportową za pomocą sieci cross-docków w Polsce i Rosji. Operator pracuje również nad optymalizacją procesów zarządzania dostawami dzięki nowym kontraktom z dostawcami oprogramowania, takimi jak Urbantz we Francji i Innoship w Rumunii.
We Francji, czyli na swoim największym rynku, FM Logistic chce osiągnąć do 2023 roku 66 proc. wzrost przychodów w segmencie logistyki miejskiej. Jednocześnie zamierza rozwijać projekt oraz usługę dostaw ostatniej mili we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Rosji. Podobny projekt realizowany będzie w Polsce. Tu, jak poinformowali przedstawiciele firmy na konferencji prasowej, ważnym czynnikiem do szybszego rozwoju rynku może być wprowadzenie stref niskoemisyjnych w centrach miast.
Tak zmieni się elektromobilność
Wzrost w Europie Centralnej
W Europie Centralnej, FM Logistic rozszerzył też współpracę z międzynarodowym producentem kosmetyków. Od września br. świadczy usługi logistyczne z zakresu omnichannel realizując zamówienia dla odbiorców marki w Polsce i na Węgrzech zarówno w kanale B2B do sklepów, jak i B2C bezpośrednio do klienta końcowego. Z początkiem października natomiast dwukrotnie, do 60 tys. mkw, zwiększył swoją powierzchnię magazyn w Lovosicach na terenie Czech, gdzie obsługuje kanał e-commerce na rynek niemiecki i austriacki dla dużego klienta z sektora DIY.
W obszarze logistyki dla omnichannel lokalnie firma planuje też dalsze inwestycje w wielkopowierzchniowe magazyny multiklienckie. W regionie Europy Centralnej FM Logistic otworzy niebawem nowe centrum logistyczne w Wiskitkach, 40 km na zachód od Warszawy, w pobliżu przyszłego lotniska i międzykontynentalnego hubu CPK. Jeszcze tym roku zakończy się też rozbudowa platformy logistycznej w Błoniu, gdzie prowadzone są operacje dla sektora farmaceutycznego. Operator intensywnie rozwija się też na Śląsku, gdzie obok rozbudowy obiektu w Będzinie podjął decyzję o powiększeniu obiektu w Olszowej, przy autostradzie A4. Dodatkowo, w planach jest też uruchomienie operacji w Lędzinach (południowy Śląsk), oraz nowa lokalizacja w Głogowie, odpowiadająca na zapotrzebowanie obsługi rynku niemieckiego.
Jak poinformowano na konferencji prasowej, projekt w Wiskitkach po zakończeniu wszystkich etapów budowy będize miał 120 tys. mkw. W pierwszym etapie powstanie 25 tys. mkw. Projekt w Będzinei ma 12 tys. mkw. Dotakowo w Lędzinach powstanie inwestycja o powierzchni 54 tys. mkw. a w Głogowie o 40 tys. mkw.
Zrównoważony rozwój
Jednym z głównych filarów realizacji strategii jest rozwój zrównoważonych wielokanałowych łańcuchów dostaw. Działania z tego zakresu firma określa mianem “Supply Change”. Koncentrują się one na trzech obszarach: dbałości o pracowników, środowisko naturalne oraz na efektywnych ekologicznie usługach.
Przykładem inicjatywy z pierwszego obszaru jest seryjna produkcja Ergoskel, egzoszkieletu zaprojektowanego i opatentowanego przez FM Logistic, Uniwersytet Technologiczny w Compiègne (UTC) oraz Hublex, francuski start-upw 2019 roku. Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na 2022 rok. FM Logistic chce wyposażyć w egzoszkielet 100 pracowników magazynowych do grudnia 2021 roku i kolejnych pracowników do końca przyszłego roku.
Lokalnie, w Polsce, w ramach współpracy z firmą Soter Analytics operator testuje urządzenie Soter typu Clip & Go, które prowadzi analizy ergometryczne, i w konsekwencji pomaga pracownikom operacyjnym utrzymywać prawidłową pozycję podczas pracy.
W obszarze ochrony środowiska FM Logistic dąży do osiągnięcia neutralności węglowej swoich magazynów do 2030 roku. Już tej jesieni w Hiszpanii rusza projekt, w ramach którego zostanie uruchomiona stacja wodorowa w magazynie FM Logistic w pobliżu Madrytu wytwarzająca wodór w procesie elektrolizy z energii pozyskiwanej z paneli fotowoltaicznych. Równolegle we Francji operator nawiązał współpracę z firmą energetyczną Bouygues Energies et Services w celu uruchomienia kolejnego elektrolizera. W obu przypadkach wytworzony zielony wodór służył będzie do zasilania przystosowanych wózków widłowych, a także pozwoli na pierwsze testy i wdrożenia wykorzystywania tego zielonego paliwa do zasilania wodorowych samochodów ciężarowych.
Zielony wodór miałby być produkowany również w Polsce na powstającej właśnie platformie FM Logistic w Wiskitkach, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania, a także poszukiwania potencjalnych subwencji instytucjonalnych, podobnych do tych, które udało się pozyskać operatorowi w Europie Zachodniej.
- FM Logistic chce być partnerem pierwszego wyboru dla klientów w projektowaniu i konsekwentnej realizacji strategii zrównoważonego łańcucha dostaw funkcjonującego w ramach rozwijającej się dynamicznie koncepcji Omnichannel. Razem z naszymi klientami będziemy angażować się w inicjatywy i zmiany procesu logistycznego mające na celu praktyczne wspieranie bardziej odpowiedzialnej konsumpcji – mówi Daniel Franke, Managing Director FM Logistic Central Europe.