Faktoring: ile zapłacisz za fakturę na 10 000 zł?
Faktoring / Fot. Scott Graham on UnsplashPoza dostępem do gotówki firma otrzymuje również dodatkowe usługi, gdy zdecyduje się na faktoring. — To monitoring i rozliczanie należności, prowadzenie miękkich czynności windykacyjnych, czy też przejęcie ryzyka niewypłacalności odbiorców — mówi dla My Company Polska Anna Jesionowska-Gajdasik, dyrektor obszaru finansowania handlu i rozwoju produktów w mFactoringu, spółki należącej do mBanku. I dodaje: — To produkt dla przedsiębiorstw, które prowadzą sprzedaż towarów i usług z odroczonym terminem płatności do stałego i stabilnego grona kontrahentów.
Usługa faktoringu dobrze sprawdzi się również dla tych przedsiębiorców, którzy chcą osiągnąć tzw. efekt bilansowy. — Poprzez konwersję należności na gotówkę zwiększa się efektywność wskaźników zarządzania kapitałem obrotowym. Co ważne, faktoring nie wymaga posiadania majątku na zabezpieczenie transakcji, a głównym zabezpieczeniem transakcji jest cesja wierzytelności — tłumaczy Anna Jesionowska-Gajdasik z mFactoringu.
Ile zapłacimy za fakturę na 10 000 zł?
Zwykle na koszt faktoringu składa się prowizja faktoringowa, prowizja za udzielenie limitu oraz odsetki za okres finansowania. Im krótszy termin płatności, tym mniej przedsiębiorcę kosztuje sfinansowanie konkretnej faktury. Na poziom kosztów wpłynie też obrót z kontrahentami skierowanymi do faktoringu. — Im większy obrót, tym koszt jednostkowy będzie mniejszy — mówi przedstawicielka mFactoringu.
W faktoringu pełnym za dodatkową opłatą otrzymamy też zabezpieczenie przed utratą należności z tyt. niewypłacalności odbiorców. Dla przykładowej faktury na 10 tys. zł netto z terminem płatności 30 dni w faktoringu pełnym, koszt finansowania często zamknie się kwotą 100 zł – 300 zł, czyli 1% - 3% wartości faktury. — Finansowanie bez kosztów ubezpieczenia w tzw. faktoringu z regresem będzie jeszcze korzystniejsze pod względem kosztów — zauważa Anna Jesionowska-Gajdasik.
Kiedy decydujemy się na faktoring, warto pamiętać, że usługodawca zwróci uwagę na to, kim są nasi kontrahenci. Istotne, aby były to firmy, z którymi mamy już pozytywne doświadczenia we współpracy. Gwarantuje to płynność finansowania. — Należy pamiętać, że utrudnieniem w faktoringu będzie relacja z odbiorcą, z którym występuje sprzedaż komisowa, wysoki poziom kompensat czy też duże opóźnienia w płatnościach. Ważne jest również, aby klienci świadomie wydłużali terminy płatności swoim kontrahentom. Często koszt, jaki klient ponosi korzystając z faktoringu rekompensowany jest korzyściami, wynikającymi z wydłużenia terminu płatności dla odbiorcy — zwraca uwagę Anna Jesionowska-Gajdasi.
O faktoringu będziemy pisać szczerzej w kolejnych artykułach, które pojawią się w marcu w serwisie. Zachęcamy do lektury!