Dobrze wykształcony, świadomy swoich wyborów. Jaki jest polski startupowiec?

incredibles Sebastian Kulczyk
Dobrze wykształcony, świadomy swoich wyborów. Jaki jest polski startupowiec? / Fot. Michał Mutor
Kapitał intelektualny jest kluczowym czynnikiem sukcesu startupu – to główny wniosek płynący z raportu „Portret kompetencyjny polskiego przedsiębiorcy technologicznego A.D. 2025”, który z inicjatywy Sebastiana Kulczyka, twórcy programu InCredibles, został opracowany przez Mentors4Starters. W publikacji wszechstronnie przeanalizowano kompetencje 125 twórców młodych spółek technologicznych, którzy odpowiedzieli na 57 pytań i udzielili 40 pogłębionych wywiadów.

Raport nie tylko wskazuje mocne strony i przewagi konkurencyjne rodzimych founderów, ale również identyfikuje luki kompetencyjne, bariery w rozwoju oraz kluczowe obszary, w których wsparcie jest najbardziej potrzebne – dzięki temu stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla samych przedsiębiorców, jak i dla instytucji oraz inwestorów wspierających rozwój rynku startupowego w Polsce.

Wybrane dane z raportu

• polscy przedsiębiorcy technologiczni są bardzo dobrze wykształceni. Ponad  91 proc. z ankietowanych osób ma wykształcenie wyższe. Jednocześnie zdecydowana większość z nich (73,6 proc.) uważa, że polska edukacja formalna nie zapewnia im potrzebnych kompetencji,

• najskuteczniejszym źródłem rozwoju kompetencji jest dla nich praktyczne doświadczenie w prowadzeniu firmy  (34,5 proc.) i mentoring (21,7 proc.),

• programy akceleracyjne również zapewniają wysoki transfer wiedzy (25,2 proc.) i korzysta z nich ponad połowa startupów (58,4 proc.),

• mimo niskiej oceny jakości edukacji w Polsce blisko 65 proc. ankietowanych przedsiębiorców podjęło dodatkowe studia lub kursy w ciągu ostatnich dwóch lat,

• tylko niecałe 40 proc. startupów uważa, że otrzymuje realne wsparcie od rad nadzorczych, a w przypadku funduszy inwestycyjnych wskaźnik ten spada do ok. 13 proc. Najefektywniejsze okazują się za to programy akceleracyjne oraz mentoringowe, z których korzystało prawie 60 proc. badanych firm,

• średnio połowa badanych przewiduje, że AI zastąpi kompetencje z zakresu programowania, marketingu i komunikacji,

• polscy przedsiębiorcy technologiczni rozumieją znaczenie kompetencji miękkich, które pomagają tworzyć pozytywną kulturę organizacyjną, sprzyjającą innowacjom i rozwojowi.

Z badań jasno wynika, że kapitał intelektualny jest fundamentem sukcesu młodych firm, stanowiąc nawet 85 proc. ich całkowitej wartości. Co więcej, startupy z silnym kapitałem intelektualnym mają o 70 proc. większe szanse na przetrwanie pierwszych pięciu lat działalności.

– Nasze badanie potwierdza, że kapitał intelektualny jest fundamentem sukcesu startupu – to on decyduje o przetrwaniu i rozwoju młodych biznesów. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, gdzie dostęp do technologii nie stanowi już często kluczowej przewagi konkurencyjnej, to właśnie wiedza, doświadczenie i kreatywność zespołów dają gwarancję sukcesu – mówi Sebastian Kulczyk. I dodaje: – Liderzy startupów doskonale zdają sobie sprawę z kluczowej roli kapitału intelektualnego i aktywnie poszukują alternatywnych źródeł wiedzy i umiejętności. W odpowiedzi na te potrzeby stworzyliśmy program mentoringowy InCredibles oraz studia SGH MBA for Startups, które koncentrują się na wsparciu przedsiębiorców w budowaniu kompetencji niezbędnych do realizacji przełomowych projektów.

Diagnoza potencjału i roli kapitału intelektualnego w startupach jest dzisiaj szczególnie ważna, bo w obliczu dynamicznego rozwoju technologii AI przedsiębiorcy stają przed szansą, a zarazem wyzwaniem automatyzacji wielu procesów. Respondenci uważają, że...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 4/2025 (115)

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ