Dobrze wykształcony, świadomy swoich wyborów. Jaki jest polski startupowiec?

Raport nie tylko wskazuje mocne strony i przewagi konkurencyjne rodzimych founderów, ale również identyfikuje luki kompetencyjne, bariery w rozwoju oraz kluczowe obszary, w których wsparcie jest najbardziej potrzebne – dzięki temu stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla samych przedsiębiorców, jak i dla instytucji oraz inwestorów wspierających rozwój rynku startupowego w Polsce.
Wybrane dane z raportu
• polscy przedsiębiorcy technologiczni są bardzo dobrze wykształceni. Ponad 91 proc. z ankietowanych osób ma wykształcenie wyższe. Jednocześnie zdecydowana większość z nich (73,6 proc.) uważa, że polska edukacja formalna nie zapewnia im potrzebnych kompetencji,
• najskuteczniejszym źródłem rozwoju kompetencji jest dla nich praktyczne doświadczenie w prowadzeniu firmy (34,5 proc.) i mentoring (21,7 proc.),
• programy akceleracyjne również zapewniają wysoki transfer wiedzy (25,2 proc.) i korzysta z nich ponad połowa startupów (58,4 proc.),
• mimo niskiej oceny jakości edukacji w Polsce blisko 65 proc. ankietowanych przedsiębiorców podjęło dodatkowe studia lub kursy w ciągu ostatnich dwóch lat,
• tylko niecałe 40 proc. startupów uważa, że otrzymuje realne wsparcie od rad nadzorczych, a w przypadku funduszy inwestycyjnych wskaźnik ten spada do ok. 13 proc. Najefektywniejsze okazują się za to programy akceleracyjne oraz mentoringowe, z których korzystało prawie 60 proc. badanych firm,
• średnio połowa badanych przewiduje, że AI zastąpi kompetencje z zakresu programowania, marketingu i komunikacji,
• polscy przedsiębiorcy technologiczni rozumieją znaczenie kompetencji miękkich, które pomagają tworzyć pozytywną kulturę organizacyjną, sprzyjającą innowacjom i rozwojowi.
Z badań jasno wynika, że kapitał intelektualny jest fundamentem sukcesu młodych firm, stanowiąc nawet 85 proc. ich całkowitej wartości. Co więcej, startupy z silnym kapitałem intelektualnym mają o 70 proc. większe szanse na przetrwanie pierwszych pięciu lat działalności.
– Nasze badanie potwierdza, że kapitał intelektualny jest fundamentem sukcesu startupu – to on decyduje o przetrwaniu i rozwoju młodych biznesów. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, gdzie dostęp do technologii nie stanowi już często kluczowej przewagi konkurencyjnej, to właśnie wiedza, doświadczenie i kreatywność zespołów dają gwarancję sukcesu – mówi Sebastian Kulczyk. I dodaje: – Liderzy startupów doskonale zdają sobie sprawę z kluczowej roli kapitału intelektualnego i aktywnie poszukują alternatywnych źródeł wiedzy i umiejętności. W odpowiedzi na te potrzeby stworzyliśmy program mentoringowy InCredibles oraz studia SGH MBA for Startups, które koncentrują się na wsparciu przedsiębiorców w budowaniu kompetencji niezbędnych do realizacji przełomowych projektów.
Diagnoza potencjału i roli kapitału intelektualnego w startupach jest dzisiaj szczególnie ważna, bo w obliczu dynamicznego rozwoju technologii AI przedsiębiorcy stają przed szansą, a zarazem wyzwaniem automatyzacji wielu procesów. Respondenci uważają, że...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.