Carsmile pracuje nad trzema dużymi projektami. "Polska to ciekawy rynek do testowania innowacji"
Fot. materiały prasoweCarsmile to startup oferujący kupno samochodu w abonamencie przez Internet. Platforma działa od czerwca 2018 roku. Od tego czasu sprzedała łącznie prawie 4000 nowych samochodów, z czego rekordową liczbę prawie 2000 umów zawarła w pandemicznym roku 2020, w którym rynek nowych aut w Polsce skurczył się o niemal jedną czwartą. Jej klientami są małe firmy oraz osoby prywatne.
O planach Carsmile, a także rynku fintechowym w Polsce rozmawiamy z Łukaszem Domańskim, CEO Carsmile.
Carsmile okazał się niemałym sukcesem. Jak ewoluowała wasza misja przez niespełna trzy lata działalności?
Platforma Carsmile wystartowała w czerwcu 2018 r. z usługą abonamentów samochodowych oraz leasingu. Użytkownik wybiera na platformie model i wersję auta, formę finansowania, czas trwania umowy, wysokość wkładu własnego oraz usługi dodatkowe (ubezpieczenie, opony). Cały proces obsługi przebiega zdalnie. Oprócz wyboru samochodu składają się niego narzędzia z obszaru creditech: badanie zdolności kredytowej, weryfikacja użytkownika, sprawdzenie w bazach dłużników, itp. Proces zwieńczony jest podpisaniem umowy oraz dostawą auta - nawet pod dom. Dzięki wykorzystaniu inteligentnych algorytmów, możliwe jest natychmiastowe wyświetlenie raty za każdy samochód widoczny na platformie – dla przyjętych przez użytkownika kryteriów. Algorytm oblicza ratę za samochód średnio 300 000 razy dziennie!
To dużo? O jakiej skali mówimy?
Gdyby mieli to robić pracownicy, Carsmile tylko do tej czynności potrzebowałby 2,5 tysiąca dobrze wyszkolonych osób. Obecna platforma Carsmile działa od ponad roku i jest drugą wersją platformy, znacznie udoskonaloną technologicznie względem pierwotnej wersji. W tym roku, ze względu na znaczny wzrost zainteresowania wynajmem samochodów dostawczych przez platformę Carsmile, firma rozpoczęła prace nad odrębną aplikacją tylko dla aut dostawczych. Będzie ona adresowana do profesjonalistów, stąd nazwa CarsmilePRO. Kryteria wyboru auta oraz nawigacja po serwisie, będą różniły się od platformy dla aut osobowych.
Równolegle trwają prace nad uruchomieniem zupełnie nowej usługi – abonamentów na motocykle. Zadaniem, które udało się wykonać przez 2,5 roku prowadzenia działalności operacyjnej przez Carsmile, było przekonanie Polaków do abonamentów samochodach oraz do tego, że samochody można bardzo wygodnie i szybko kupować online. Nie trzeba w tym celu odwiedzać salonów. Teraz czas na motocykle i ciężarówki.
W jaki sposób dbacie o bezpieczeństwo kupujących?
Przede wszystkim, na każdym etapie procesu obsługi klienta, kierujemy się podstawową zasadą pozyskiwania minimalnej ilości danych w maksymalnie bezpieczny sposób. Na szeroko rozumiane bezpieczeństwo platformy Carsmile składa się z jednej strony część technologiczna w postaci szyfrowania, certyfikatów, wydzielonych sieci, minimalnego dostępu, szyfrowanych dysków, doświadczonych i pewnych dostawców rozwiązań IT itp., a z drugiej - część proceduralna, wskazująca jak w danej sytuacji powinien zachować się pracownik, co może, a czego nie może robić.
Okej, mówimy o technologii, a co z wymaganiami prawnymi? Dostosowanie się do przepisów to skomplikowana procedura?
Posłużę się pewnym przykładem. Pierwszego stycznia br. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, wpływające na warunki umów zawieranych z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą. Zmiany te określane są często - chociaż na wyrost - jako zrównanie statusu osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze z konsumentami. Carsmile dokonał - pod kątem nowych regulacji - analizy stosowanych przez siebie wzorców umów oraz procedur obsługi klienta, ponieważ największą grupę naszych użytkowników stanowią właśnie mali przedsiębiorcy.
Do jakich wniosków doszliście?
Od samego początku, tj. od powstania Carsmile, dbaliśmy o to, aby nasze umowy były krótkie, przejrzyste, zrozumiałe dla użytkownika i ograniczały do minimum ryzyko potencjalnego sporu z klientem, dlatego teraz czekały nas jedynie kosmetyczne zmiany dostosowujące do nowych wymogów prawnych. Nowa regulacja nie wpłynęła też na koszt oferowanych przez nas usług. Odrębną kwestią, która pojawiła się w nowych regulacjach, są przepisy dotyczące odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.
To znaczy?
Chodzi o możliwość zwrotu towaru zakupionego zdalnie – w naszym przypadku samochodu – przez przedsiębiorcę. Z opinii prawnej, jaką dysponujemy wynika, że wspomniane przepisy nie dotyczą umów leasingu oraz umów wynajmu długoterminowego. Innym przykład kwestii, które wymagają ciągłego „monitoringu prawno-podatkowego” są sprawy związane z odliczeniami faktur za usługę wynajmu przez przedsiębiorców. Warto przy tej okazji wspomnieć o limicie 150 tys. zł, jaki został wprowadzony z początkiem 2019 r. - limit ten warunkuje możliwość odliczenia 100 proc. wydatków związanych m.in. z wynajmem.
Jak pandemia wpłynęła na waszą działalność?
Pandemia spowodowała, że sprzedaż samochodów w Polsce i na świecie przeniosła się z salonów do Internetu. Dla platformy Carsmile, która w momencie wystąpienia lockdownu – w przeciwieństwie do tradycyjnej branży dealerskiej - była świetnie przygotowana technologicznie do zdalnej obsługi klientów, rok 2020 był okresem silnego wzrostu. Liczba zawartych umów wzrosła o 65 proc. r/dr przy spadku rynku nowych samochodów w Polsce o 22 proc. W 2020 roku Carsmile zawarł rekordową liczbę prawie 2000 umów, a w ciągu pierwszego kwartału 2021 roku liczba sprzedanych aut w modelu wynajmu i leasingu doszła do poziomu 4000, licząc od początku działalności platformy. Ten rekordowy wynik jest spowodowany wysokim zainteresowaniem zarówno samochodami osobowymi, jak i dostawczymi, oferowanymi na naszej platformie. W okresie pandemii obserwujemy z jednej strony duży popyt ze strony użytkowników indywidulanych, którzy poszukują bezpiecznej alternatywy dla transportu publicznego, jak i ze strony firm przeżywających boom na swoje usługi np. kurierzy, sklepy internetowe, budowlanka. Dziś Carsmile sprzedaje miesięcznie tyle samochodów, co stacjonarny salon samochodowy w rok.
Jakie największe wyzwania stoją obecnie przed fintechami?
To przede wszystkim zmiana regulacji prawnych umożliwiająca stworzenie w Polsce usługi leasingu online - bez papierowej umowy na końcu - oraz przyspieszenie rozwoju segmentu leasetech, który jest obecnie w powijakach. Kluczowe będzie też przekonanie firm leasingowych do modelu abonamentowego na rynku motocykli, co wymaga wprowadzenia nowego standardu obliczania RV dla motocykli, niż obecnie funkcjonuje to w usłudze leasingu. No i po trzecie - stworzenie w miarę jednolitego standardu prezentacji zapasów stockowych pojazdów w branży dealerskiej i stworzenie API dla dealerów.
Co planujecie w najbliższych miesiącach?
Obecnie pracujemy nad trzema dużymi projektami. Dwa z nich to CarsmilePRO, czyli nowa platforma dla aut dostawczych oraz innowacyjna usługa abonamentów na motocykle. Od ponad pół roku jesteśmy częścią międzynarodowej Grupy OLX, do której w Polsce należy m.in. największa platforma listingowa OTOMOTO. Polska jest bardzo ciekawym rynkiem do testowania wszelkich innowacji w segmencie car(fin)tech oraz motors, ale jako część międzynarodowej grupy myślimy oczywiście o docelowym wykorzystaniu naszych pomysłów również na innych rynkach, gdzie obecny jest nasz większościowy akcjonariusz.
TOP 10 polskich fintechów - ranking
W kolejnym numerze "My Company Polska" znajdziecie ranking 10 polskich fintechów, na które warto zwrócić uwagę.
TOP 10 polskich medtechów - ranking
Zachęcamy do zapoznania się z naszym zestawieniem 10 najbardziej obiecujących polskich medtechów.