Avallon MBO inwestuje w dostawcę karm dla psów i kotów z segmentu premium
Avallon MBO / Fot. materiały prasoweFundusz private equity Avallon MBO podpisał umowę o nabyciu całościowego pakietu udziałów w spółce MPPK Group. To ósma transakcja w ramach Avallon MBO Fund III. Ta działająca od 2013 r. spółka z siedzibą w Szymanowie na Dolnym Śląsku oferuje zbilansowaną pod względem odżywczym karmę dla zwierząt domowych pod markami Wiejska Zagroda i Pan Mięsko oraz jest wyłącznym dystrybutorem hiszpańskich marek Alpha Spirit i Primal Spirit. Jej produkty są dostępne w ponad 2 tys. punktów sprzedaży w całej Polsce: stacjonarnych sklepach zoologicznych, gabinetach weterynaryjnych, sklepach online oraz u hodowców.
W 2022 r. przychody spółki wyniosły 110 mln zł, notując wzrost rok do roku o 49 proc. Zdecydowaną większość sprzedaży MPPK stanowią brandy Wiejska Zagroda i Pan Mięsko. – Cieszymy się, że udało nam się wraz z zespołem przeprowadzić zakup spółki w segmencie pet food, któremu się przyglądaliśmy. Wypełniliśmy tym samym stawiane przed nami zadanie, jakim było wejście w trzy nowe obszary rynkowe: branżę IT (Globema – rok 2022), nowoczesną żywność (Hortimex – rok 2022) i w segment jakościowej żywności dla zwierząt – tłumaczy Izabela Ciąćka, menedżer inwestycyjny w Avallon MBO, odpowiedzialna za wykreowanie i przeprowadzenie transakcji. I dodaje: – Dostrzegamy ogromny potencjał dla tego typu produktów. Psy i koty domowe są w coraz większym stopniu traktowane przez nas jak członkowie rodziny, a to ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o jakości kupowanej karmy. Konsumenci są coraz lepiej wyedukowani i świadomi wpływu żywienia na zdrowie i kondycję swoich pupili, więc coraz częściej poszukują karm bez zboża oraz mających dodatkowe korzyści zdrowotne, a także produktów wykorzystujących wysokiej jakości składniki. Polska ma szóstą co do wielkości populację psów w Europie. Nasz rynek jest wciąż jednak stosunkowo młody, a popularność gotowej karmy dla zwierząt domowych nadal jest znacznie mniejsza niż w Europie Zachodniej. Tylko 35 proc. psów w Polsce otrzymuje gotową karmę, podczas gdy w Belgii czy Niemczech odsetek ten szacowany jest na znacznie wyższym poziomie. Potencjał do wzrostu jest bardzo duży, a sprzedaż psiej karmy na naszym krajowym rynku sukcesywnie wzrasta.
Wielkość światowego rynku karmy dla zwierząt domowych przekroczyła w 2021 r. 113 mld dol. Oczekuje się, że do 2027 r. nastąpi wzrost o 5,1 proc. (CAGR). Sprzedaż detaliczna karmy dla psów osiągnęła w 2023 roku 3,1 mld zł i ma rosnąć przy obecnej wartości CAGR na poziomie 7 proc., do prognozowanej wartości 4,4 mld zł. Portfolio marek oferowanych przez MPPK Group ma szacunkowy udział w rynku w Polsce na poziomie ok. 4 proc.
Po zakupie MPPK Group w portfelach funduszu Avallon znajduje się jeszcze 10 innych spółek: Wosana i Hortimex – z branży spożywczej, platforma zakupowa Marketplanet, firma marketingowa EDC Expert, Clovin – przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją środków czystości, Globema dostawca oprogramowania geoprzestrzennego i usług IT, producent domów mobilnych Letniskowo, Norlys – producent wysokiej jakości opraw zewnętrznych, sprzętu oświetleniowego, TES – producent maszyn i komponentów elektrycznych oraz spółka SAT – właściciel sieci sklepów segmentu sport & fashion S’portofino.