7 trendów w dziedzinie sztucznej inteligencji
SthethoMe pomaga w ocenie stanu zdrowia, fot. materiały prasoweSztuczna inteligencja (SI, AI – Artificial Intelligence) coraz częściej traktowana jest jako kluczowa dziedzina w rywalizacji o przewagę technologiczną na świecie. Państwa tworzą swoje strategie jej rozwoju. Sformułowała ją też – w grudniu 2020 r. – Polska, za przykładem m.in. USA czy Francji.
Nasz punkt wyjścia w tym wyścigu jest niejednoznaczny. Zdaniem autorów naszej strategii mamy realne szanse stać się krajem wiodącym w tej dziedzinie. Na razie niestety pod względem stopnia wysycenia polskiej gospodarki technologiami SI jesteśmy raczej w ogonie UE. Z drugiej strony, na szczęście, mamy już się czym pochwalić!
Trend pierwszy: AI rozmawia
Robot dzwoni w imieniu przychodni, by potwierdzić obecność pacjenta na umówionej wcześniej wizycie. – Wykonywanie takich połączeń dotychczas zawsze wymagało obecności człowieka – mówi Igor Sawczuk, współzałożyciel i prezes Wandlee, producenta Voicebot Med, a wcześniej również Voicebot HR, robota, który przeprowadzał wstępne rozmowy rekrutacyjne. Rola sztucznej inteligencji nie ogranicza się tu do rozpoznawania mowy i jej generowania. Częścią usługi jest predictive dialing. – Na podstawie wieku, historii choroby i innych czynników potrafimy z dosyć dużą skutecznością, nawet do 98 proc., ocenić, w którym momencie należy zadzwonić do danego pacjenta, żeby odebrał on telefon, a jednocześnie jesteśmy w stanie ocenić prawdopodobieństwo tego, że pacjent przyjdzie na wizytę – opowiada Sawczuk.
Oczywiście robot musi nauczyć się rozumienia tego, co mówi pacjent, w tym np. używania synonimów terminów lekarskich czy medycznych. Największym wyzwaniem jest personalizacja rozmowy, dostosowanie sposobu mówienia do odbiorcy.
Ważnym impulsem dla rozwoju firmy była epidemia koronawirusa. Spowodowała ona gwałtowny wzrost zapotrzebowania na tego typu produkty – szczególnie w medycynie. – Przełomem był dla nas kontrakt dla programu domowej opieki medycznej realizowanego w ramach walki z COVID-19 – mówi Joanna Cichocka, współzałożycielka i członkini zarządu Wandlee.
Osoby objęte tą opieką otrzymują do domu pulsoksymetr. Dużą grupę wśród nich stanowiły osoby starsze, które często nie mają dostępu do aplikacji internetowej lub niechętnie z niej korzystają. Firma zaoferowała dwa voiceboty, jeden do automatycznego pobierania wyników, drugi do obsługi zwrotu pulsoksymetrów.
Zastosowanie tego typu rozwiązań w tej dziedzinie, oprócz wymiaru komercyjnego, ma też znaczenie społeczne – umożliwia skorzystanie z usług (dostępnych już wcześniej w formie aplikacji mobilnych) osobom dotychczas pozbawionych tej możliwości.
Wandlee powstała w 2016 r. Oprócz zdobywanej właśnie branży medycznej ma już sporo klientów m.in. z branż telekomunikacyjnej i bankowej. W podobnym co Wandlee kierunku rozwija się inna ciekawa firma Techmo Voice Technologies. Wiele wskazuje na to, że wykorzystujące AI technologie głosowe to dziedzina, która w najbliższym czasie będzie dynamicznie się rozwijać. A już mamy w niej duży potencjał.
Trend drugi: AI diagnozuje
Medycyna, a szczególnie diagnostyka chorób, to dziedzina, w której potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji jest olbrzymi. Wyłapanie z gigantycznych baz danych (np. zdjęć rentgenowskich) algorytmów pozwalających z większym wyprzedzeniem zdiagnozować chorobę – to cel, do którego sztuczna inteligencja jest wręcz stworzona.
Na rozwój tej dziedziny położony został bodajże największy nacisk w opublikowanej pod koniec zeszłego roku przez rząd Polskiej Strategii Rozwoju Sztucznej Inteligencji. W tym wypadku może to faktycznie wpłynąć na zwiększenie szans polskich startupów chcących rozwijać nowe technologie. Elementem strategii ma być bowiem uwolnienie dostępu do danych medycznych – choć oczywiście z zachowaniem ich anonimowości.
Na razie nie ma wielu przykładów polskich firm, które by rozwijały produkty medyczne z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Rodzynkiem jest firma SthethoMe, która stworzyła elektroniczny stetoskop do samodzielnego osłuchiwania płuc w warunkach domowych. Firma kieruje swój produkt w pierwszej kolejności do rodziców dzieci chorujących na astmę.
Trend trzeci: AI podróżuje
Automatyczne samochody to jeden z najbardziej spektakularnych nurtów AI na świecie. W prace nad stworzeniem autonomicznych samochodów zaangażowane są największe koncerny – nie tylko samochodowe (np. Google), niektóre z produktów już zostały wprowadzone do użytku, głównie w USA i w Chinach....
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 7/2021 (70) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.