Zakupy mobilne. Jak zwiększyć bezpieczeństwo w e-sklepach?
Ponad trzy czwarte globalnych konsumentów zrobiło zakupy za pomocą smartfona czy tabletu w ciągu ostatniego pół roku, choć tylko dwie trzecie firm jest na to gotowe - wynika z badania Ipsos przeprowadzonego na zlecenie PayPal.
W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie PayPal, platforma płatnicza dzieli się najpopularniejszymi globalnymi trendami w handlu mobilnym. Choć rosnąca ilość osób kupujących przez smartfona czy tablet nikogo już nie dziwi, to słabe przygotowanie sprzedawców, obawy o bezpieczeństwo takich transakcji oraz fakt, że jeszcze lepiej rozwijają się zakupy na platformach społecznościowych – już tak. Znajomość tych trendów jest szczególnie ważna dla polskich sprzedawców, którzy w okresie gorących świątecznych wyprzedaży chcą poszerzyć bazę swoich międzynarodowych klientów. Poza Polską, rodzime firmy sprzedają przede wszystkim do USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Australii.
Firmy w tyle za mobilnymi konsumentami
Jak wynika z raportu, aby przyciągnąć i zatrzymać konsumentów z Generacji Z i Y, firmy muszą oferować usługi zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Niezależnie od grupy wiekowej, prawie 80 proc. badanych zrobiło zakupy za pośrednictwem smartfona w ciągu ostatnich 6 miesięcy, podczas gdy tylko 63 proc. firm ma usługi zoptymalizowane pod tym kątem. Ta piętnastopunktowa różnica oznacza, że znaczna ilość firm nie wykorzystuje potencjału gwałtownego rozwoju handlu mobilnego.
Choć dla milionów małych firm na całym świecie zapewnienie płynnego doświadczenia zakupowego na urządzeniach mobilnych nie jest priorytetem, zmiana tego nastawienia może doprowadzić do zmniejszenia liczby porzuconych koszyków i wzrostu sprzedaży o 15 proc.
– Już za chwilę zaczyna się najgorętszy sezon zakupowy. To doskonała okazja do tego, aby polscy sprzedawcy rozwinęli swoją działalność na międzynarodowych rynkach i zachęcili globalnych konsumentów do zakupów w rodzimym e-sklepach – podkreśla Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
– W Polsce tylko 12 proc.małych i średnich przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty i usługi online. To poniżej unijnej średniej wynoszącej 17 proc. Tymczasem, jak wynika z danych PayPal, firmy sprzedające za granicę mają znacznie wyższą stopę wzrostu (14,3 proc.) w porównaniu do tych, które działają tylko lokalnie (2 proc.) - dodaje.
Najważniejsze globalne trendy:
• Handel mobilny jest najpopularniejszy w Indiach: 70 proc. indyjskich badanych woli korzystać z telefonu komórkowego do robienia zakupów, a 81 proc. indyjskich firm jest zoptymalizowana pod kątem zakupów mobilnych.
• W Europie przodują Włochy, gdzie 83 proc. konsumentów robi zakupy online za pomocą smartfona; w tym samym czasie tylko 65 proc. włoskich firm jest na to gotowe.
• W USA 72 proc. konsumentów korzysta z telefonu komórkowego, aby płacić za zakupy online, ale tylko 57 proc. firm deklaruje, że oferuje zakupy zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych.
Wielkie zakupy i wielkie obawy
Bezpieczeństwo i zaufanie to główne czynniki, które biorą pod uwagę mobilni konsumenci decydując się na takie zakupy. Globalnie 51 proc. respondentów mniej chętnie robi m-zakupy ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem, ale w niektórych krajach, np. w Japonii, ten wskaźnik jest znacznie niższy (28 proc.). Te najbardziej zaniepokojone bezpieczeństwem zakupów przez telefon to Wielka Brytania (64 proc.), Australia (63 proc.) i USA (58 proc.). Firmy podzielają obawy konsumentów, przy czym 1 na 5 sprzedawców boi się przede wszystkim o bezpieczeństwo danych swoich klientów.
Boom na zakupy społecznościowe
Zainteresowanie zakupami przez platformy społecznościowe jest na podobnym poziomie zarówno wśród konsumentów, jak i sprzedawców. Około 1/3 konsumentów kupuje w ten sposób i 1/3 firm oferuje tego typu usługę. Popularność handlu społecznościowego różni się jednak w zależności od położenia geograficznego. Najwięcej osób kupuje tak w Indiach (57 proc.). Jeśli chodzi o typy platform, gdzie zakupy społecznościowe są najpopularniejsze to są to Facebook, Instagram i WhatsApp (35 proc.).
O czym jeszcze powinni pamiętać polscy sprzedawcy?
• Klient musi mieć wybór: głównym powodem rezygnacji z m-zakupów jest brak preferowanej metody płatności. 21 proc. globalnych respondentów zrezygnowało z zakupu, ponieważ preferowana metoda płatności nie była dostępna. Wśród badanych kupujących mobilnie najwięcej korzysta z PayPal (53 proc.), a następnie z kart kredytowych (44 proc.).
• Stacjonarnie i zbliżeniowo: 87 proc. firm, które sprzedają stacjonarnie przyjmuje płatności zbliżeniowe, z czego 50 proc. takich transakcji odbywa się za pomocą smartfona. Indie są liderem zakupów zbliżeniowych w sklepach, a 98 proc. indyjskich firm przyjęło płatność smartfonem w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
• Kobiety wybierają zakupy mobilne: 48 proc. kobiet woli kupować online za pomocą urządzeń mobilnych (39 proc. wśród mężczyzn). Jeśli chodzi o najpopularniejsze momenty na m-zakupy, to 19 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn robi m-zakupy w pracy.