Wyniki konkursu My Company Polska Choice
Kapituła konkursu My Company Polska Choice wybrała zwycięskie książki spośród 48 pozycji. Oceniano je w kategoriach: Ekonomia dla każdego (analiza pod kątem historii, filozofii lub socjologii), Vademecum przedsiębiorcy (książka o charakterze poradnikowym lub edukacyjnym) i Success story (opis sukcesu). Jury przyznało też nagrodę specjalną w wys. 3 tys. zł dla wydawcy książki, która zdobyła najwięcej punktów.
EKONOMIA DLA KAŻDEGO
- miejsce
Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych
Jeremy Rifkin
Studio Emka
Jeremy Rifkin stara się przewidzieć, jak na gospodarkę i społeczeństwa wpłynie rozwój internetu, i projektuje wizję świata już nieodległego. Coraz większą rolę będzie w nim odgrywać współdzielenie, zaś wartość wymienna zostanie wyparta przez użytkową. W momencie, gdy coraz większa część aktywności ekonomicznej odbywa się z pominięciem tradycyjnych instytucji (przedsięwzięcia finansowane przez crowdfunding, produkty tworzone w drukarkach 3D itd.) – widać, że kapitalizm musi się skończyć lub przynajmniej radykalnie zmienić. Rifkin na nadchodzące czasy patrzy z optymizmem. Stwierdza, że nadchodzi epoka prosumpcji bazującej na coraz mniejszych kosztach krańcowych – internet rozmywa granice między konsumentem a wytwórcą, co zachęca do etycznego biznesu i „wspólnoty współpracy”.
- miejsce
Zwiedzeni przez losowość
Nassim Nicholas Taleb
Kurhaus Publishing
To pierwsza książka amerykańskiego ekonomisty, filozofa i inwestora Nassima Nicholasa Taleba, autora bestsellera „Czarny Łabędź”. Opierając się na wiedzy z zakresu analizy ilościowej oraz własnej erudycji, Taleb zastanawia się, jaką funkcję pełni przypadek w świecie finansów i w naszym życiu, jak staramy się go „oswoić” i jak radzić sobie z losowością rzeczywistości. Pokazuje, że często za sukcesem nie stoją czyjeś szczególne zdolności, zaś porażek czasem ciężko uniknąć, niezależnie od przyjętej strategii. Złożoność świata i jego nieprzewidywalność są bowiem znacznie większe niż zwykliśmy sądzić, a Taleb przekonuje nas do tego niejako w opozycji do teorii ekonomicznych królujących przed kryzysem 2008 r.
- miejsce
Pracować inaczej
Frederic Laloux
Studio Emka
Autor prezentuje oryginalną koncepcję rozwoju organizacji, w której zarządzający nią odwołują się do wzorów ewolucji człowieka i budowania jego świadomości – od elementów materialnych po duchowe. Laloux zbadał działanie 12 dużych firm z różnych branż, które opierają się na nowym modelu świadomości człowieka, przekładając go na sposób zarządzania firmą. Powołując się na Kena Wilbera, autora teorii integralnej, Laloux pokazuje, w jaki sposób takie wzorce, jak odwołanie się do pełni człowieczeństwa pracownika, mogą przynieść nadspodziewanie dobre efekty w działaniu przedsiębiorstwa. „Pracować inaczej” jest książką-manifestem dowodzącą, że można prowadzić przedsiębiorstwo, zrywając z hierarchią i systemem nakazowym.
VADEMECUM PRZEDSIĘBIORCY
- miejsce
Like a Virgin. Czego nie nauczą Cię w szkole biznesu
Richard Branson
Studio Emka
Frajda przez duże F – to zdaniem Richarda Bransona koło zamachowe jego sukcesu. Wskazuje on również, że „zakładanie firmy wymaga mnóstwa ciężkiej pracy”. Tyle że ten wysiłek powinien... „sprawiać przyjemność”. I właśnie tak zaskakujących zestawień można spodziewać się po człowieku określanym mianem celebryty biznesu. W książce „Like a Virgin” Branson opowiada o budowaniu swojej gigantycznej grupy, działającej w tak różnych branżach, jak linie lotnicze, finanse czy telefonia komórkowa. Branson inspiruje i pokazuje, że sky’s the limit. Choć w jego przypadku to znów przewrotne stwierdzenie – w końcu jest właścicielem Virgin Galactic.
- miejsce
Poradnik prawny dla e-biznesu
Piotr Dynowski, Izabela Kowalczuk-Pakuła, Grzegorz Pacek
Wolters Kluwer
Potencjalni i początkujący przedsiębiorcy otrzymują przystępne omówienie najważniejszych zagadnień prawnych związanych z zakładaniem i prowadzeniem biznesu w internecie. Poradnik omawia takie kwestie, jak ochrona i przetwarzanie danych osobowych, świadczenie usług przez internet czy odpowiedzialność prawna za treści zamieszczane przez innych na naszej stronie. Odwołując się do konkretnych przykładów, wzbogaconych m.in. wzorami dokumentów, przeprowadza początkującego e-przedsiębiorcę przez zawiłości prawne, z którymi będzie musiał się zmierzyć, niezależnie od tego, czy prowadzi e-sklep, czy portal informacyjny.
- miejsce
Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu
Andrzej Jacek Blikle
Helion
Książka prof. Andrzeja Bliklego, kierującego firmą cukierniczą A. Blikle w latach 1990–2010, to owoc wielu lat jego doświadczeń związanych z biznesem prowadzonym zgodnie z doktryną TQM (zarządzanie jakością). Zdaniem autora, właśnie dzięki zastosowaniu tej doktryny warszawska cukiernia stworzyła prężnie działającą sieć lokali i odniosła wielki sukces. Blikle wyjaśnia, czym jest jakość, jak się ją tworzy i mierzy. Przedstawia wizję zarządzania i komunikacji z zespołem, która polega nie na nakazach, ale na dialogu, i prezentuje podstawowe narzędzia TQM, jak np. obliczanie zdarzeń losowych. Dzięki zawartym w książce przykładom czytelnikowi łatwiej jest zrozumieć idee autora i się do nich ustosunkować.
- miejsce
7 kroków do własnej firmy
Tadeusz Bisewski
Samo Sedno
Poradnik mający pomagać wszystkim początkującym przedsiębiorcom w założeniu, rozkręceniu i prowadzeniu własnej firmy. Autor, założyciel portalu mala-firma.pl, krok po kroku przeprowadza czytelnika przez wszystkie etapy – od wyboru branży i ułożenia biznesplanu, przez formalności związane z zakładaniem biznesu, do zarządzania zespołem i kreowania wizerunku. Książka podzielona jest na dwie części – dłuższą, która zawiera praktyczne porady na temat różnych aspektów działalności gospodarczej, oraz krótszą, zaopatrzoną we wzory i instrukcje wypełniania konkretnych dokumentów: dla ZUS, związanych z VAT czy umowami o pracę.
SUCCESS STORY
- miejsce
Przygody przedsiębiorców. 12 klasycznych opowieści ze świata biznesu
John Brooks
Studio Emka
Wydana po raz pierwszy w latach 60., książka Johna Brooksa jest przykładem dawnego dziennikarstwa najwyższej próby. Autor prezentuje czytelnikom 12 dowcipnie opowiedzianych historii ze świata amerykańskiego biznesu. Największe skandale, najgłośniejsze porażki i najbardziej spektakularne sukcesy... Nie służą jednak tylko anegdocie i rozrywce. Przytaczając takie przypadki, jak dramatyczne próby ratowania funta przez amerykańskich finansistów, gwałtowny rozwój firmy Xerox czy gigantyczna klapa inwestycyjna Forda związana z modelem Edsel, Brooks pokazuje nam uniwersalne mechanizmy działania biznesu. Dzięki wielkiej liczbie rozmaitych i dobrze opowiedzianych przykładów możemy dostrzec, że historia lubi się powtarzać, ludzkie zachowania są często bardzo podobne, a przez te 50 lat, odkąd „Przygody przedsiębiorców” wydano po raz pierwszy, tak naprawdę wiele się nie zmieniło. Autor nie radzi nam wprost, jak osiągnąć sukces czy uniknąć porażki, ale z jego barwnych historii wnioski możemy wyciągnąć sami.
- miejsce
Money. Mistrzowska gra
Tony Robbins
Studio Emka
Tony Robbins jest gwiazdą nie tylko amerykańskiego biznesu, ale i tamtejszej popkultury. Przez lata zaskarbił sobie przyjaźń wielu ważnych osób (m.in. byłego prezydenta USA Billa Clintona). Wszystko dlatego, że dla rzeszy swych czytelników stanowił inspirację i wsparcie w osiąganiu finansowej niezależności i odrzucaniu przeszkadzających w tym lęków. W swojej nowej książce Robbins przedstawia 7-etapowy plan zdobycia ekonomicznej niezależności oparty na badaniach naukowych i rozmowach ze znanymi finansistami. Przystępnie tłumaczy nawet bardzo zawiłe kwestie związane np. z oszczędzaniem czy ubezpieczeniami, argumentując, że wolność finansowa to przede wszystkim kwestia woli.
- miejsce
Cząstki przyciągania. Jak budować niestandardowe kampanie reklamowe
Natalia Hatalska
Helion
Książka poszukuje odpowiedzi na pytanie, które zadaje sobie niejeden specjalista od marketingu: jak stworzyć przekaz reklamowy, który, niczym wirus, zagnieździ się w umyśle odbiorcy, tworząc legendę produktu, i nada temu ostatniemu ponadczasowy charakter? Co połączyło rzeczy tak różne, jak iPhone, kostka Rubika i Volkswagen Garbus, że w szybkim czasie zyskały miano kultowych? Zdaniem autorki kluczem do sukcesu są oryginalne metody promocji. Jej książka odnosi się do Polski – stanowi zbiór 158 niestandardowych, rodzimych kampanii reklamowych pokazujących, na czym polega dobry marketing. Czytelnik sam może odnaleźć ich elementy wspólne.
- miejsce
Rekiny biznesu w mediach
Aleksandra Ślifirska
Wydawnictwo Naukowe PWN
Książka jest drugą częścią wydanego w 2014 r. bestsellera „Medialne lwy dla rekinów biznesu”. Podobnie jak tamta publikacja, stara się odpowiedzieć na pytanie, jak sprawić, by środowisko i partnerzy biznesowi postrzegali cię jako lidera, jako rekina biznesu? Wizerunek szefa danej firmy nieraz może zaważyć o jej losie, dlatego trzeba kreować go świadomie. Na książkę składają się rozmowy autorki z polskimi „rekinami”, m.in. z Ireną Eris, Henryką Bochniarz i Rafałem Bauerem. Oprócz odpowiedzi na pytania autorki, na marginesach znajdziemy praktyczne porady czy opisy ćwiczeń. Wszystko po to, by pomóc nam odnaleźć własny biznesowy styl i sposób komunikacji, nazywany przez Ślifirską communication quest.