Większość pracowników zmieściłaby tę samą ilość pracy w czterech dniach zamiast pięciu

4-dniowy tydzień pracy oczekiwany przez pracownikó
4-dniowy tydzień pracy oczekiwany przez pracowników / Fot. Pixabay
Ponad 75% pracowników w USA twierdzi, że mogliby wykonać tę samą ilość pracy w ciągu czterech dni zamiast pięciu. Pracownicy chcą 4-dniowego tygodnia pracy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Młodsze pokolenia, szczególnie Gen Z i Millenialsi, stanowią coraz większą część siły roboczej. To powoduje zmiany w oczekiwaniach pracowników w miejscu pracy. Jedną z nich jest wzrost zapotrzebowania na czterodniowy tydzień pracy.

Wśród pracowników w USA ponad 75% twierdzi, że mogłoby wykonać swoje obecne obowiązki w ciągu czterodniowego tygodnia pracy i nie muszą pracować 5 dni w tygodniu. To wyniki najnowszego raportu Fiverr. 

Millenialsi, którzy stanowią około 35% dzisiejszej siły roboczej, byli najbardziej zainteresowani czterodniowym tygodniem pracy. Aż 87% uczestników badania z tego pokolenia wyraziło taką chęć.

Fiverr, serwis ze zleceniami dla freelancerów, przeprowadził ankietę wśród ponad 1000 pracowników z całego świata w sierpniu br., zarysowując zmiany i podziały pokoleniowe w trendach w miejscu pracy.

Pracownicy chcą być oceniani za efekty

Mimo że młodsze pokolenia pracowników domagają się większej elastyczności w swoich harmonogramach pracy, wolą też interakcje osobiste niż pracę zdalną.

Jednak obecne trendy w miejscu pracy niekoniecznie odzwierciedlają te wartości. Indeks Miejsca Pracy firmy doradczej EY wykazał, że mimo, iż czterodniowy tydzień pracy zyskał na popularności za granicą, dopiero niedawno zyskał akceptację wśród firm amerykańskich.

— Istnieje luka pomiędzy tym, co mówią pracownicy, a tym, co robią pracodawcy — powiedział Michael Miller Levi, starszy dyrektor ds. badań rynkowych i wglądów klientów w Fiverr.

Przeciętny pracownik w USA zgłasza, że jest produktywny przez 31 godzin tygodniowo, co mniej więcej odpowiada czterem dniom pracy od 9 do 17. W przypadku pracowników z pokolenia Z liczba ta jest jeszcze niższa i wynosi 29 godzin tygodniowo.

Miller Levi mówi, że nie chodzi o lenistwo pracowników, ale o zmianę wartości w miejscu pracy. Pracownicy coraz częściej chcą być oceniani i ewaluowani nie na podstawie liczby godzin pracy w tygodniu lub czasu spędzonego w biurze, ale raczej na podstawie produktów i wyników biznesowych, które dostarczają.

Pięciodniowy tydzień zakorzeniony w głowach

Mimo że pięciodniowy tydzień pracy jest wciąż głęboko zakorzeniony w naszym kulturowym rozumieniu życia zawodowego, pracownicy coraz częściej z niego wyrastają. Według niedawnej ankiety Monster, 1 na 3 pracowników zrezygnowałoby z obecnej pracy na rzecz pracy w systemie czterodniowego tygodnia pracy. Dodatkowo 10% ankietowanych stwierdziło, że byłoby nawet zadowolone z obniżki płac za takie warunki pracy.

Podobna wycena widoczna jest w przypadku elastyczności pracy. Ponad 2 na 5 amerykańskich pracowników zgłasza, że czują się najbardziej produktywni poza regularnymi godzinami pracy od 9 do 17. Niedawna ankieta Flexjobs wykazała, że 21% pracowników podało "nieelastyczne godziny pracy" jako główny powód, dla którego chcieli zrezygnować z danej pracy.

Miller Levi mówi, że różnice pokoleniowe w odpowiedziach są uderzające. Elastyczność godzin jest najbardziej ceniona przez pracowników z pokolenia Z, z prawie jedną trzecią z nich twierdzącą, że czują się bardziej kreatywni i zainspirowani albo wcześnie rano, albo późno wieczorem.

Pragnienie elastyczności wpływa również na to, jak ludzie decydują między pracą zdalną a pracą stacjonarną. Zdecydowana większość respondentów (76%), którzy stwierdzili, że ich obecne ustalenia dotyczące pracy nie spełniają ich idealnych preferencji, powiedziała, że jest to spowodowane tym, że muszą być w biurze częściej, niż by chcieli.

ZOBACZ RÓWNIEŻ