SmartLunch zaserwuje posiłki pracownicze w Czechach

Smartlunch
Smartlunch
SmartLunch działa na rynku organizacji procesu zbiorowego żywienia z dofinansowaniem pracodawcy. Spółka rozpoczęła właśnie działalność w Czechach. To pierwsza polska firma oferująca Czechom catering pracowniczy i dostarczająca im posiłki.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) na koniec maja 2024 roku w polskim przemyśle pracowało 2,78 miliona osób, co stanowiło 18,4% ogółu pracujących1 . Dla porównania, w Czechach sektor przemysłowy zatrudnia aż 36,4% pracujących obywateli, co czyni go dominującym obszarem tamtejszej gospodarki2. Warto jednak pamiętać, że Polska ma około 3,5 razy więcej mieszkańców niż Czechy. Strategiczna decyzja o ekspansji SmartLunch na czeski rynek została poprzedzona szczegółową analizą kilku rynków Unii Europejskiej. 

- Czechy to kraj bliski Polsce geograficznie, z którym łączy nas wiele istotnych z biznesowej perspektywy podobieństw: rynek benefitów, kultura jedzenia, styl życia oraz – przede wszystkim – przemysł - stwierdza Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch - W Czechach podpisaliśmy już umowę z dużą firmą produkcyjną, z którą od lat współpracujemy w Polsce. To dowód, że nasze rozwiązania sprawdzają się w międzynarodowym środowisku. W przyszłym roku z oferty SmartLunch będą mogli skorzystać mieszkańcy kolejnego kraju – dodaje. 

Co wnosi SmartLunch na czeski rynek

Głównym atutem firmy są wiedza i doświadczenie w organizacji żywienia w dużych zakładach produkcyjnych. W Polsce aż ⅔ klientów SmartLunch to duże firmy produkcyjne. - Przez ponad dekadę rozwijaliśmy nasze rozwiązania technologiczne, takie jak aplikacja mobilna czy urządzenia Lunchomat, SmartBox i Zwrotomat, które umożliwiają optymalizację procesów żywienia. Nasze usługi są elastyczne – „szyjemy je na miarę”, uwzględniając specyfikę każdej organizacji – mówi M. Tałpasz. 

Dodatkowo, SmartLunch wyróżnia się transparentnym modelem biznesowym. Koszty dla firmy są generowane jedynie w momencie, gdy pracownicy zamawiają i jedzą posiłki. Dopiero wtedy pracodawca za nie płaci (w całości lub części). 

Czesi i posiłki w pracy 

Z badania3 przeprowadzonego na zlecenie SmartLunch przez Instytut Badawczy IPC wynika, że Czesi chętnie korzystają z benefitu, jakim jest dofinansowanie posiłków przez pracodawcę. To jeden z trzech najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych (52,9% wskazań), zaraz po dodatkowych dniach urlopu (56,7%) i premiach (54,8%). Najczęstszą formą dofinansowania jest przeznaczanie na posiłki pracowników częściowej kwoty (85,1% odpowiedzi). 

Najliczniejsza grupa pytanych otrzymuje dofinansowanie w wysokości do 60 czeskich koron (ok. 7 zł) za posiłek. Jako najdogodniejszą formę dopłaty wskazano dodanie jej do podstawy wynagrodzenia (45% pytanych). 

Co dla Czechów jest najważniejsze przy wyborze posiłku w pracy? Zdecydowanie jakość (4,42, gdzie 5 oznacza „bardzo ważne”) i cena jedzenia (4,02). Badani najbardziej chcieliby spożywać w pracy dania główne (83%), niechętnie natomiast podchodzą do dań typu „fast food” (aż 53% odpowiada „raczej nie” lub „zdecydowanie nie”). Najczęściej wskazywano dania mięsne (23,3%), najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się potrawy bezglutenowe (0,7%) oraz dania z ziemniaków (0,3%). 

Proszeni o wskazanie czynników, które zachęcałyby ich do zamówienia przez aplikację mobilną, Czesi wymieniali promocje i zniżki na jedzenie (58,3%) oraz różnorodne opcje płatności (46,3%) i łatwość obsługi aplikacji (46%).

Benefit Systems inwestuje 60 mln zł w SmartLunch – kompleksowe rozwiązania w zakresie posiłków pracowniczych

Benefit Systems inwestuje 60 mln zł w SmartLunch – kompleksowe rozwiązania w zakresie posiłków pracowniczych

Spółka Benefit Systems S.A., oferująca programy wspierające dobrostan pracowników, obejmie 18,53 proc. akcji w SmartLunch S.A., zajmującej się organizacją żywienia zbiorowego w średnich i dużych przedsiębiorstwach. W transakcji uwzględniono wkład niefinansowy w postaci spółki Lunching.pl., która w ramach połączenia zasili swoim know-how i zasobami SmartLunch. Szacunkowa wartość transakcji to blisko 60 mln zł.

ZOBACZ RÓWNIEŻ