Raport Efektywność kosztowa. Jak to robią najwięksi
Efektywność kosztowa, fot. Adobe Stockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2021 (68)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
W dobie kryzysu światowi giganci nie wstrzymali procesów inwestycyjnych, zmienili tylko ich oblicze. Zamiast stawiać na klasyczny rozwój, poszli w nowe technologie. Sprawdził to Instytut McKinsey. Jak wynika z jego badań, aż 94 proc. ankietowanych firm uznało, że dla kontynuowania działalności biznesu podczas kryzysu kluczowe okazały się rozwiązania z zakresu „przemysłu 4.0”. Dla prawie 60 proc. były to pionierskie technologie.
W Polsce dochodzi już do zmiany mentalnościowej. Tyle że bardzo wolno. Przed pandemią aż 70 proc. firm nie inwestowało w nowoczesne technologie. W 2020 r. z takich inwestycji zrezygnowało lub znacząco zmniejszyło nakłady aż 25 proc. polskich firm. Efekt? Powiększanie się przepaści między zachodnimi korporacjami a firmami z państw rozwijających się. Czas to zmienić – przykładem mogą służyć najwięksi.
Inwestycje w technologie
W połowie kwietnia PKO Bank Polski poinformował o wdrożeniu systemu SAP SuccessFactors. Narzędzie to ma służyć poprawie efektywności zarządzania pracownikami. Obejmuje łącznie 23 tys. osób. Wśród jego zastosowań bank wymienia m.in. podnoszenie efektywności procesów rekrutacyjnych, usprawnianie komunikacji z kandydatem, szybsze przygotowanie pracownika do rozpoczęcia pracy w organizacji czy na uspójnienie modelu wyznaczania celów i rozliczania efektów.
Platforma bazuje na modelu chmury obliczeniowej Software as a Service i może być dostępna dla użytkowników w dowolnym miejscu, czasie i na dowolnym urządzeniu. Jak skomentował wdrożenie Damon O’Neill, Customer Engagement Expert SuccessFactors w SAP Polska, firma otrzymuje coraz więcej sygnałów od polskich przedsiębiorstw w zakresie wsparcia procesu zarządzania pracownikami. Szczególnie interesujące jest wykorzystanie chmury, bo dzięki temu dostęp do systemu jest niemal wszędzie, a także jest on bardzo podatny na rozwój.
Z kolei firmy ABB i Amazon Web Services zaczęły prace nad rozwiązaniem chmurowym do zarządzania flotami pojazdów elektrycznych. Nowa technologia ma przyspieszyć elektryfikację flot i pomóc firmom w zachowaniu ciągłości biznesowej.
Rozwiązanie, które ma zostać uruchomione w II połowie 2021 r., będzie opierać się na jednolitej, dostosowanej do wymogów konkretnego użytkownika, platformie. Ma ona usprawnić zarządzanie flotą i zwiększyć niezawodność na każdym etapie – od punktu ładowania aż po jakość danych w panelu użytkownika. Efektem współpracy ABB i Amazon Web Services (AWS) ma być system do zarządzania kompatybilny ze wszystkimi modelami pojazdów i urządzeń do ładowania.
W kierunku elektromobilności poszedł także polski oddział Santander Leasing. Firma nawiązała współpracę z Elocity, który oferuje system zarządzania stacjami ładowania aut elektrycznych dla biznesu. Oferta Elocity skierowana jest do wszystkich podmiotów, które dysponują prawem do miejsca parkingowego i odpowiednim przyłączem prądowym.
Inwestycje w rentowność
Z raportu Accenture „Fast Track to Future-Ready Performance” wynika, że nawet przy aktualnej, niestabilnej sytuacji gospodarczej, ok. 7 proc. badanych firm osiągnęło niemal dwukrotnie wyższą wydajność i trzykrotnie większą rentowność. Jak to możliwe? Podczas gdy większość firm skupia się na stopniowym wprowadzaniu udoskonaleń, tylko liderzy „gotowi na przyszłość” skutecznie wdrażają mix technologii pozwalający na realne zmiany operacyjne.
– Coraz większą wagę przywiązuje się do zwinnych modeli operacyjnych, które pozwalają adaptować się do nowych realiów. Zmiana sposobu działania firmy ma wpływ na wszystkie aspekty działalności przedsiębiorstwa – analizuje Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture Strategy & Consulting.
Skalowalną infrastrukturą chmurową dysponuje 90 proc. organizacji „gotowych na przyszłość” w porównaniu z 76 proc. spośród wszystkich innych firm. Jednocześnie wykorzystanie inteligentnych danych przez ponad połowę (52 proc.) liderów cyfryzacji usprawnia procesy podejmowania decyzji. Mimo że obecnie wśród pozostałych firm analitykę zbiorów danych wykorzystuje tylko 6 proc. przedsiębiorstw, do 2023 r. Accenture prognozuje, że trzy czwarte wszystkich organizacji będzie korzystać z tego rozwiązania.
Kolejną technologią napędzającą automatyzację jest sztuczna inteligencja. Jeszcze trzy lata temu z możliwości AI i data science korzystało zaledwie 4 proc. firm. Obecnie wykorzystywana w obrębie zintegrowanych rozwiązań sztuczna inteligencja pomaga 71 proc. „przygotowanym na przyszłość” przedsiębiorcom skalować ich biznes.
Więcej możesz przeczytać w 5/2021 (68) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.