Problem z rozliczeniem rocznym składki zdrowotnej. ZUS zmienił system w ostatniej chwili

ZUS
Fot. shutterstock.
22 maja mija termin rozliczenia składek zdrowotnych za 2022 rok. To nowy obowiązek nałożony na przedsiębiorców, wprowadzony w nowelizacjach Polskiego Ładu. Problem w tym, że kilka dni temu ZUS zaktualizował system Płatnik. Wielu przedsiębiorców nie może przez to rozliczyć składki, a termin zaraz mija.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z interwencją w tej sprawie wystąpił rzecznik MŚP. 

Program Płatnik z awariami

Aktualizacje programu Płatnik były dokonywane przez ZUS dopiero w ostatnich dniach, w związku z czym okres, jaki pozostał na złożenie rozliczenia rocznego składki zdrowotnej, jest bardzo krótki. Jednocześnie pojawiają się błędy, które uniemożliwiają jakąkolwiek wysyłkę dokumentów przez system.

Rzecznik MŚP Adam Abramowicz skierował pismo interwencyjne do Prezes ZUS, zwracając się o zajęcie stanowiska w sprawie i podjęcie działań, mających na celu naprawienie systemu, tak, aby umożliwić przedsiębiorcom wypełnienie obowiązku ustawowego w terminie.

Rozliczenie roczne składki zdrowotne. Jak to zrobić kiedy program nie działa

W piśmie Rzecznik MŚP zadał pytanie, na jakich zasadach ZUS będzie zwracał nadpłaconą składkę w przypadku niezawinionego przez płatnika uchybienia terminu złożenia rocznej deklaracji. Nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której płatnik przez nieprawidłowo działający system nie mógł w terminie ustawowym złożyć deklaracji i musiałby dłużej czekać na zwrot nadpłaconych pieniędzy. Rzecznik od miesięcy dopomina się o umożliwienie opłacania składki zdrowotnej miesięcznym ryczałtem o wysokości ustalonej na podstawie wielkości składki z roku poprzedniego na wzór zaliczkowego opłacania PIT i CIT. Istnieją firmy, które mają przychody nierozłożone równo w okresach miesięcznych. W przypadku uzyskania dużego przychodu na początku roku (np. zrealizowany kontrakt przygotowywany w dłuższym okresie) firmy te mają ogromne nadpłaty składki zdrowotnej i według obecnych przepisów muszą czekać miesiącami na jej zwrot, co powoduje nieuzasadnione kredytowanie budżetu NFZ przez firmy i grozi zachwianiem ich płynności finansowej. Niestety postulaty Rzecznika MŚP w zakresie wprowadzenia możliwości zaliczek, pomimo braku zastrzeżeń ze strony MF, nie znalazły dotychczas uznania w Ministerstwie Zdrowia i ZUS. Niedopuszczalne byłoby zatem, aby przedsiębiorcy, w przypadku niezłożenia deklaracji w terminie nie z własnej winy, musieli dodatkowo czekać na zwrot nadpłaconych pieniędzy.

Ponadto po raz kolejny skutki niedopracowanych rozwiązań związanych z Polskim Ładem obciążają biura księgowe, które muszą ponosić dodatkowe koszty z tym związane i nie otrzymują za to żadnych rekompensat finansowych.

Co nie działa?

Wykonane w ostatnich dniach aktualizacje systemu spowodowały, że użytkownicy borykają się z błędami uniemożliwiającymi np. wysłanie dokumentów rozliczeniowych. System podaje np. informację, że brakuje niektórych dokumentów - mimo, że zostały one złożone wcześniej. Deklaracji rocznej nie mogą np. wysłać płatnicy, którzy zawiesili działalność w ubiegłym roku. System wymaga także ponownej dopłaty składki zdrowotnej za styczeń 2022 oraz ZUS chce, by w wielu przypadkach przedsiębiorcy musieli dokonywać nadpłaty. Nawet, jeśli to zrobią, to w systemie nie ma po tym śladu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ