Pociągiem po Europie taniej niż samolotem? Startup Nox Mobility zapowiada trasy z Warszawy

Celem firmy jest zmiana postrzegania nocnych podróży koleją, które często kojarzą się z brakiem komfortu i wysokimi kosztami.
– Spanie w pociągu, który przewozi cię przez Europę, to świetna koncepcja. Ale dziś ludzie muszą dzielić kabiny z nieznajomymi, łóżka są ciasne, a podróż często jest droższa niż lot samolotem. Chcemy to zmienić i uczynić pociągi nocne kluczowym elementem europejskich podróży – mówi Thibault Constant, współzałożyciel Nox.
Prywatne kabiny, panoramiczne okna i ceny jak za lot
Nox Mobility planuje wprowadzić pociągi składające się z trzech typów kabin. Dostępne mają być jedno- i dwuosobowe przedziały typu "Loft" oraz kabiny "Double Vista" z szerokim, panoramicznym oknem. Poza tym dla pasażerów mają być dostępne:
- Wszystkie łóżka o długości 2 metrów.
- Wystarczająco dużo miejsca, by swobodnie wstać i przechować bagaż.
- Dźwiękoszczelne drzwi pozwalające na połączenie sąsiednich kabin, co jest rozwiązaniem dla rodzin i grup.
- Wagony przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Przestrzeń na rowery oraz serwis gastronomiczny.
– Nasz projekt kabin pozwala zmieścić w pociągach więcej osób niż tradycyjni operatorzy. To, w połączeniu z naciskiem na standaryzację i doskonałość operacyjną, pozwoli nam zaoferować przystępne ceny biletów na ponad 35 europejskich trasach – wyjaśnia założyciel, Janek Smalla.
Według zapowiedzi, ceny biletów mają zaczynać się od 79 euro.
Doświadczeni założyciele z wizją
Za projektem Nox stoją dwie osoby z dużym doświadczeniem w branży transportowej i kolejowej. Janek Smalla – Założyciel Nox, wW 2017 r. był pierwszym pracownikiem, który dołączył do zespołu FlixTrain, gdzie zdobywał doświadczenie w strategii komercyjnej i skalowaniu operacji. To nie jest jego pierwsze zetknięcie z branżą transportową – do końca 2024 r. kierował niemieckim rynkiem przejazdów w firmie Bolt jako dyrektor generalny. Smalla uważa, że zrównoważone podróże odniosą sukces tylko wtedy, gdy alternatywa będzie lepsza od latania pod względem ceny, komfortu i niezawodności.
Thibault Constant – współzałożyciel Nox, znany w internecie jako twórca kanału "Simply Railway", który na YouTube i Instagramie śledzi ponad pół miliona osób. Zanim zajął się mediami, do 2021 roku pracował jako inżynier w firmach Alstom i SNCF. Odbył ponad 400 podróży nocnymi pociągami i jest przekonany, że popyt na takie usługi jest ogromny, o ile produkt zostanie stworzony od nowa, z myślą o kliencie.
Pierwsze trasy z Warszawy już w 2027
Startup planuje uruchomienie pierwszej trasy w 2027 r., a do 2036 r. sieć ma objąć ponad 100 połączeń w całej Europie. Wśród pierwszych planowanych miast znalazła się Warszawa, z której pociągi Nox miałyby kursować m.in. do Berlina, Amsterdamu, Paryża czy Barcelony.

Firma poinformowała, że zarezerwowała już wagony i finalizuje proces zatwierdzania projektu wnętrz. Jesienią planuje dużą rundę finansowania.
Warto jednak zaznaczyć, że rynek ten jest wymagający. W maju 2024 roku podobny projekt, francuski startup Midnight Trains, został wstrzymany przed startem. Mimo to założyciele Nox są zdeterminowani. – Wiemy, że to nie będzie łatwe, ale jeśli nam się uda, otworzymy nowy rozdział w podróżowaniu po Europie. Przekonamy ludzi, by przesiedli się z samolotów i samochodów – komentuje Janek Smalla.
Zainteresowani mogą już teraz zapoznać się z planowanymi rozkładami jazdy i cenami na stronie noxmobility.com oraz dołączyć do bezpłatnego klubu "Early Bird Club", aby otrzymywać aktualizacje i uzyskać wcześniejszy dostęp do rezerwacji.
Pociąg do Chorwacji przerósł oczekiwania. Wszystkie miejsca sypialne już wyprzedane
Letnie połączenie kolejowe z Polski do Chorwacji stało się prawdziwym wakacyjnym fenomenem. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak potwierdził w Radiu Zet, że wszystkie miejsca sypialne zostały już wyprzedane, a ponad połowa miejsc siedzących również znalazła nabywców.