Ofensywa w e-commerce

Poczta Polska
Poczta Polska zapowiada ofensywę w e-commerce, fot. Shutterstock
Jeszcze szybciej i jeszcze taniej. Klient kupujący przez internet robi się coraz bardziej wymagający. Poczta Polska S.A. opracowała model logistyczny dla e-sklepów, który pozwoli na sprawne wykorzystanie pojawiających się okazji.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2022 (84)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wciągu sześciu lat (2022–2027) rynek e-commerce w Polsce podwoi swoją wartość – wynika z najnowszej analizy Strategy & Polska wchodzącej w skład firmy PwC. Zdaniem ekspertów, będzie to możliwe mimo chwilowych perturbacji wywołanych wysoką inflacją, wciąż występującymi problemami z łańcuchami dostaw czy konsekwencjami wojny w Ukrainie. Potencjał do wzrostu jest olbrzymi, bo jeszcze w 2020 r. rynek e-commerce w Polsce odpowiadał za ok. 10 proc. całej wartości handlu detalicznego. W krajach Europy Zachodniej odsetek ten przekracza 20 proc. 

Wyścig o klienta

Zdaniem ekspertów PwC kluczowe w najbliższych latach będzie nie tylko oferowanie cen niższych niż konkurencja, ale także umiejętność szybkiej i sprawnej realizacji potrzeb zakupowych klienta. Co to oznacza? Błyskawiczną reakcję na jego zapytania, ale także przyspieszenie tempa dostaw oraz zapewnienie klientowi jak najwyższego poziomu zadowolenia z usług logistycznych. A w tym przypadku kluczowe jest udostępnienie szeregu różnych możliwości odbioru paczki w zależności od konkretnych potrzeb.

Na aktualne trendy odpowiada jedna z największych firm na rynku logistyki – Poczta Polska S.A. Jej celem jest budowanie i udoskonalanie szybkiego i sprawnego systemu doręczeń opartego na multikanałowości dostaw. Dlaczego? Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, tańsze dostawy to jeden z najważniejszych czynników, który skłoniłby klientów do wyboru zakupów internetowych. Z drugiej strony wysokie koszty dostawy i zbyt długi czas oczekiwania na paczkę to czynniki mogące zniechęcić  do wyboru takiego modelu zakupowego.

Poczta Polska mocno stawia na rozwój usługi umożliwiającej odbiór przesyłek w dowolnym miejscu i czasie tak, aby klient miał wybór i mógł w najdogodniejszy sposób odebrać przesyłki. Klient nie tylko w placówkach pocztowych, ale również w stale rozwijającej się sieci odbioru w punktach partnerskich (najpopularniejszych sklepach i punktach usługowych) może wygodnie i blisko odebrać swoją przesyłkę. Poczta Polska konsekwentnie rozwija sieć automatów pocztowych, które zyskały na popularności w czasie pandemii. Niezmiennie popularną wśród klientów jest dostawa kurierska, czyli przesyłka dostarczana bezpośrednio do klienta. W tym obszarze Poczta Polska niezmiennie pozostaje jednym z liderów na rynku.

Trzy nogi dla klienta

Już w tym momencie Poczta Polska dysponuje jedną z największych w Polsce sieci punktów odbioru przesyłek typu click&collect liczącą ponad 17 tys. lokalizacji – Pocztex PUNKT. Obejmuje ona nie tylko duże aglomeracje, ale także małe miejscowości i obszary wiejskie. To istotne z perspektywy rozwoju rynku e-commerce, który jest jeszcze stosunkowo najsłabiej rozwinięty w lokalizacjach oddalonych od dużych miast. W skład sieci partnerskiej punktów odbioru przesyłek kurierskich Pocztex wchodzą obecnie m.in. sklepy Żabka i Biedronka oraz sklepy należące do grupy Eurocash (ABC, Lewiatan i Delikatesy Centrum). Do końca tego roku sieć rozwinie się do 20 tys. punktów, a to nie koniec ekspansji.

Szybki rozwój czeka także obszar automatów paczkowych – Pocztex AUTOMAT. Będą one działały 24 godziny 7 dni w tygodniu. Pierwsze zostaną uruchomiane dla konsumentów we wrześniu tego roku w ciągu najbliższych sześciu miesięcy będzie ich aż 2 tys. Urządzenia będą dostępne dla klientów przy sklepach Biedronka (co najmniej tysiąc lokalizacji), wybranych placówkach pocztowych, stacjach paliw oraz lokalizacjach mieszkaniowych tak, by klienci mogli szybko i wygodnie odbierać przesyłki blisko miejsca zamieszkania czy pracy.

Rozwiązanie oferowane przez Pocztę Polską od obecnych na rynku będzie różniło się m.in. możliwością płatności bezgotówkowych oraz czasem oczekiwania na odbiór przesyłki w automatach. Będą to 72 godziny. Dodatkowym udogodnieniem dla osób korzystających z aplikacji mobilnej będzie możliwość wyboru preferowanej skrytki w automacie np. umiejscowienie na określonej wysokości. Komunikaty na ekranach dostępne będą w czterech językach: polskim, ukraińskim, angielskim i niemieckim. Dla Poczty Polskiej ważny jest również wymiar estetyczny, dlatego też automaty Pocztex będą mogły być wizualnie dopasowane do otoczenia, w którym zostaną usytuowane. Obok czterech bazowych kolorów spółka proponuje elastyczne podejście do kolorystyki, która będzie dawała możliwość dostosowania jej do danej lokalizacji, np. przy obiektach zabytkowych. Zarówno konsumenci, jak i osoby prowadzące działalność gospodarczą, które dysponują gruntem pod automat paczkowy mogą już teraz zgłaszać lokalizacje, w których warto je zainstalować (formularz umieszczony na stronie internetowej).

Uruchomieniu automatów towarzyszyć będzie również wydanie aplikacji mobilnej, która umożliwi zarówno zdalne otwieranie skrytek, jak i przy użyciu QR kodu, ponadto dzięki aplikacji mobilnej będziemy mogli śledzić przesyłkę, wyszukiwać punkty odbioru przesyłek oraz lokalizacje placówek pocztowych.

Wysoka jakość obsługi e-sklepów

Spełnienie potrzeb klientów to jedno, ale celem Poczty Polskiej jest również zapewnienie najwyższych standardów obsługi sklepów internetowych na rynku e-commerce. W tym celu usługa Pocztex została dostosowana do wciąż zmieniającego się rynku e-commerce, a głównie potrzeb klientów. 

Z myślą również o klientach indywidualnych Poczta Polska wprowadziła nowe formaty przesyłek oraz m.in. opcję nadawania paczek przy wykorzystaniu aplikacji umożliwiającej płatności online przez stronę pocztex.pl. Klienci odwiedzający nową stronę internetową Pocztexu mogą już nie tylko szybko wycenić, ale też opłacić przesyłkę. Dodatkowo zyskali możliwość samodzielnego wygenerowania i wydrukowania etykiety. W ramach nowych udogodnień klienci, którzy nie zdecydują się na płatność online mogą wydrukować etykietę i dokonać płatności u kuriera lub w placówce zostawiając tam przesyłkę. 

-----------------------------

Specjalne akcje na specjalne okazje

Poczta Polska aktywnie wpisuje się w trendy i działania na rynku e-commerce zachęcając do korzystania z tej formy. Obecnie uruchomiła wspólnie z wybranymi partnerami e-commerce akcję Back to School z Pocztą Polską. Akcja potrwa do 31 października br.

 

My Company Polska wydanie 9/2022 (84)

Więcej możesz przeczytać w 9/2022 (84) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ