Nowi gracze w świecie influencerów. Jak unikalność w trzech wymiarach kształtuje wirtualnych twórców?

Lil Miquela
Lil Miquela / Fot. Instagram @lilmiquela
Tradycyjna reklama przez dekady opierała się na masowym przekazie: billboardach, reklamach telewizyjnych czy radiowych, które docierały do szerokiego grona odbiorców, lecz pozostawiały niewielkie pole do interakcji. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych pojawiła się możliwość nawiązania bliższych relacji z odbiorcami, co wykorzystali influencerzy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dzięki spersonalizowanemu przekazowi i zdolności do budowania zaangażowania, influencerzy zrewolucjonizowali sposób, w jaki marki komunikują się z konsumentami. Influencerzy oferują markom wiele korzyści - potrafią docierać do niszowych grup, wzmacniać przekaz dzięki swojej wiarygodności oraz budować długotrwałe relacje z odbiorcami. Wzrost ich znaczenia otworzył nowe możliwości dla marketingu, ale również postawił pytania o granice i przyszłość tej formy komunikacji. W tym kontekście na scenie pojawili się wirtualni influencerzy, postacie stworzone dzięki sztucznej inteligencji, które łączą w sobie kreatywność z zaawansowaną technologią.

Wirtualni influencerzy oferują coś, czego tradycyjni influencerzy często nie mogą zaoferować, czyli pełną kontrolę nad wizerunkiem. Tworzeni przez zespoły specjalistów od grafiki komputerowej, programowania i marketingu, są w stanie funkcjonować bez ograniczeń czasowych czy geograficznych. Mimo że obecnie koszty prowadzenia kont wirtualnych influencerek - takich jak Fit_aitana (stworzona przez hiszpańską agencję The Clueless) czy Lil Miquela (stworzona przez amerykańską firmę Brud) - są znaczące, istnieje prawdopodobieństwo, że w przyszłości będą one maleć. Postęp technologiczny i rosnąca dostępność narzędzi do tworzenia treści cyfrowych mogą przyczynić się do obniżenia tych kosztów.

Przenikania wirtualności do przestrzeni offline - kampania Ikea Japan z Immą 

Imma, stworzona przez agencję Aww Inc, jest przykładem unikalności wirtualnych influencerek, która opiera się na łączeniu świata wirtualnego z rzeczywistym. Jej kampania dla IKEA Japan doskonale ilustruje ten trend. W ramach współpracy showroom IKEA w Tokio został zaaranżowany na wzór prawdziwego mieszkania, w którym „zamieszkała” Imma. Dzięki realistycznym wizualizacjom można było zobaczyć ją wykonującą codzienne czynności: gotowanie, odpoczynek czy dekorowanie wnętrz. To, co wyróżniało tę kampanię, to możliwość fizycznego odwiedzenia przestrzeni, w której Imma „mieszkała”. Klienci mogli osobiście zobaczyć aranżację wnętrza, doświadczając w ten sposób połączenia świata realnego z cyfrowym. Kampania nie tylko przyciągnęła uwagę, ale również udowodniła, że wirtualni influenserzy mogą funkcjonować w przestrzeni offline, budując interakcję z odbiorcami na zupełnie nowym poziomie. 

Dla IKEA było to także dowodem na to, że marka potrafi dostosować się do zmieniających się trendów i wykorzystać innowacyjne formy komunikacji. Młodsze pokolenie, bardziej związane z technologią i mediami społecznościowymi, naturalnie reagowało na obecność wirtualnej postaci w kampanii, co przełożyło się na jej szeroki zasięg i zaangażowanie odbiorców. 

Hiperrealistyczny fitness w cyfrowym świecie - kampanie sportowe Fit_aitany 

Fit_aitana to kolejny przykład unikalności wirtualnej influencerki opartej na hiperrealistycznym wizerunku. Wyróżnia się ona cyfrową estetyką i antropomorficznym wyglądem, w którym zachowano subtelne niedoskonałości, co sprawia, że odbiorcy łatwiej się z nią utożsamiają. Jej historia została zaprojektowana tak, aby pasowała do współczesnych trendów – jest miłośniczką fitnessu, tańca i gier, co czyni ją atrakcyjną dla szerokiego grona odbiorców. Jednym z przykładów współpracy, w której podkreślono jej hiperrealistyczny wygląd, jest kampania dla marki BIG Supps, producenta suplementów diety dla sportowców. W materiałach promocyjnych Fit_aitana pojawia się w typowo fitnessowej scenerii: na siłowni, w trakcie treningu czy w dynamicznych ujęciach, które imitują styl zdjęć publikowanych przez prawdziwe influencerki fitness. Jej wizerunek, mimo że w pełni cyfrowy, został zaprojektowany tak, aby wyglądał jak uchwycony w rzeczywistej sesji zdjęciowej, z realistycznym oświetleniem, odpowiednią mimiką i odwzorowanymi szczegółami anatomicznymi. 

Podobną strategię zastosowano w kampaniach z markami odzieży sportowej, gdzie Fit_aitana prezentuje ubrania w dynamicznych pozach, często w warunkach oświetleniowych typowych dla profesjonalnych sesji fotograficznych. Tego typu wizualizacje sprawiają, że jej posty wpasowują się w stylistykę treści tworzonych przez prawdziwych influencerów, a jednocześnie wykorzystują możliwości, jakie daje technologia – idealną kontrolę nad każdym elementem wizualnym i pełną zgodność z wymaganiami marek. 

Wielowymiarowa unikalność Lil Miqueli 

Jeszcze innym przykładem wirtualnej influencerki, która wyróżnia się największą liczbą obserwujących, jest Lil Miquela. Jej unikalność opiera się nie tylko na hiperrealistycznym wizerunku i łączeniu rzeczywistego świata z wirtualnym, ale także na integracji grafiki z muzyką. To sprawia, że jej obecność w mediach społecznościowych jest wielowymiarowa i przyciąga różnorodne grupy odbiorców. 

Lil Miquela prezentuje się w sposób, który sprawia, że trudno odróżnić ją od prawdziwej osoby, a jednocześnie aktywnie angażuje swoich obserwatorów poprzez interaktywne posty. W jednym z nich, opublikowanym w 2024 roku, pokazała się na festiwalu Coachella, gdzie świętowała swoje 20-te urodziny. Realistyczne oświetlenie i detale jej postaci sprawiają, że wygląda, jakby rzeczywiście brała udział w wydarzeniu. Jej publikacje często przedstawiają ją w różnych lokalizacjach, od popularnych miejsc po futurystyczne miasta, gdzie dbałość o detale wkomponowuje ją w otoczenie w sposób, który wzmacnia wrażenie realizmu. 

Lil Miquela jest także przykładem umiejscowienia wirtualnej postaci w realnej przestrzeni, często w towarzystwie prawdziwych ludzi. W jednym z jej popularnych postów pojawiła się w restauracji Catch LA w Los Angeles, gdzie sfotografowano ją przy stole z daniem inspirowanym kuchnią fusion. Takie publikacje budują wrażenie, że prowadzi prawdziwe życie, podobnie jak inni influencerzy. Bardziej znanym przykładem jest jednak jej udział w kampanii reklamowej Calvina Kleina, w której wystąpiła u boku supermodelki Belli Hadid. Wideo promocyjne pokazało ich interakcję w minimalistycznym studiu, co wzbudziło ogromne zainteresowanie i stało się jednym z najczęściej komentowanych materiałów. Lil Miquela często prezentuje się także na festiwalach i w miejscach, które wyglądają, jakby naprawdę je odwiedzała, a jej posty z Coachelli w otoczeniu tłumu ludzi wzmacniają wrażenie, że jest częścią rzeczywistego świata. 

Tym dodatkowym aspektem, który wyróżnia Lil Miquelę, jest połączenie grafiki, muzyki i sztuki. Nie jest tylko wirtualną influencerką, ale również cyfrową artystką, co widać w jej działalności muzycznej i wizualnej. Kilka lat temu w jednym z postów promowała swój utwór "Speak Up", który łączył nowoczesny pop z elektroniką. Wraz z nim opublikowała futurystyczną stylizację, która podkreśla jej wirtualną tożsamość i stanowiła część wizualnego przekazu promującego utwór. Eksperymentowanie z grafiką i sztuką jest również widoczne w jej reinterpretacji słynnego obrazu "Portret Adeli Bloch-Bauer I" Gustava Klimta. W tej publikacji Lil Miquela pojawiła się w stylizacji inspirowanej złotym tłem i charakterystycznymi detalami dzieła, pokazując, jak wirtualne postacie mogą łączyć klasyczną sztukę z nowoczesnym przekazem. 

Polski akcent w świecie wirtualnych influencerek - Meta_queen i jej unikalne podejście 

Polskim odpowiednikiem wirtualnych influencerek o unikalnym podejściu do kreowania treści jest Meta_Queen, której unikalność opiera się na łączeniu grafiki i narracji. Oznacza to, że nie tylko prezentuje wizualnie dopracowany, futurystyczny wygląd, ale także buduje wokół swojej postaci narrację związaną z technologią i cyfrową tożsamością. Jej treści nie ograniczają się do statycznych obrazów czy filmów, lecz często zawierają przemyślane, filozoficzne przesłanie, które skłania do refleksji nad przyszłością cyfrowego świata. 

Jej działalność koncentruje się na tematach związanych z technologią, metawersum i kreatywnością wizualną, a publikowane przez nią treści łączą zaawansowaną grafikę z filozoficznymi narracjami, często podejmując refleksje na temat tożsamości w cyfrowym świecie. Meta_Queen nie tylko prezentuje cyfrowo generowane obrazy, ale również tworzy kontekst, w którym stawia pytania o przyszłość ludzkości w świecie zdominowanym przez technologię. Jej posty poruszają kwestie sztucznej inteligencji, przyszłości ludzi i maszyn oraz redefinicji pojęcia „osoby” w erze cyfrowej. 

Meta_Queen pojawiła się również w kampanii reklamowej perfumerii Douglas, gdzie promowała maskarę Mini Maxi. Wideo reklamowe, przygotowane przez agencję MullenLowe Warsaw i studio Truskavka, bazowało na popularnym formacie „przed i po” (czyli zestawieniu efektu przed użyciem produktu i po jego zastosowaniu) i było emitowane na TikToku, YouTube oraz innych platformach społecznościowych. Dzięki swojej cyfrowej estetyce i futurystycznej stylizacji Meta_Queen doskonale wpasowała się w nowoczesne trendy marketingu beauty, pokazując, jak wirtualne influencerki mogą skutecznie współpracować z markami. Kampania ta pokazała, że wirtualne postacie mogą skutecznie działać w reklamie produktów kosmetycznych, zwłaszcza w mediach społecznościowych, gdzie innowacyjność i przyciąganie uwagi są kluczowe. 

Jednym z wyróżniających się postów na TikToku jest publikacja zatytułowana „Kim jestem?”, w której Meta_Queen porusza filozoficzne pytania o tożsamość w erze cyfrowej, zastanawiając się nad granicą między człowiekiem a metahumanem. To kolejny przykład tego, że jej działalność wykracza poza standardowy model influencer marketingu – zamiast jedynie promować produkty, buduje wokół siebie narrację, która angażuje odbiorców intelektualnie i emocjonalnie. Tego rodzaju treści wpisują się w rosnący trend filozoficznych refleksji na temat cyfrowego świata i miejsca człowieka w metawersum. 

Innym przykładem jest stylizacja inspirowana Jinx z League of Legends, w której Meta_Queen łączy elementy popkultury z futurystycznym designem. Jinx to postać z popularnej gry komputerowej, znana ze swojego chaotycznego i nieprzewidywalnego charakteru, a także z wyrazistego wyglądu, który łączy komiksową estetykę z cyberpunkowym klimatem. Meta_Queen, tworząc swoją cyfrową interpretację tej bohaterki, nie tylko odwzorowuje jej charakterystyczne cechy, ale także przekształca je zgodnie z własnym, futurystycznym stylem. W jej wersji Jinx zyskuje bardziej dopracowaną, cyfrową estetykę – z neonowymi akcentami, efektami świetlnymi i metalicznymi detalami, które podkreślają technologiczną tożsamość Meta_Queen jako wirtualnej influencerki. 

Przyszłość wirtualnych influencerów - czy dorównają rzeczywistym twórcom 

Mimo rosnącej popularności wirtualnych influencerów, jak na razie nie dorównują oni rzeczywistym twórcom pod względem liczby obserwujących i wpływu na rynek. Wyjątkiem może być Lil Miquela, która na Instagramie zgromadziła już ponad 2,5 mln obserwujących, co czyni ją jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci wirtualnych. Jednak w porównaniu do rzeczywistych influencerów, jej zasięg nadal pozostaje ograniczony – dla porównania, Kim Kardashian ma ponad 360 milionów obserwujących, Cristiano Ronaldo ponad 600 milionów, a nawet influencerzy wywodzący się z mediów społecznościowych, jak Charli D’Amelio (która zyskała popularność na TikToku dzięki krótkim filmom tanecznym i wiralowym trendom), osiągają ponad 150 mln fanów. 

Obecnie wirtualne influencerki są kreowane głównie przez wyspecjalizowane agencje kreatywne, takie jak Brud (Lil Miquela), The Clueless (Fit_aitana) czy Aww Inc (Imma). To zespoły grafików, programistów i specjalistów od marketingu dbają o ich rozwój, treści i strategię wizerunkową. Jednak w przyszłości ta sytuacja może się zmienić. Rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i automatyzacji może sprawić, że indywidualni twórcy będą w stanie samodzielnie tworzyć i zarządzać własnymi wirtualnymi postaciami, podobnie jak dziś influencerzy rozwijają swoje marki osobiste w mediach społecznościowych. To mogłoby doprowadzić do demokratyzacji tego trendu i zwiększenia liczby wirtualnych postaci, co potencjalnie mogłoby wpłynąć na dalszy rozwój marketingu influencerskiego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ