Nest Bank gotowy na rewolucję
Fot. Materiały prasowe
Wprowadzając nową bankowość elektroniczną, Nest Bank, jako pierwszy w Polsce, rozpoczął na taką skalę współpracę z fintechami. Zapowiada jednak, że to dopiero początek i zaprasza kolejne podmioty do współpracy.
Banki czeka rewolucja. Wszystko za sprawą PSD2, czyli unijnej dyrektywy o usługach płatniczych. Obliguje ona rynek bankowy do realizowania koncepcji otwartej bankowości, czyli dostosowania swoich systemów do zewnętrznych podmiotów. Pozwoli to m.in. na ich integrację z rozwiązaniami oferowanymi przez fintechy, a klienci będą mogli w jeszcze łatwiejszy i bardziej dostępny sposób korzystać z innowacyjnych usług.
W Polsce jako pierwszy na podmioty zewnętrzne otworzył się Nest Bank. Jeszcze przed wejściem w życie dyrektywy nawiązał współpracę z polskimi fintechami SkyCash, Finanteq oraz InteliWISE, udostępniając im swoją nową platformę już na etapie jej tworzenia.
Integracja ze SkyCash umożliwia dokonywanie płatności w aplikacji mobilnej firmy bezpośrednio z konta w Nest Banku – bez wcześniejszego zasilania zewnętrznego portfela. Z kolei moduł mCommerce udostępniony w bankowości mobilnej Nest Banku przez Finanteq pozwala m.in. na kupowanie biletów na wydarzenia kulturalne i sportowe, płacenie za parking, zamawiane taksówek czy rezerwację hoteli. InteliWISE natomiast oferuje wykorzystanie swojej technologii przy integracji z Nest Bank API. Dzięki temu dowolny partner zewnętrzny banku może budować aplikacje potrafiące prowadzić swobodną konwersację z klientem. W przyszłości bank planuje też dać klientom możliwość bankowania opartego na sztucznej inteligencji na poziomie UX.
Nowa platforma
Z przygotowanej platformy mogą już korzystać nowi klienci banku, m.in. płacić telefonem z wykorzystaniem Google Pay, Apple Pay czy Garmin Pay, a niebawem będzie to również Blik. Mogą również dostosować nową wersję bankowości internetowej i mobilnej do swojego gustu, platforma pozwala bowiem na personalizowanie grafik czy tła aplikacji. Otrzymują też dopasowaną do siebie i spersonalizowaną z imienia i nazwiska ofertę produktową. Użyteczne powiadomienia o wpływach i obciążeniach konta ułatwią z kolei kontrolowanie wydatków, a możliwość wieloosobowego zatwierdzania transakcji, ustawiania wysokości ich limitów czy zarządzania uprawnieniami z pewnością docenią przedsiębiorcy.
Nowa platforma bankowości elektronicznej Nest Banku charakteryzuje się także ergonomią interfejsu. U podstaw jego prostoty i czytelności leży stworzona przez Google konwencja material design. Co ważne, platformę wyróżnia nowoczesna technologia React JS, SPA, dostosowanie do standardów Responsive Web Design, a z drugiej strony klasyka w podejściu do podstawowych elementów systemu, szanująca przyzwyczajenia użytkowników kreowane latami przez rynek.
Platforma Nest Banku została zbudowana zgodnie z architekturą RESTful, a wymiana danych odbywa się w formacie JSON. Dostęp do usług i autoryzacja żądań odbywa się w standardzie OAuth 2.0, który jest rekomendowany w wytycznych dyrektywy PSD2.
Zrobić bank razem
To jednak dopiero początek zmian, bowiem bank zapowiada już, że ma wiele pomysłów na rozwój bankowości internetowej i mobilnej. Chodzi m.in. o rozwój nowych metod płatności czy rozwiązania wspierające rodziny i rodzinne firmy. Nest Bank planuje też udostępnić klientom innowacyjne funkcjonalności umożliwiające proste przenoszenie konta bankowego oraz wszystkich relacji z innych banków.
Bank chce również współpracować z kolejnymi podmiotami. W tym celu stworzył środowisko testowe dla nowych partnerów o nazwie Sandbox. Służy ono do integracji z zewnętrznymi serwisami i aplikacjami wraz z pełną dokumentacją wystawionych usług. Co ważne, jest ono dostępne za darmo dla wszystkich zainteresowanych współpracą z bankiem.
Jak można dołączyć? Najlepiej przez specjalną stronę internetową: nestapi.nestbank.pl. Znajdują się na niej zarówno dokumentacja, jak i niezbędne informacje organizacyjne. Dostępny jest również formularz, za pomocą którego można zgłosić chęć współpracy i otrzymać dostęp do Sandboxa.