Mobilna teraźniejszość i przyszłość
Fot. Materiały prasowe
Nie ma wątpliwości, że bankowość mobilna w Polsce, która z roku na rok poszerza zakres swoich funkcjonalności, będzie wypierać system bankowości internetowej. Idea Bank stosuje technologie, które lokują go w czołówce tych zmian.
W ostatnich latach do najbardziej istotnych innowacji w polskiej bankowości z pewnością należała (i należy) bankowość mobilna. Obecnie rozwijana jest zarówno na system IoS, jak i Android, co daje praktycznie pełne pokrycie rynkowe. Poza tym, jedną z najważniejszych zmian było wprowadzenie funkcjonalności NFC, która przyczyniła się do wirtualizacji kart płatniczych, co przyspieszyło płatności po stronie klientów. Funkcjonalności związane ze zwiększeniem szybkości realizowanych transakcji były wśród tych najbardziej oczekiwanych w bankowości mobilnej i są najszybciej w niej wdrażaną, szeroko zakrojoną zmianą.
W naszej ocenie polska bankowość mobilna należy zresztą do ścisłej czołówki, jeśli chodzi o Unię Europejską i Stany Zjednoczone. Z kolei rynki azjatyckie (mamy tu na myśli zwłaszcza Chiny) rozwijają się w kierunku, który łączy w sobie komunikatory mobilne i aplikacje społecznościowe z funkcjonalnościami udostępnianymi przez banki, takimi jak przelewy czy płatności. W przyszłości integracja tego rodzaju komunikatorów i aplikacji funkcjonujących w krajach Unii i w USA (jak WhatsApp, Messenger, Instagram, Facebook) będzie jednym z najbardziej oczekiwanych przez klientów rozwiązań.
W najbliższej przyszłości rozwój bankowości będzie także dotyczył integracji banku z płatnościami wbudowanymi w aplikacje. Przykładem może być ewolucja Google Maps, który wprowadza obecnie nowe funkcjonalności z myślą o firmach – np. chat – co pociągnie za sobą prawdopodobnie szersze wykorzystanie Google Pay.
Poza tym, bankowość mobilna zostanie w nadchodzących latach uzupełniona m.in. aplikacjami związanymi z asystentami głosowymi, jak Asystent Google czy Amazon Alexa – banki niemieckie realizują już „skille” umożliwiające stosowną współpracę (np. realizację przelewów czy weryfikację stanu konta).
W ramach możliwości, jakie pojawią się dzięki dyrektywie PSD2, wdrożone też zostaną funkcjonalności pozwalające na natychmiastowe potwierdzenie danych dotyczących klientów. Dzięki temu analiza zdolności kredytowej będzie znacznie szybsza i zdecydowanie skróci się proces „onboardingu” klientów migrujących z banku do banku.
Szybkie technologie w Idea Banku
Oczywiście tempo dostarczania nowych funkcjonalności przez banki uzależnione jest od stosowanych przez nie technologii. Aby spełnić dynamicznie rosnące wymagania w zakresie „time to market”, w Idea Banku wdrożono np. warstwę integracyjną łączącą większość jego systemów, czyli tzw. szynę danych ESB. To sprawiło, że decyzje biznesowe dotyczące całkowicie nowych aplikacji czy funkcjonalności implementowane są w bardzo krótkim czasie. Bank dodatkowo inwestuje w technologie konteneryzacyjne. Właśnie z wykorzystaniem obu tych technologii została zrealizowana Bankowość Mobilna.
Szczególną uwagę bank zwraca na rozwiązania chmurowe zapewniające skalowalność i wydajność dostępną ad hoc. W przyszłości wykorzystanie technologii chmurowych (zastosowania testowe, szkoleniowe, deweloperskie dla zanonimizowanych środowisk) sprawi, że znacznie spadną koszty utrzymania infrastruktury IT, a jej wycena dla nowych projektów biznesowych będzie natychmiastowa.
Bank skupia się także na rozwiązaniach automatyzujących zarządzanie infrastrukturą opartych na Microsoft Azure. Realizujemy właśnie PoC w zakresie przyszłego, produkcyjnego wykorzystania systemu Kubernetes w ramach MS Azure, np. jeśli chodzi o stronę www banku.
Obecnie funkcjonujące w Idea Banku produkcyjnie rozwiązanie MS O365 przyczyniło się do znacznego przyspieszenia w nim komunikacji. Rozwiązania MS Exchange, stosowane dzisiaj w bankach on-premise, powodują zazwyczaj nakładanie na użytkowników limitów (np. związanych z rozmiarem wysyłanych e-maili lub pojemnością skrzynek pocztowych), które w przypadku MS O365 nie są żadnym problemem.
Warto zaznaczyć, że technologie chmurowe PaaS (Platform as a Service) już teraz pozwalają instytucjom finansowym skupić się na warstwie aplikacji i danych, natomiast odpowiedzialność za infrastrukturę i jej dostępność bierze na siebie dostawca.
Błażej Nowak, dyrektor Departamentu Infrastruktury Teleinformatycznej, Idea Bank SA
Rafał Kaim, kierownik Zespołu Rozwoju Systemów, Idea Bank SA