Logistyka jest kobietą
Logistyka, fot. Shutterstockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2023 (95)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Kobieta w takiej ciężkiej pracy? Taka drobna? Nie poradzisz sobie! – to tylko niektóre uwagi, jakie zdarza się słyszeć kobietom pracującym np. jako operatorki wózków widłowych. Wypowiadają je najczęściej osoby niezorientowane w tym, na czym rzeczywiście polega praca we współczesnej branży logistycznej.
FM Logistic, międzynarodowa firma logistyczna działająca także w Polsce, postanowiła rzucić wyzwanie tym stereotypom. Bo, po pierwsze, są one całkowicie nieprawdziwe. A po drugie, przedsiębiorstwo ma się czym w tej dziedzinie pochwalić.
W jej szeregach pracuje coraz więcej kobiet i zarabiają one dokładnie tyle samo, co ich koledzy. W nowo otwartym magazynie FM Logistic w Głogowie aż 60 proc. wszystkich pracowników stanowią obecnie panie. – Są bardzo dobre, płeć nie ma pod tym względem żadnego znaczenia, dlatego rozwijają w firmie swoje kariery i awansują – przekonuje Magdalena Dawiec, HR Manager FM Logistic. – W organizacji od wielu lat są kobiety, które zaczynały od obsługi wózka widłowego, a dzisiaj są kierowniczkami całych magazynów i zarządzają kilkusetosobowymi zespołami. Wiedzieliśmy, że mamy się czym pochwalić. Nie mamy luki płacowej, a prawie połowa kadry kierowniczej to kobiety – dodaje.
Rzucić wyzwanie stereotypom
Mimo to firma nie ukrywa, że w swojej działalności nieraz zderza się z uprzedzeniami. Kobiety ciągle boją się bowiem aplikować do pracy w branży logistycznej. Wiele z nich postrzega ją jako miejsce pracy typowe dla mężczyzn, związane z nadmiernym wysiłkiem fizycznym, bez możliwości rozwoju.
Firma postanowiła więc działać. Obaleniu mitów na temat pracy w branży pomogła kampania wizerunkowa pokazująca FM Logistic jako miejsce przyjazne kobietom. – Postanowiliśmy obalić stereotyp, że praca w logistyce jest ciężka i wyłącznie dla mężczyzn. W tym celu postawiliśmy na najbardziej wiarygodne ambasadorki, czyli nasze koleżanki – pracowniczki i kierowniczki magazynu, operatorki wózków widłowych. Zrobiliśmy paniom profesjonalne zdjęcia w trakcie wykonywania codziennych zadań, przeprowadziliśmy z nimi wywiady. Zależało nam, by jak najwięcej kobiet zobaczyło, że zatrudniamy dziewczyny takie same jak one. Łączące pracę z wychowywaniem dzieci, opiekujące się wnukami albo takie, które dopiero co skończyły szkołę i potrzebują stabilnego zatrudnienia – opowiada Magdalena Dawiec.
Nie trzeba się bać
Jedną z takich ambasadorek jest Magdalena Chudzińska, która przed laty postanowiła się sprawdzić w FM Logistic jako operatorka wózka widłowego. Nie ukrywa, że na początku była trochę przerażona. – Kiedy pierwszy raz zobaczyłam, jak chłopaki wstawiają palety na wysokości 11 m, trochę się przestraszyłam – wspomina. Obecnie taka praca to dla niej codzienność. Dziś zastępuje szefa ekipy i osobiście obsługuje retrak. W firmie nikogo to nie dziwi, ale zdarza się, że osoby z zewnątrz nie kryją zaskoczenia. – Czasem przyjeżdża do nas kierowca tira i jest w szoku, że kobieta będzie mu załadowywać samochód. A tu rach-ciach i gotowe! Niektórzy pytają, jak to możliwe, że wykonuję taką pracę. A ja tłumaczę, że z obsługą wózka widłowego jest jak z jazdą samochodem – im się więcej jeździ, tym człowiek nabiera większej wprawy i śmiałości – wyjaśnia Magdalena Chudzińska.
Magdalena Dawiec, HR Manager, przyznaje, że dzięki kampanii wiele kobiet poznało tego typu historie. Dzięki temu przekonały się, że w swoich ewentualnych obawach nie są odosobnione. – Nawiązaliśmy współpracę z lokalnymi mediami i opublikowaliśmy podobne rozmowy z naszymi koleżankami na blogu firmowym. Dzięki działaniom digitalowym udało nam się dotrzeć z przekazem do potencjalnych pracownic, którym daliśmy jasny komunikat: „wiemy, że wokół tej pracy jest wiele stereotypów i macie obawy, ale będą obok was dziewczyny, które też kiedyś się z nimi mierzyły, a dziś cieszą się, że pracują w stabilnej branży i mają szansę się rozwijać” – opowiada Magdalena Dawiec, HR Manager.
Tak duży procent kobiet zatrudniony w magazynie w Głogowie to niewątpliwie także efekt tych działań.
Więcej możesz przeczytać w 8/2023 (95) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.