Jaki jest polski przedsiębiorca? Opinia Polaków zaskakuje

przedsiębiorca
Sukces w biznesie to – zdaniem ponad połowy badanych – przede wszystkim kwestia wytrwałości i pracowitości. I / fot. Shutterstock / Dania PeopleImages.com - Yuri A
Prawie 3/4 właścicieli małych i średnich firm uważa, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce jest trudne i wymaga ułatwień ze strony państwa - wynika z najnowszego raportu Santander Leasing dotyczącego wizerunku MŚP. Zaskakujące? Raczej nie, jeśli uwzględnimy rosnące koszty, skomplikowane przepisy i wszechobecną biurokrację. Co jednak ciekawe – nie tylko sami przedsiębiorcy upominają się o wsparcie, gdyż podobnie uważa aż 70% Polaków, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Choć wprawdzie dla większości przedsiębiorczość nie jest już jak niegdyś synonimem cwaniactwa, to jednak obecnie kojarzy się raczej z uciążliwością.

Zarówno przedsiębiorcy, jak i reszta społeczeństwa – odpowiednio 72% i 66% – dostrzegają kluczową rolę MŚP w krajowej gospodarce. Jednogłos w te kwestii nie oznacza jednak, że obie grupy tak samo rozumieją codzienność przedsiębiorcy. Różnice zaczynają się, gdy zapytamy o wizerunek i doświadczenia związane z prowadzeniem firmy.

– Wyniki badania potwierdzają to, co od lat obserwujemy w bezpośredniej pracy z klientami: Polscy przedsiębiorcy są niezwykle zaangażowani, ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność. Aż 65% ankietowanych mówi o przeciążeniu obowiązkami, a 67% deklaruje, że prowadzi działalność uczciwie i zgodnie z prawem. Dla wielu z nich impulsem do założenia firmy była potrzeba niezależności oraz pasja. Jako drogę do sukcesu wskazują wytrwałość, innowacyjność, a także kapitał, który pozyskują m.in. dzięki leasingowi. - komentuje Jakub Poręcki, Dyrektor Zarządzający Rynkiem Małych i Średnich w Santander Przedsiębiorstw.

Wizerunek przedsiębiorcy: uczciwy pracuś czy cwany kombinator?

Zdaniem samych przedsiębiorców, dominujący obraz to „uczciwy, ciężko pracujący, przeciążony i zaradny”. Te cechy wskazuje ponad 60% badanych. W oczach społeczeństwa wizerunek jest stosunkowo pozytywny, bo wciąż ponad połowa Polaków uważa, że właściciele MŚP działają uczciwie, a 57% określa ich jako sprytnych i zaradnych, niemniej, aż 17% badanych spoza sektora MŚP nadal utożsamia biznes z „kombinatorstwem”.

Zdaniem Jacka Santorskiego, psychologa i przedsiębiorcy liczba osób nastawionych negatywnie do polskich przedsiębiorców maleje: – Badanie przeprowadzone w latach 90-tych przez prof. Lenę Kolarską – Bobińską pokazywało, że ponad 75 procent polskiego społeczeństwa postrzegało nas wówczas jako >>przewalaczy<<. Już tamto badanie ujawniło pewne paradoksy- opinia ta nie przeszkadzała większości badanych Polaków życzyć sobie, aby ich dzieci zostały przedsiębiorcami.

Także według analityka finansowego Xelion, Piotra Kuczyńskiego wyniki raportu pokazują, jaką drogę przeszła Polska przez 36 lat – jego zdaniem za czasów PRL zapewne ponad połowa Polaków przypisywałaby właścicielom firm cechy negatywne.

Jednak sami przedsiębiorcy zdają się nie dostrzegać wyraźnej zmiany na lepsze - 39% uważa, że wizerunek przedsiębiorcy się nie zmienił, 37% uważa, że się poprawił, a 24% uważa, że wręcz się pogorszył.

Pokutujące w społeczeństwie stereotypy przedsiębiorcy odbierają jako szkodliwe i realnie wpływające na działalność firm. Ponad połowa właścicieli MŚP przyznaje, że zetknęła się z uprzedzeniami, a jedna trzecia uważa, że odbija się to negatywnie na ich działalności, głównie na relacjach z klientami i pracownikami.

Media, stereotypy i motywacje: jak naprawdę wygląda świat MŚP

Wizerunek przedsiębiorców w przekazach medialnych daleki jest od czarno-białego, ale media niespecjalnie pomagają w jego odczarowywaniu– tylko 36% przedsiębiorców uważa, że obraz ich działalności przedstawiany w telewizji, radiu czy Internecie jest pozytywny. Dominują odpowiedzi neutralne (44–45%), jednak wciąż wielu (ok. jedna piąta) właścicieli firm uważa, że w mediach przedstawia się ich negatywnie.

Dlaczego zatem pomimo licznych utrudnień Polacy wciąż decydują się na założenie własnej firmy? Przede wszystkim z potrzeby niezależności – tak twierdzi 59% przedsiębiorców i 60% Polaków. Choć przedsiębiorcy często postrzegani są poprzez pryzmat ich pogoni za zyskami, nie znajduje to odzwierciedlenia w danych. Główną motywacją do założenia własnej firmy jest pragnienie niezależności. Pasja do konkretnej dziedziny również pojawia się często (36%). Perspektywa wysokich zarobków, choć przewija się we wskazaniach, nie znalazła się w pierwszej trójce.

Źródła sukcesu i kapitału: nie tak oczywiste, jak się wydaje

Sukces w biznesie to – zdaniem ponad połowy badanych – przede wszystkim kwestia wytrwałości i pracowitości. Innowacyjność również ma znaczenie, ale mniejsze, niż mogłoby się wydawać. Co z kapitałem? Tu pojawia się spora rozbieżność: 58% ogółu społeczeństwa uważa, że osoby otwierające własną działalność finansują ją głównie z kredytów, podczas gdy tylko 43% przedsiębiorców potwierdza taki model. W rzeczywistości aż 55% uważa, że niezbędne jest posiadanie środków własnych np. z oszczędności rodziny. Brak kapitału faktycznie jest barierą w rozpoczęciu działalności dla 27% badanych, jednak najczęściej są nią wysokie podatki i koszty zatrudnienia.

Wnioski: między rzeczywistością a wyobrażeniem

Z raportu Santander Leasing wynika jasno: przedsiębiorcy w Polsce to nie tylko osoby z pasją i determinacją, ale również ludzie zmęczeni systemem oraz nadmiarem pracy, w dodatku często niedoceniani, mimo że ich znaczenie dla polskiej gospodarki jest niepodważalne i zauważalne dla ogółu społeczeństwa.

Wyniki badania Santander Leasing pokazują, że wiele opinii na temat przedsiębiorców opiera się na stereotypach i uproszczonych wyobrażeniach, które nie zawsze znajdują potwierdzenie w danych.

Pełna treść raportu już niebawem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ