Inwestowanie w przyszłość, czyli gdzie popłynęły pieniądze funduszy inwestycyjnych

Startupy
Startupy, Fot. materiały prasowe
Które technologie i branże zyskują na znaczeniu? Jakie są najlepsze kierunki inwestycyjne i gdzie płynie kapitał? Na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu „Inwestowanie w przyszłość”, który odbył się podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2021 (74)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Choć polski ekosystem startupowy – głównie za sprawą młodości – nie jest jeszcze tak rozwinięty jak chociażby ten londyński, to nie ulega wątpliwości, że rodzime przedsięwzięcia nabierają sił i wychodzą z wieku dziecięcego, a innowacje opracowywane nad Wisłą zostają dostrzegane na całym świecie. – Nie od dziś wiadomo, że polskie uczelnie kształcą wyjątkowo dobrze. To wspaniale, że młodzi ludzie już nie wiążą swoich karier wyłącznie z wielkimi korporacjami, lecz chcą po prostu zarabiać pieniądze. Grzechem wielu początkujących przedsiębiorców jest nakreślanie mało ambitnych planów rozwojowych – mówił Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments, który poprowadził debatę.

Koniec z AI?

– Od czasu, kiedy założyłem pierwszy startup – a był to początek lat 90. – pojawiło się znacznie więcej możliwości związanych z dofinansowaniem biznesu. Na rynku jest więcej wiedzy, możemy skuteczniej przewidzieć, co wydarzy się w wielu branżach – rozpoczął dyskusję Marian Owerko, przewodniczący rady nadzorczej, Bakalland SA, założyciel, prezes, Uno Capital. Przedsiębiorca stwierdził wprost, że w ostatnich latach znacznie łatwiej o zarobienie pieniędzy, głównie dlatego, że wiele obszarów biznesowych wciąż pozostaje niezagospodarowanych. I wskazywał, że jedną z szybko cyfryzujących się branż jest branża spożywcza.

Paneliści wskazali kilka sektorów, które obecnie są szczególnie interesujące pod kątem rozwoju i ewentualnych inwestycji: e-commerce, automatyzacja (rozumiana jako zastępowanie żmudnych i powtarzalnych procesów przez roboty software’owe), cyberbezpieczeństwo, blockchain, fintech, 3D czy spacetech. Kluczowe w każdym z nich wydaje się efektywne wykorzystanie nowych technologii. – Spółka technologiczna jest wartościowa tylko wtedy, gdy potrafi konkurować na rynku globalnym. Ciężko jest mówić o dobrej technologii lokalnej – stwierdził Adam Niewiński, partner w OTB Ventures.

Na drugim biegunie są inicjatywy, które z perspektywy czasu nie okazały się wielkimi sukcesami funduszy inwestycyjnych. Jeszcze jakiś czas temu dostrzegalny był trend związany ze sztuczną inteligencją – wystarczyło, że spółka wpisała w swój opis AI, by jej wartość znacząco wzrosła. Ale międzynarodową sławę zyskali nieliczni. – Obszarem, który w minionych latach bardzo mnie rozczarował było wszystko to, co związane jest z dronami – podejrzewam, że wielu inwestorów straciło swoje pieniądze. Uważam jednak, że nadal warto śledzić tego typu inicjatywy, bo niebawem znów będziemy świadkami dronowego boomu – mówił Ryszard Hordyński z Huawei Polska.

Natomiast zdaniem Tomasza Snażyka, szefa fundacji Startup Poland, dużą szansę na sukces mają podmioty, które działają w zakresie blockchainu i zielonej energii. – Ilość pieniędzy dostępnych na rynku ESG jest ogromna zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Stanach Zjednoczonych – tłumaczył.

Rola founderów

– Nie skupiajmy się na trendach, lecz na konkretnych osobach! Szukajmy entuzjazmu, pomysłów. Cieszę się, że coraz więcej mówi się o młodych ludziach, którzy mają potencjał na stworzenie naprawdę wielkich rzeczy. To oni będą budować naszą własność intelektualną, więc chciałbym zobaczyć więcej tej dobrej energii – zaapelował z kolei Wojciech Wolny, prezes Grupy Euvic.

Jak stwierdził Przemysław Budnicki w Polsce jest coraz więcej starszych i dojrzałych startuperów. Zdaniem panelistów, już dawno skończyła się era founderów, którzy w T-shirtach i sneakersach biegali do potencjalnych inwestorów. – Moim zdaniem na rynku wciąż brakuje świeżej krwi. W najbliższych latach kluczowe będzie pozyskanie wiedzy i doświadczenia, które pomogą poszczególnym inicjatywom wyjść poza granice kraju, które będą potrafiły skalować się od samego początku – powiedział prezes zarządu HOLO4LABS Sp.z.o.o.

O tym, że rola founderów na poszczególnych etapach budowy startupu się zmienia mówił Marian Owerko. – Często jest tak, że twórcy konkretnego startupu jadą zupełnie inną prędkością, ich wizja się rozjeżdża. Mówiąc wprost: zdarza się, że niektórzy founderzy są wręcz hamulcowymi. To może rodzić wiele zagrożeń – zauważył Owerko.

Zagraniczne talenty Ostatnio dużo mówi się w Polsce o konieczności zatrudniania zagranicznych talentów – że tylko osoby znające specyfikę innych rynków umożliwią globalny sukces. – Międzynarodowe skalowanie musi zacząć się już od pierwszego dnia działalności. Kiedy przychodzi do mnie founder i mówi: „dzisiaj podbiję Polskę, a dopiero jutro pozostałe państwa”, to wiem, że to się raczej nie wydarzy – powiedział Adam Niewiński. I dodał, że przekleństwem naszego kraju jest fakt, że Polska to rynek średniej wielkości, a więc zbudowania giganta tylko na rynku lokalnym jest praktycznie niemożliwe.

Konkurs Start-up Challenge

W Katowicach po raz kolejny rozdano nagrody w konkursie Start-up Challenge. Do konkursu zgłoszono prawie 170 aplikacji, ostatecznie na scenie Europejskiego Kongresu Gospodarczego stanęło kilku przedstawicieli najciekawszych polskich inicjatyw. Startupy rywalizowały w sześciu branżowych kategoriach:

● New Industry Przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny

● Environment Ochrona środowiska, technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów

● Tradition & Modernity Przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo

● Health & Biotechnology Medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia

● Business Processes Zarządzanie, analityka, ICT, cyberbezpieczeństwo, logistyka, HR

● Client & Lifestyle Handel, customer experience, e-commerce, fintech, edutech, gaming, sport, przemysł czasu wolnego.

Laureatów wyłoniono spośród finałowej osiemnastki. W kategorii New Industry zwyciężył MAB Robotics. Startup jest odpowiedzią na zapotrzebowanie związane z pracami inspekcyjnymi i serwisowymi wewnątrz podziemnych instalacji, występującymi pod każdym miastem na świecie. Podmiot rozwija niewielkich rozmiarów czworonożne roboty, które będą służyć jako uniwersalne platformy nośne dla sensorów i narzędzi do poruszania się wewnątrz podziemnych tuneli.

W kategorii Environment najlepszą inicjatywą okazał się startup SunRoof. Ideą pomysłu jest wsparcie społeczności w dążeniu do neutralności energetycznej poprzez oferowanie technologii, a w dalszej przyszłości również przyjaznych mechanizmów finansowych wspierających dostęp do niej. SunRoof to zintegrowane dachy fotowoltaiczne 2w1, fasady oraz carporty pozwalające tworzyć inteligentne – ale i atrakcyjne wizualnie – domy przyszłości.

Kategoria Tradition & Modernity to tryumf Wood Pack, a więc modułowego systemu konstrukcji szkieletowych firmy Wood Core House. Produkt przedsiębiorstwa to gotowa do montażu szkieletowa konstrukcja drewniana składająca się z powtarzalnych modułowych elementów konstrukcji budynku wraz ze wszystkimi niezbędnymi elementami złącznymi i precyzyjną instrukcją montażu.

Za laureata Health & Biotechnology uznano Warmie, czyli system zdalnego i ciągłego monitorowania temperatury ran i ciała pacjentów w celu wykrywania infekcji. Mierzona wartość temperatury jest przesyłana bezprzewodowo do zainstalowanej na smartfonie użytkownika aplikacji umożliwiającej odczyt temperatury i rejestrowanie jej zmian. Kilka miesięcy temu Warmie znalazł się na naszej liście najlepszych polskich medtechów.

W kategorii Business Processes zwyciężył startup CUX. To pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach internetowych. Wykorzystując uczenie maszynowe do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję.

Najlepszym startupem z branży Client & Lifestyle został IDENTT, który udostępnia system wyposażony w algorytmy wspierające proces weryfikacji tożsamości tam, gdzie jej potwierdzenie jest niezbędne w procesie obsługi klienta. Automatyczna weryfikacja pozwala na dokładniejsze i bardziej wiarygodne zweryfikowanie dokumentu niż przy wykorzystaniu metod tradycyjnych.

My Company Polska wydanie 11/2021 (74)

Więcej możesz przeczytać w 11/2021 (74) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY