Franczyza a ryzyko. Na co zwrócić uwagę przed wyborem franczyzy?
Franczyza może być ryzykowna / Fot. Pexels.comPostrzeganie ryzyka nie ogranicza się tylko do jednego czynnika. To raczej suma wszystkich czynników, które mogą powodować, że dana inwestycje okaże się udana lub wręcz przeciwnie - będzie stratą czasu i pieniędzy. Poniżej przedstawiamy trzy czynniki ryzyka, które na pewno warto uwzględnić, gdy stoimy przed wyborem franczyzy.
Franczyza a ryzyko - na co uważać?
1. Regionalność i sezonowość
Czy dana koncepcja dobrze sprawdzi się w wybranym miejscu? Nie brakuje na świecie biznesów, które świetnie sprawdzą się w konkretnej lokalizacji, a w innej okażą się zupełnym nieporozumieniem. Niezależnie od tego, co zapewnia dana sieć franczyzowa, zawsze warto ocenić czy miejsce, w jakim chcemy otworzyć swój oddział, dobrze nadaje się do prowadzenia tego konkretnego biznesu.
Sprawdź: Tinder
Kolejna rzecz - sezonowość. Niektóre firmy świetnie działają wtedy, gdy jest ciepło, inne sprawdzają się lepiej w zimowe miesiące. Zdarza się też, że niektóre sezony są bardzo dobre pod względem sprzedażowym i pozwalają wygenerować na tyle duże przychody, że przez kolejne miesiące możemy regenerować baterie i szykować się do kolejnego "zrywu". Tak czy inaczej, sezonowość to coś, co zdecydowanie należy uwzględnić przed wyborem franczyzy. Inaczej mówiąć, lody naturalne mogą być świetne w lipcu, ale w lutym już niekoniecznie.
2. Przepisy prawne
Regulacje stanowią potencjalne zagrożenie dla każdej branży i firmy. Trudno przewidzieć, co zrobi rząd, ale zawsze należy minimalizować ryzyko. Jeśli chcesz działać w nowej, dopiero rozwijającej się branży, ryzyko jest z pewnością większe. Rząd może bowiem wprowadzić przepisy, które sprawią, że rozwijanie danego biznesu zacznie być o wiele trudniejsze albo wręcz przestanie się opłacać.
Warto więc dokładnie przeanalizować, jakie przepisy obowiązują na danym rynku, kiedy pojawiły się ostatnie zmiany i jak często - mniej więcej - pojawiają się nowe regulacje.
3. Odporność na kryzys
Kolejnym pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć, jest to, jak dobrze firma poradzi sobie w trudnych warunkach ekonomicznych. Jeśli zechcesz rozwijać luksusowy butik z najdroższymi zegarkami, może się okazać, że w czasie recesji nie zdobędziesz za wielu klientów. Sklep spożywczy? Powierzchnia biurowa? Edukacja lub nawet - tak, tak - zakład pogrzebowy? To przykłady sektorów, które są odporne na ewentualny kryzys gospodarczy. Malowanie domów, czyszczenie dywanów, agencja marketingowa - tutaj raczej będzie trudno o klienta, gdy sytuacja gospodarcza się pogorszy.
Marka osobista: Kylie Jenner
Zawsze warto ocenić czy to, co zamierzamy oferować, jest rzeczywiście potrzebne lub nawet niezbędne na co dzień klientom. Jeśli tak nie jest i oferujemy coś, co ludzie kupują tylko wtedy, gdy im się dobrze powodzi, szanse na przetrwanie w czasie recesji będą o wiele mniejsze.