Adam Drewniany - Polak, który uratował Teslę

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe
Adam Drewniany z Teslą jest związany od 2001 roku. Kiedy w 2012 roku pojawił się problem z produkcją baterii do Modeli S, to właśnie Polak pomaga w opanowaniu sytuacji. Dziś jest wiceprzewodniczącym rady nadzorczej Northvolt Polska, a pod jego skrzydłami rozwija się firma E-bility, zajmująca się produkcją miejskich skuterów elektrycznych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kiedy w 2001 roku Drewniany rozpoczynał współpracę z Teslą, samochody elektryczne były jedynie marzeniami przyszłości rodem z filmów sci-fi. - Był akceptowalną formą transportu jedynie na polu golfowym lub w zakładach przemysłowych, gdzie przewóz produktów z wykorzystaniem silnika elektrycznego był po prostu mniej uciążliwy, zwłaszcza w porównaniu do awaryjności i zapachu, jaki pozostawiały za sobą silniki spalinowe - wspomina Drewniany.

Elon Musk chciał zmienić to myślenie. W okresie, kiedy pojawiły się pierwsze wzmianki o Tesli, zakłady produkcyjne Adama Drewnianego były zlokalizowane w San Carlos w Kalifornii. Zdaniem przedsiębiorcy, bliskie sąsiedztwo i ówczesna reputacja sprawiły, że to właśnie on dostał do przeanalizowania i wyceny produkcję podzespołów do samochodu przyszłości – Tesli Roadster. Tak to się zaczęło.

Model S powstał w 2008 r., a już w 2009 r. jego prototyp został zaprezentowany światu. Po sukcesie Roadstera nowy model Tesli wzbudzał ogromne zainteresowanie – niekończące się zamówienia płynęły od entuzjastów samochodów przyszłości z całego świata. Cały zespół Tesli pod kierunkiem Muska pracował bez ustanku nad wykonaniem i dopasowaniem tysięcy części składających się na końcowy produkt o niekwestionowanej perfekcji. Wizualizacje Tesla Model S obiegły media na całym świecie – premiera została wyznaczona na lato 2012 r.

- W maju 2012 r. otrzymałem telefon od VP Global Supply Tesli z informacją, że pojawił się duży problem, który nigdy nie powinien się pojawić i że w pewnym sensie może on zrujnować wizerunek Tesli. Wszystkie baterie – serce samochodu – produkowane były w ograniczonych ilościach na prototypach doświadczalnych. Produkcja Battery Pack na masową skalę musiała się rozpocząć w ciągu trzech miesięcy, ponieważ światowe wejście na rynek Modelu S zostało już zapowiedziane na 1 września. Niestety, żadna firma działająca w branży produkcji Battery Pack nie podejmie się ustawienia produkcji w czasie krótszym niż 10 – 14 miesięcy. Zgodnie z harmonogramem – do 1 września musiało zostać wyprodukowanych 300 setów Battery Pack, a produkcja miała być zwiększana do 1800 setów tygodniowo - opowiada Adam Drewniany.

Skorupa moduły Battery Pack to największa część w tego rodzaju samochodach. Ich obróbka wymaga specjalistycznych maszyn, które w tamtym czasie nie były jeszcze powszechnie dostępne na rynku. Firma Elona Muska znów zwróciła się do Adama Drewnianego z prośbą o pomoc.

Produkcję postanowiono rozpocząć w Teksasie, ponieważ ten stan ma mniej ograniczeń do rozwoju przemysłu niż Kalifornia. Zostaje zakupiony budynek starej szkoły, udaje się nawiązać współpracę z lokalnym więzieniem i pozyskać więźniów do pracy w zakładzie. – Produkcja zostaje uruchomiona. Pod koniec sierpnia dostarczam do Tesli 300 nowych Battery Pack. Wiadomość o sukcesie Tesli szybko przedostaje się do mediów. Wartość firmy momentalnie się podwaja, potraja – i pozostawia w tyle pozostałe koncerny. Po tym niezwykłym i pełnym wyzwań doświadczeniu, do dzisiaj produkuję Battery Pack do Modelu S, a także X – podsumowuje Adam Drewniany.

Adam Drewniany – obecnie wiceprzewodniczący rady nadzorczej Northvolt Polska – po współpracy z Teslą podjął się wyzwania zaspokojenia stale rosnącego popytu na kompletne systemy bateryjne na rynku europejskim, ale nie tylko. Moduły bateryjne o różnej pojemności energetycznej będą stosowane na wielu platformach – natomiast jednym z największych odbiorców super baterii będą firmy specjalizujące się w magazynowaniu czystej ekologicznie, zielonej energii. Z jedną z takich firm Northvolt podpisał już kontrakt na dostarczenie modułów o wartości miliarda dolarów.

Pod skrzydłami Adama Drewnianego rozwija się również inna polska firma: E-bility, zajmująca się produkcją pełnowymiarowych, miejskich skuterów elektrycznych. Oczywiście skutery będą napędzane energią z baterii Northvolt – plany na 2021 r. zakładają produkcję 15 tys. pojazdów. Natomiast poza Polską, Adam Drewniany od lat z sukcesem buduje i rozwija swoje firmy w Dolinie Krzemowej – m.in. South Bay Solutions. Firma w 45% działalności skupia się na produkcji urządzeń i części do urządzeń medycznych – w większości dla Intuitive Surgical produkującej roboty chirurgiczne oraz dla Lasik – firmy specjalizującej się w produkcji urządzeń do korekcji wzroku przez keratotomie. Tesla oraz firmy komputerowe produkujące półprzewodniki odbierają po 25% całej produkcji. Ostatnie 5% to bardzo wyszukane wkłady wiertnicze, które mogą zmienić kąt wiercenia nawet o 90 stopni – wykorzystywane przez największy koncern naftowy świata.

Adam Drewniany wystąpi 3 listopada w Poznaniu podczas kongresu pt. "Industry NEXT - rok 2020 stymulacją dla przemysłu 4.0".

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY