3 wyzwania zrównoważonego rozwoju

3 wyzwania zrównoważonego rozwoju
Fot. shutterstock.
Dobra strategia społecznej odpowiedzialności biznesu buduje wizerunek firmy. Jakie wyzwania trzeba koniecznie podjąć, by sprostać wymaganiom rynku, i o czym pamiętać, budując własne działania, podpowiada Paweł Patkowski, dyrektor Marki i Komunikacji Marketingowej Orange Polska.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2023 (92)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

1. Rosnące znaczenie seniorów

Jak pokazują prognozy demograficzne GUS, w Polsce w 2050 r. udział osób w wieku produkcyjnym w populacji wyniesie 57 proc., powyżej 65. roku życia – 32,7 proc., natomiast w wieku przedprodukcyjnym – niecałe 11 proc.

Liczb nie da się zignorować. Osoby dojrzałe stanowią poważny odsetek naszego społeczeństwa i firmy muszą przestać traktować je tak, jakby były przezroczyste. Czas je zauważyć i to nie tylko konstruując oferty odpowiadające ich potrzebom, ale także biorąc odpowiedzialność za obsługę tej grupy. To ma wielowymiarowy charakter. Przede wszystkim to wyzwanie edukacyjne. Osoby starsze często czują się wykluczone cyfrowo, a tempo zmian technologicznych ich przerasta. Dlatego prowadzenie działań inkluzywnych, które dają szansę nie tylko na zrozumienie, ale przede wszystkim na bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii, to wyzwanie, które trzeba podejmować. Cyfrowa odpowiedzialność biznesu to dziś podstawa, bez której nie ma mowy o dobrym CSR w każdej firmie, nie tylko z naszej branży. Fundacja Orange np. prowadzi kursy dla seniorów, wprowadzające w świat urządzeń, technologii i zagrożeń cyfrowych. 

Jednak edukacja to tylko jedna część tego wyzwania, druga to branie odpowiedzialności za naszych klientów. Celem komercyjnym działania firm z sektora telko jest sprzedaż pakietów usług, ale w przypadku seniorów wyrazem odpowiedzialnego podejścia jest opracowanie oferty i sposobu obsługi tak, by odpowiadały realnym potrzebom indywidualnej osoby. Dopasowanie takie jest wyrazem odpowiedzialności i szacunku do klienta, a to wydaje mi się najlepszym sposobem na budowanie reputacji firmy.

2. Wyzwania klimatyczne

Jak wynika z raportu „Global Trends to 2023. Challenges and choices for Europe”, wzrost temperatury o 1,5 stopnia to maksimum, jakie może tolerować nasza planeta. Jeśli wzrośnie bardziej do 2030 r., czeka nas jeszcze więcej susz, powodzi, ekstremalnych upałów i ubóstwo setek milionów ludzi, prawdopodobny upadek najbardziej narażonych populacji – a w najgorszym przypadku całkowite wyginięcie ludzkości

Przyszłość planety jest w naszych rękach. Dziś to zdanie nabiera jeszcze większego znaczenia niż kiedykolwiek. Jeśli nie zmienimy swoich postaw i zachowań, to w perspektywie kilkudziesięciu lat czeka nas katastrofa klimatyczna. Nie ma się więc nad czym zastanawiać, tylko trzeba działać tu i teraz. Jeśli do tego jeszcze dołożymy wyniki badań, które pokazują, że młodzi ludzie oczekują, żeby to firmy wzięły odpowiedzialność za przyszłość planety, to tym bardziej widać, że każda firma po prostu musi podjąć działania w tym temacie. Zatroszczyć się o przyszłość i to w sposób odpowiedzialny, co oznacza, że firma działa na rzecz ekologii, a nie tylko o tym mówi. Każde działanie, które choćby odrobinę zakrawa na greenwashing w czasach mediów społecznościowych i nieustannego rozwoju technologii, natychmiast zostanie obnażone. Szczerość i prawdziwe zaangażowanie to podstawa budowania dobrej strategii firmy odpowiedzialnej. 

Warto też działać wielotorowo. Z pewnością taką postawą jest podejmowanie działań na rzecz zeroemisyjności.

Trzeba także inspirować innych. My startujemy z akcją odkupu używanych smartfonów. Chcemy zebrać z rynku jak najwięcej zalegającego w szufladach sprzętu: telefonów, dekoderów, baterii. Szacuje się, że w polskich domach zalega ok. 30 mln nikomu niepotrzebnych sprzętów. A trzeba wiedzieć, że stary telefon czy ładowarka nie tylko zajmuje miejsce w szufladzie, ale przede wszystkim jest poważnym zagrożeniem dla środowiska. Przecież cała ta elektronika znajdująca się w urządzeniu nie jest obojętna dla środowiska. W ubiegłym roku udało nam się zebrać ok. 40 tys. starych telefonów, to dużo, ale to i tak kropla w morzu potrzeb. Zatem zamiast przetrzymywać latami stare sprzęty, lepiej je nam przekazać do recyklingu lub odnowy. W zależności od stanu zużycia smartfony poddane odnowie uzyskają drugie życie. Gospodarka obiegu zamkniętego to realna szansa dla środowiska, nic się nie marnuje, tylko trafia do nowych użytkowników. Przecież działamy na globalnym rynku i to, że nam jest coś niepotrzebne, nie oznacza, że nie przyda się na drugim końcu świata. Podam przykład dekoderów – 650 tys. zebranych z naszego rynku odnowiliśmy i służą kolejnym klientom. Co ważne do wzięcia udziału w naszej akcji zachęcamy nie tylko klientów naszej sieci, ale wszystkich, bo w końcu za przyszłość planety odpowiedzialny jest każdy z nas.

3. Wyrównywanie szans

Raport „Wykluczenie społeczno--cyfrowe w Polsce. Stan zjawiska, trendy, rekomendacje” pokazał, że 25 proc. gospodarstw domowych w grupie o najniższych dochodach nie korzysta z internetu, a 20 proc. gmin w Polsce może być zagrożonych wykluczeniem cyfrowym.

Choć wykluczenie cyfrowe ma w Polsce twarz seniora, bo to oni najczęściej nie mają dostępu do internetu, to nie oznacza to wcale, że tylko ta grupa jest zagrożona wykluczeniem cyfrowym. Pandemia pokazała, że wśród dzieci również pojawiają się problemy z dostępem do sprzętu i szybkiego łącza, które pozwalałoby na wygodne korzystanie np. z lekcji online. Doświadczenie pandemicznej pracy i szkoły zdalnej pokazało, jak ważny jest dostęp do możliwości, jakie daje technologia. Dlatego budując dobrą strategię odpowiedzialnego podejścia, trzeba o tym pamiętać. Warto szukać ludzi, miejsc, obszarów, gdzie wciąż jeszcze są bariery, np. finansowe, w dostępie do możliwości, jakie daje technologia, i pokazywać, uczyć, oswajać cyfrowy świat. Taką rolę pełnią np. Pracownie Orange, które powstają w mniejszych gminach i których celem jest aktywizacja lokalnej społeczności i umożliwienie korzystania im z technologii. Takich miejsc jest już ok. 100 i pełnią one funkcję ośrodków, w których organizowane są rozmaite aktywności dla dzieci i dorosłych, w których nie tylko można pobawić się technologią, ale przede wszystkim odkryć i wykorzystać jej możliwości np. przy poszukiwaniu pracy. Ważne jest, że to my przekazujemy łącza i sprzęt, dajemy możliwości, ale gospodarzami tych miejsc są lokalni animatorzy, bo to przecież oni najlepiej wiedzą, czego potrzeba w ich gminie i kim trzeba najmocniej się zaopiekować. My oferujemy wsparcie. Nasi pracownicy chętnie dzielą się wiedzą, doświadczeniem, angażują w prowadzenie szkoleń, ale inicjatywę oddajemy lokalnej społeczności.

Ważnym elementem tego wyrównywania szans jest także budowanie świadomości zagrożeń. Choć większość Polaków ma już smartfony, to zaledwie 6 proc. ma na nich zainstalowane oprogramowanie antywirusowe. Naprawdę wiele osób i to w każdym wieku, od dzieci po seniorów, nie zdaje sobie sprawy z tego, że cyberprzestępczość to nie problem banków czy wielkich korporacji, ale także każdego z nas, bo każdy może stać się obiektem ataku hakerskiego. Dlatego dużą wagę przykładamy do edukowania, jak bezpiecznie korzystać z możliwości, jakie daje technologia, i uważamy, że to bardzo ważny element przeciwdziałania cyfrowemu wykluczeniu. Wykluczenie to nie tylko brak sprzętu. Wykluczenie to także brak wiedzy, jak bezpiecznie korzystać z technologii, dlatego tak ważne są działania edukacyjne w tym zakresie.

----------

W cyklu Rady Praktyka zbieramy dla was praktyczne wskazówki, które mogą być podpowiedzią przy budowaniu strategii firmowej. Od ośmiu lat wręczamy tytuł Marka Godna Zaufania. Razem z przedsiębiorcami wybieramy tych, którzy prowadzą biznes w sposób odpowiedzialny. Chcemy oddać im głos, by mogli podzielić się swoimi najlepszymi praktykami z innymi.

My Company Polska wydanie 5/2023 (92)

Więcej możesz przeczytać w 5/2023 (92) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ