ceny towarów
zobacz inne tematyZnicze zdrożały, ale gdzie można kupić je taniej?
Analiza cen z ponad 10,2 tys. sklepów wykazała, że w tym roku znicze są średnio droższe o 9,2% niż rok temu. Wzrosty widać w sieciach cash&carry, supermarketach i placówkach convenience – odpowiednio o 41,2%, 27,2% i 2,2%. Z kolei w dyskontach tego typu produkty potaniały rdr. o 12,5%, a w hipermarketach – aż o 56,9%.
Zapłacimy więcej za produkt z oferty firmy, która podejmuje działania proekologiczne
Polscy konsumenci zwracają dziś uwagę nie tylko na jakość produktów, ale także na etykę i wartości, którymi kierują się marki. Niemal 40 proc. zapłaci więcej za produkt, jeśli firma podejmuje działania, których celem jest zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko – wynika z badania Adyen Retail Report 2024.
W sklepach zapowiada się dalsze hamowanie tendencji spadkowych. Niektóre kategorie wrócą do wzrostów
Jak wykazała ostatnia analiza cen detalicznych, w kwietniu br. na 17 monitorowanych kategorii 5 potaniało rdr. To o ponad połowę gorszy wynik niż zanotowany miesiąc wcześniej. Zestawienie otwierają tłuszcze, których ceny tym razem zmniejszyły się rdr. o 10,4%, a w marcu zaliczyły ponad dwukrotnie większą obniżkę. Dalej w rankingu taniejących kategorii widać warzywa ze spadkiem rdr. na poziomie 8,3%, art. sypkie – 7,5%, nabiał – 3,8%, a także karmy dla zwierząt – 2,1%. Autorzy raportu wyjaśniają, że w kwietniu mniej kategorii niż w marcu potaniało z powodu powrotu stawki VAT na podstawowe produkty. Zapowiadają też dalsze hamowanie tendencji spadkowych. I ostrzegają, że np. w przypadku art. tłuszczowych może nawet dojść do powrotu wzrostów cen. Wyjątkiem powinien być nabiał, który ma szansę dalej sukcesywnie tanieć. Do tego z raportu wynika, że spadki cen pozostałych kategorii są zagrożone czynnikami pogodowymi i podwyżką opłat za energię.
Sklepy uległy presji cenowej dyskontów. Na rynku widać coraz więcej promocji
W I kwartale br. było o 1,5% więcej promocji w sklepach niż rok wcześniej. Jednak realnie przybyło ich tylko w sieciach convenience, supermarketach i dyskontach. W pozostałych segmentach ubyło tego typu akcji. Najbardziej było to widać w sklepach budowlanych, gdzie spadek rdr. wyniósł aż ponad 32%.
Ceny dóbr konsumenckich w USA najwyższe od 2008 r. Inflacja coraz bardziej dokuczliwa
Ceny amerykańskich dóbr konsumenckich wzrosły w czerwcu najbardziej od 13 lat. To dowód na to, że mamy szybkie odbicie w wydatkach, które spotkało się z powszechnymi niedoborami dostaw - te zwiększyły koszty wielu towarów i usług.
Inflacja rośnie mimo kryzysu. Drożeją zwłaszcza usługi
Opublikowane przez GUS dane o inflacji koszyka konsumenckiego zaskakują jeszcze silniej niż po odczycie flash. Roczna dynamika cen wyniosła 3,3 proc., w skali miesiąca wzrost wyniósł 0,6 proc. - pisze w komentarzu dr Sonia Buchholtz, ekspertka Konfederacji Lewiatan.