Wydanie 6/2017 (21) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 6/2017 (21)

Data publikacji: 24.05.2017

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 6/2017 (21)

1

Edytorial

Polskie Inspiracje

Mamy opinię jednego z najbardziej przedsiębiorczych narodów. Zasłużyliśmy na nią m.in. imponującym skokiem cywilizacyjnym, jakiego dokonaliśmy po 1989 r. Dziś, mimo że – jak pokazują badania – duch przedsiębiorczości nie gaśnie, jest trudniej być na swoim, bo i warunki zewnętrzne są trudniejsze. Obok tamtego entuzjazmu pojawiły się niewiara we własne umiejętności czy lęk przed porażką.

12

Ludzie

Bardzo trudna solidarność

Od kilku lat coraz więcej się mówi i robi, żeby wzmocnić solidarność podatkową w Unii i na świecie. Wyciekające pieniądze międzynarodowych firm, które nie zasilą państwowego budżetu, to zresztą nie jedyne zmartwienie. Agresywna optymalizacja podatkowa uderza też w mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają podobnych możliwości. Czy to się może zmienić?

14

Ludzie

Im trudniej, tym ciekawiej

Firmy rodzinne to jeden z filarów polskiej gospodarki, a skoro tak, to jednym z nich jest też działalność prowadzona przez rodzinę Fusów. Przedsiębiorczych od wielu dekad. Już przed wojną stawiali pierwsze kroki w biznesie.

18

Ludzie

Jaskółka zmian

Wiele się słyszy o umieraniu tradycyjnego rzemiosła. Coraz mniej jest warsztatów szewskich, kaletniczych, czapkarskich. Ubolewaniom nad odchodzeniem tego starego świata rzadko towarzyszy myśl, że da się ów proces zatrzymać. Kamionek Milowy dowodzi, że można mu przeciwdziałać – nowoczesnymi metodami.

22

Ludzie

Mówię to ze środka pola bitwy

O pierwszej na świecie ambasadzie technologicznej, o zagrożeniach związanych z połączeniem dzikiego kapitalizmu i sztucznej inteligencji, a także o tym, że dzięki polszczyźnie możemy w przyszłości generować dużo ciekawsze rozwiązania niż kultura anglosaska, z Aleksandrą Przegalińską, wykładowcą Akademii Leona Koźmińskiego i ambasadorką konkursu Innovators under 35, rozmawiają Dorota Goliszewska i Alicja Hendler.

28

Rynki

Zyskowne drugie życie

Powtórne przerabianie odpadów czy wysłużonych rzeczy na wartościowe przedmioty okazuje się w Polsce dobrym interesem, a konkurencji na razie nikt się nie obawia.

32

Rynki

Albo się uda, albo nie

Robert Gryn najlepiej funkcjonuje w sytuacjach na krawędzi. Nie przeszkodziło mu to zbudować w cztery lata globalnej firmy, której wartość szacowana jest dziś na 0,8–1,4 mld zł.

34

Rynki

Klasyka mocno zorientowana

Nazwa przyciąga, może nawet prowokuje. Zaprasza do świata Taboo – polskiej marki ubrań dla kobiet, która konsekwentnie skupia się na potrzebach specyficznej i trochę zaniedbywanej u nas grupy docelowej.

54

Finanse

Mała firma w Polsce i w UE

Podatki i składki ubezpieczeniowe pożerają u nas nieraz połowę, jeśli nie więcej, przychodów niewielkich przedsiębiorstw osób fizycznych. W Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Czechach państwo zabiera im najwyżej 20 proc. Za to gdy mała firma przetrwa ten bardzo trudny okres i urośnie, polski system będzie dla niej dużo łaskawszy niż gdzie indziej.

60

Finanse

Słuchaj, ale zachowaj czujność

Korzystając z usług doradcy finansowego, np. w ramach bankowości prywatnej, choć nie tylko, powierzamy mu nieraz dorobek swojego życia. Stąd i wybór doradcy nie może być pochopny. Jak go wybrać? I jak się jeszcze upewnić, że trafiliśmy dobrze?

64

Zarządzanie

Jak zaplanować ekspansję zagraniczną

Coraz więcej firm z sektora MSP, co potwierdzają statystyki, dochodzi do wniosku, że polski rynek to dla nich za mało. Myśli o wyjściu z biznesem za granicę są tym śmielsze, że podsycają je zarówno liczne programy unijne i rządowe wsparcia eksportu, jak i sukcesy tych, którym się udało. Ale jak się do tego zabrać?

72

Marketing

Bądź cyfrowym lwem

Cyfrowe kompetencje dziś zapewniają firmom biznesową przewagę, a za kilka, kilkanaście lat będą decydować o ich być albo nie być. Cała gospodarka przenosi się do sfery cyfrowej i wszyscy klienci są lub będą za chwilę online – przestrzega Włodzimierz Schmidt, prezes Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w rozmowie z Małgorzatą Remisiewicz.

74

Startupy

Puzzle e-sklepowe

Prędzej czy później niemal każdy poważny sprzedawca otworzy sklep w wirtualnej przestrzeni. Gdy już ustali, czym będzie handlować, na jakich rynkach i jaką planuje mieć klientelę, pojawi się pytanie o narzędzia. Co wybrać, żeby pasowały do jego planów i budżetu?

78

Startupy

Do torby podróżnej

Nawet podczas najbardziej intensywnej podróży służbowej pozostaje zwykle trochę czasu na luźniejsze zajęcia. Warto zatem wziąć ze sobą urządzenia, które zapewnią nam niezakłóconą pracę, a jednocześnie przydadzą się w wolnych chwilach.

86

Akademia przedsiębiorczości

Paleta z zastrzeżeniami

Wydawałoby się, że bardzo małe firmy i te, które właśnie startują, mają szeroką paletę możliwości pozyskania unijnych pieniędzy na rozruch i inwestycje. W praktyce tak dobrze nie jest. Dostęp do niedużych dotacji jest ograniczony. W przypadku kredytów i pożyczek możliwości są trochę większe.

96

Fajrant

Blockchain mocno wchodzi w biznes

Zainteresowanie bitcoinem, kryptowalutą istniejącą w postaci elektronicznych zapisów, raz rośnie, raz spada. Za to zainteresowanie blockchainem, czyli technologią, która jest ściśle związana z bitcoinem, z każdą chwilą jest coraz większe.

96

Fajrant

O kłamstwie

Wkrótce miną trzy lata odkąd, jeszcze kierując GPW, zirytowany plagą kłamstw wokół, udzieliłem wywiadu „Trzeba skończyć z kłamstwem”, po którym urażone Ministerstwo Skarbu Państwa chciało mnie podobno zawiesić w funkcji prezesa Giełdy. Nawiązując do tematu poprzedniego felietonu: pewnie dlatego, że na równi z prawdą cenię sobie odwagę, choć niejeden by rzekł, że to naiwne. Widocznie wolę być takim naiwniakiem.