Zarządzanie zdrowiem jak zarządzanie finansami. Polski startup Nutrix to cyfrowa klinika [WYWIAD]

Nutrix
Nutrix, fot. materiały prasowe
Dzięki wykorzystaniu danych z wearables i urządzeń medycznych, z pomocą sztucznej inteligencji oraz wsparcia medycznego, w Nutrix stworzyliśmy rozwiązanie, które pozwala na podobne zarządzanie zdrowiem, jak zarządzanie finansami za pomocą mobilnej aplikacji - tłumaczy Maria Hahn, CEO Nutrix.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Stworzony przez startup gSense to innowacyjna klinika cyfrowa oferująca spersonalizowany program opieki zdrowotnej i technologię cyfrową, aby pomóc w zarządzaniu cukrzycą, nadciśnieniem, utratą wagi oraz profilaktyką chorób. Tym, co wyróżnia gSense od innych podobnych rozwiązań, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, zaawansowanego smartglukometru oraz cyfrowego coachingu.

Oddziały organizacji znajdują się w Chile oraz Polsce, gdzie działają już centrum badawczo-rozwojowe i zespół specjalizujący się w kreowaniu rozwiązań digitalowych.

Startup znalazł się w naszym zestawieniu 25 najlepszych polskich startupów 2023. Teraz zachęcamy do przeczytania wywiadu z Marią Hahn, CEO Nutrix.

Na czym polega największa innowacyjność Nutrix?

Stworzony przez Nutrix gSense to innowacyjna klinika cyfrowa, która oferuje spersonalizowany program opieki zdrowotnej i technologię cyfrową, aby pomóc w zarządzaniu cukrzycą, nadciśnieniem, utratą wagi oraz profilaktyką chorób. Tym, co wyróżnia gSense spośród innych programów zdrowotnych jest wykorzystanie inteligentnej technologii sztucznej inteligencji, zaawansowanego smart glukometru, cyfrowego coachingu oraz wiedzy ekspertów medycznych.

gSense to pierwsza klinika cyfrowa oferująca spersonalizowane porady i opiekę zdrowotną z wykorzystaniem technologii i interwencji medycznych, aby dostarczyć dostosowane metody leczenia dla pacjentów. Poprzez połączenie interwencji medycznych, inteligentnej technologii AI oraz cyfrowego coachingu, gSense rewolucjonizuje sposób, w jaki ludzie zarządzają swoim zdrowiem, szczególnie w zakresie utraty wagi i zarządzania cukrzycą.

Dodatkowo, innowacją gSense jest unikalny czujnik monitorujący kortyzol, który obecnie jest w fazie badań i rozwoju.

Jak będzie działał?

Ten czujnik - będący pierwszym tego typu na skalę globalną - pozwoli pacjentom monitorować poziom kortyzolu w organizmie. Kortyzol jest hormonem stresu, którego odpowiednie regulowanie jest kluczowe dla zdrowia ogólnego - wysokie poziomy kortyzolu mogą prowadzić do problemów ze snem, zwiększonego apetytu, problemów z utrzymaniem zdrowej wagi, a także wpływać na układ odpornościowy i funkcje metaboliczne. Dlatego właśnie jego monitorowanie ma duże znaczenie w zarządzaniu stresem i utrzymaniu równowagi hormonalnej. 

Jak dużym problemem na świecie stała się cukrzyca?

To poważny problem zdrowotny o zasięgu globalnym. Dane ze studium opublikowanego kilka tygodni temu w renomowanym czasopiśmie "The Lancet" wskazują, że na całym świecie będzie ponad 1,31 mld ludzi z cukrzycą do 2050 roku. Cukrzyca stanowi chorobę definiującą XXI wiek, niosąc ze sobą wysokie ryzyko powikłań i wzrost współwystępowania z innymi schorzeniami. Prewalencja cukrzycy ma tendencję wzrostową - jest to związane m.in. z rosnącą liczbą osób z nadwagą czy otyłością, co sprzyja kumulowaniu się przypadków cukrzycy typu 2.

Projekcje wskazują, że do 2035 roku ponad 4 mld ludzi będzie dotkniętych problemem nadwagi lub otyłości. Dalszy wzrost chorób metabolicznych ze skutkami społeczno-ekonomicznymi szacowany jest na ponad 4 bln dol. do 2035 roku. Te dane wskazują na znaczący problem zdrowotny, społeczny i ekonomiczny, z którym boryka się globalna społeczność. Jego rozwiązanie wymaga kompleksowych strategii skoncentrowanych na prewencji, wczesnym wykrywaniu i skutecznym zarządzaniu chorobą. Dodatkowo konieczne jest rozwiązanie czynników strukturalnych takich jak nierówności społeczne czy dostępność do opieki zdrowotnej, co jest kluczowe dla adresowania podstawowych przyczyn występowania tych chorób.

I w tym może pomóc rozwój medtechów?

Przyłączam się do zdania ekspertów w tej dziedzinie i uważam, że digital healhcare - czyli zdrowie cyfrowe -  przeżyje podobne przyspieszenie, jakie kilka lat temu miała branża fintech. Możemy spodziewać się podobnej transformacji, a możliwości są ogromne, zwłaszcza jeśli pomyślimy o problematyce chorób przewlekłych oraz o tym, jakie możliwości w zakresie zarządzania zdrowiem i profilaktyki daje zdrowie cyfrowe. Dzięki wykorzystaniu danych z wearables, urządzeń medycznych, sztucznej inteligencji i wsparcia medycznego w Nutrix stworzyliśmy rozwiązanie, które pozwala na podobne zarządzanie zdrowiem, jak zarządzanie finansami za pomocą mobilnej aplikacji. Wszystko w jednym miejscu! Jeśli chodzi o sytuację w Polsce, to jest to idealny kraj ze względu na duże zasoby utalentowanych osób, co również ma zastosowanie w przypadku Nutrix.

Ale jednocześnie tworzysz startup również z współpracownikami zza granicy. Międzynarodowe zespoły to klucz do sukcesu?

Kluczem do sukcesu Nutrix jest zespół o wysokiej wydajności, który żyje wartościami i nieustannie dąży do przekraczania granic, aby zrealizować naszą misję - wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań zdrowotnych, poprawiających profilaktykę i zarządzanie zdrowiem dla lepszego samopoczucia i dłuższego życia. Obecny zespół buduje również solidne podstawy przyszłego rozwoju. Ale rzeczywiście, sukces Nutrix w dużej mierze opiera się na różnorodności zespołu - doceniamy unikalne perspektywy i doświadczenia, które osoby z różnych środowisk wnoszą na spotkaniach. Jesteśmy dumni z faktu, że nasz zespół reprezentują różnorodne narodowości, a członkowie pochodzą z pięciu różnych krajów. Ta różnorodność nie tylko sprzyja bogatemu i otwartemu środowisku pracy, ale również wzmacnia zdolność do rozwiązywania skomplikowanych problemów i innowacji.

Ponadto jesteśmy zobowiązani do promowania różnorodności płciowej w naszym zespole. Z radością informujemy, że 40 proc. naszych członków to kobiety. Jesteśmy głęboko przekonani, że tworzenie zrównoważonej pod względem płci siły roboczej przynosi różnorodne umiejętności, perspektywy i pomysły do naszej organizacji.

Niedawno pozyskaliście spore finansowanie m.in. na rozwój w Ameryce Łacińskiej. Dlaczego akurat ten kierunek?

Ameryka Łacińska to obiecujący rynek dla gSense - wysoka zachorowalność na cukrzycę i otyłość, rosnący rynek e-zdrowia, spersonalizowane podejście do opieki zdrowotnej oraz szybki proces uzyskiwania zgody regulacyjnej sprawiają, że nasz rozwiązanie ma tam duży potencjał. Aktualnie posiadamy filię działającą w Chile, a także planujemy otwarcie dwóch kolejnych - w Brazylii i Meksyku - przed wejściem na rynek amerykański. Nutrix otrzymał grant od rządu Chile, a gSense jest podłączony i refundowany przez publiczny system opieki zdrowotnej. 

Na czym będziecie skupiać się w najbliższych miesiącach?

Przede wszystkim na realizacji sprzedaży i dalszym dostosowywaniu produktu do rynku. Nadal będziemy pracować nad finalizacją naszego innowacyjnego, nieinwazyjnego czujnika monitorowania kortyzolu oraz rozbudowywać zespół i budować kulturę firmy. 

Wielu ekspertów mówi o kryzysie na rynku startupów – że skończyła się era skalowania za wszelką cenę, a inwestorzy dokładniej oglądają każdą złotówkę. Jak oceniasz obecną sytuację na rynku?

Obecnie na rynku startupów możemy zaobserwować pewne zmiany i dostosowania, do których podeszliśmy w sposób strategiczny.

To znaczy?

Jesteśmy nastawieni na osiąganie rentowności od samego początku i wierzymy, że obecna sytuacja na rynku to duże możliwości dla startupów w dziedzinie zdrowia cyfrowego, posiadających innowacyjne produkty, ogromny potencjał rynkowy i utalentowane zespoły. Jednocześnie przede wszystkim skupiamy się na globalnym rynku oraz wyznajemy filozofię orientacji na klienta i ciągłego ulepszania usług, biorąc pod uwagę ich opinie i feedback. Uważamy, że słuchanie i reagowanie na potrzeby klientów jest kluczowe, aby dostarczać produkty i usługi przynoszące wartość, a także zwiększające nasze szanse na globalnym rynku. 

Co poradziłabyś młodym founderom, dopiero rozpoczynającym swoją przygodę z biznesem?

Chciałbym podzielić się kilkoma poradami. Po pierwsze, przygotuj się na wyzwania, które mogą pojawić się na twojej drodze - budowanie startupu to długotrwały proces wymagający determinacji i wytrwałości. Bądź gotów do przezwyciężania przeszkód i elastyczności w adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Po drugie, skup się na klientach i bądź blisko rynku - zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów jest kluczowe dla sukcesu twojego startupu. Regularnie zbieraj opinie i feedback od swoich użytkowników, a następnie wykorzystaj je do doskonalenia produktu lub usługi. Bądź blisko rynku, śledź trendy i konkurencję, aby móc szybko reagować na zmieniające się warunki.

Po trzecie, otocz się najlepszym zespołem, doradcami i mentorami. Wybierz swoją drużynę starannie, poszukuj ludzi, którzy mają komplementarne umiejętności i wspólne cele. Zbuduj zespół z pasją, determinacją i zaangażowaniem, znajdź mentorów oraz doradców, którzy mogą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc ci w rozwoju i skutecznym prowadzeniu biznesu.

No i na koniec - właściwa codzienna rutyna jest niezwykle ważna. Wprowadź do niej czas na medytację, która może pomóc w redukcji stresu i zwiększeniu koncentracji. Zadbaj również o regularną aktywność fizyczną i zdrową, zrównoważoną dietę. Bądź cierpliwy, elastyczny, otwarty na naukę. Traktuj swoje wyzwania jako szanse do rozwoju, rozwijaj się zarówno jako lider, jak i jako osoba. Razem, przekraczajmy granice i twórzmy jeszcze lepsze innowacje!

ZOBACZ RÓWNIEŻ