Kosmiczne oczekiwania
Rys. Andrzej WieteszkaW mediach najgłośniej jest o założonej w 2002 r. SpaceX Elona Muska i istniejącej od 2004 r. Virgin Galactic Richarda Bransona. Utworzona w 2000 r. Blue Origin, za którą stoi Jeff Bezos, rzadziej bywa dostrzegana przez dziennikarzy i blogerów, co nie znaczy, że się nie liczy.
SpaceX i Blue Origin koncentrują się na rakietach wielokrotnego użytku. Ta pierwsza wyprzedza tę drugą. Rakiety Falcon SpaceX mają za sobą nie tylko udane starty i lądowania, ale także komercyjne loty, w których wyniosły na orbitę satelity i dostarczyły zaopatrzenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W 2019 r. rakieta SpaceX oraz opracowana przez tę spółkę kapsuła mają zostać wykorzystane przez NASA do załogowego lotu na ISS. A Musk ma jeszcze w średnioterminowych planach lot na Marsa i zbudowanie tam stacji kosmicznej.
Virgin Galactic zamierza urządzać kosmiczne wycieczki dla bogatych przypominającym samolot pojazdem SpaceShipTwo. Do jego wynoszenia w wysokie warstwy atmosfery, skąd będzie startować, chce wykorzystać zbudowany przez Scaled Composites dwukadłubowy odrzutowy samolot transportowy. SpaceShipTwo ma już za sobą loty testowe. Na te komercyjne czeka ok. 700 pasażerów, z których każdy zapłacił 250 tys. dol. Scaled Composites zbudowała też samolot transportowy dla Stratolaunch (ma wynosić rakiety transportujące satelity). Rozpiętość jego skrzydeł – 117 m...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 12/2018 (39) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.