Wielki projekt kolejowy w Łodzi: Tunel pod miastem w ramach CPK

Projekt CPK.
Projekt CPK. / fot. CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) właśnie ogłosił przetarg na budowę imponującego, 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To trzeci, a zarazem największy kontrakt na roboty budowlane w ramach tego ambitnego projektu. Otwarcie ofert zaplanowano na koniec września, a kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty opierają się w 70% na cenie i w 30% na kwalifikacjach personelu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Tunel w Łodzi będzie kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę, CPK, Łódź, Wrocław i Poznań. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że jest to inwestycja, która znacząco wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei oraz jest istotnym krokiem w realizacji projektu "100-minutowej Polski".

Tunel rozpoczyna serię inwestycji w polską kolej

Tunel, który będzie wydrążony przy użyciu zmechanizowanej tarczy TBM o średnicy około 14 metrów, ma mieć długość 4,6 km i pomieścić dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. Prezes CPK, Filip Czernicki, zaznaczył, że będzie to najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy realizowany tą metodą w Polsce.

CPK - infrastrukturalny gigant, który ma połączyć całą Polskę

Realizacja zamówienia przez wykonawcę ma trwać 46 miesięcy od momentu podpisania umowy. Pociągi jadące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna, a wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. CPK to inwestycja wielowymiarowa, infrastrukturalny gigant, który ma połączyć całą Polskę systemem kolei dużych prędkości. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.

Rusza trzecia edycja Rookie of The Year! Zgłoś swój startup i bądź jak Wembanyama

Razem z rozwojem CPK mieszkańcy Łodzi zyskają "małe metro"  

CPK już wcześniej podpisało dwa duże kontrakty dotyczące Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), której prace są już zaawansowane. Drugi kontrakt dotyczy budowy komór: startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna, gdzie prace również już trwają.

Tunel dla Kolei Dużych Prędkości będzie kolejnym w Łodzi, gdzie maszyny drążą już cztery jednotorowe tunele. Przez ścisłe centrum miasta będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne, co skróci czas przejazdu między obecnymi stacjami i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Trzy podziemne przystanki zintegrowane z komunikacją miejską ułatwią poruszanie się po mieście.

Wielki skandal na rynku kryptowalut: Klienci giełdy WazirX wściekli po utracie 234 mln dol.

Polacy przywiązali się do idei CPK

Inwestycja w tunel kolejowy to krok milowy w rozwoju infrastruktury transportowej Łodzi i całej Polski, który przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym z całego kraju. Polacy mocno przywiązali się do idei dużego hubu przesiadkowego w okolicach miasta stołecznego. Czy ta inwestycja ma szansę na realizację przy obecnych finansach państwa? O tym zdecydują politycy rządzącej koalicji. Przypomnijmy, że przed wyborami reprezentanci poszczególnych frakcji w sojuszu partii prodemokratycznych wyrażali co najmniej sceptyczne nastawienie do kontynuacji gigaprojektu zainicjowanego przez PiS. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ