CPK na półmetku projektowania. "Marzenie Polaków" stoi w miejscu przez brak finansowania

Projekt CPK.
Projekt CPK. / fot. CPK
Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Filip Czernicki, poinformował, że projektowanie lotniska jest na półmetku, ale aby rozpocząć kolejne etapy związane z budową, konieczne jest pozyskanie finansowania.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Filip Czernicki miał okazję przedstawić relację z dotyczczasowych prac nad, jak wynika z badań opinii społecznych, wymarzoną inwestycją Polaków. Wyjaśnił, że większość zleceń i obowiązków, które ciążyły na spółce, zostały zrealizowane, jednak do dalszych prac potrzebne są dodatkowe środki finansowe - relacjonuje Bankier.pl.

CPK brakuje finansowania na kolejne etapy inwestycji 

Ze słów szefa CPK wynika, że aktualnie Centralny Port Komunikacyjny posiada środki na opłacanie projektantów, ale brak jest finansowania na kolejne etapy inwestycji, co zostało utrudnione przez brak przekazania środków przez poprzedni rząd, mimo że uchwała w tej sprawie została podjęta.

"Oprócz weryfikacji projektu będziemy musieli się ubiegać o środki, w tym z budżetu państwa, by móc realizować najważniejsze zobowiązania i dalszy etap inwestycji" - dodał.

W związku z tym zarząd CPK będzie starał się pozyskać wsparcie unijne, szczególnie na inwestycje kolejowe.

Bartek Pucek zebrał 2,6 mln dolarów na swój startup. Proofs ma pomóc firmom w sprzedaży

Rozwój kolei w ramach CPK niczym program kosmiczny

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Dla ponad 1300 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już w 2023 r. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034 - czytamy na stronie CPK. Nic dziwnego, że takie deklaracje rozbudziły w Polakach nadzieję na diametralną zmianę i częściowe złagodzenie problemów z wykluczeniem komunikacyjnym.

Wyniki sieciowej prognozy ruchu wskazują, że realizacja CPK i inwestycji Programu Kolejowego CPK pozwoli na zwiększenie oferty przewozowej i dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce. Zgodnie z prognozą, po realizacji CPK można spodziewać się blisko 134 mln pasażerów kolei dalekobieżnej – 108 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity oraz 26 mln w pociągach kategorii regionalnych ekspresów.

Zmiana w każdym aspekcie życia. Najlepsze startupy AI

Kiedy przejście do kolejnych faz inwestycji CPK

Decyzje dotyczące przyszłości CPK i dalszych kroków w projekcie powinny zapaść niedługo.

- Zakładam, że po decyzji będziemy potrafili szybko przejść do kolejnych faz – już po weryfikacji i urealnieniu założeń przedsięwzięcia - mówił Filip Czarniecki podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Prezes CPK podkreślił również, że projekt musi odpowiadać na konkretne potrzeby transportowe w Polsce, a nie być celem samym w sobie z politycznymi konotacjami​ (Business Insider)​​ (Rynek Lotniczy)​​.

CPK zmiana narracji rządu w sprawie inwestycji

Przypomnijmy, że politycy pracujący w obecnym rządzie, przed wyborami do parlamentu w większości deklarowali odejście od kontrowersyjnej inwestycji zaplanowanej przez PiS. Narracja jednak zmieniła się wraz z oczekiwaniami społeczeństwa. Choć wciąż inwestycja wzbudza

– Dzisiaj nie mówimy o tym, czy budować CPK, ale jak go budować. Kontynuujemy ten projekt infrastrukturalny, a jednocześnie go optymalizujemy i urealniamy – podkreślał w maju Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

ZOBACZ RÓWNIEŻ