Transfer do online dla B2B? Wybierz skuteczną drogę

Transfer do online dla B2B? Wybierz skuteczną drogę
Raport „B2B E-commerce NOW” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że 90 proc. przedsiębiorców oferujących produkty, usługi oraz rozwiązania dla biznesu, planuje rozwój e-handlu. Zdecydowana większość firm, które działają już na rynku online, oceniają tę decyzję jako ogromny sukces. Potwierdzają to również wyniki finansowe największych polskich graczy, którzy zdecydowali się zainwestować w ten obszar, np. TIM S.A. lub SIG S.A.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2022 (85)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Doświadczenia innych firm, światowy trend związany z popularnością e-zakupów oraz młoda kadra wchodząca na rynek – przyzwyczajona do rozwiązań online (i bez problemu poruszająca się w sklepach internetowych) – nie pozostawiają złudzeń i powinny dodatkowo zachęcić do inwestycji w platformy B2B te firmy, które jeszcze tego nie zrobiły. Cyfryzacja procesów zakupowych nie tylko daje sporą oszczędność czasową i dostęp do ogromnej ilości danych o kontrahencie, ale stanowi także odpowiedź na oczekiwania klientów dotyczącą ciągłej, niezakłóconej dostępności oferty i możliwości dokonywania transakcji 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. 

Odpowiednim rozwiązaniem dla projektów tego typu jest platforma e-commerce Magento 2, a jeśli dodatkowo zostanie ona uruchomiona w ramach usług chmurowych oferowanych przez Amazon Web Services (AWS), otrzymamy niezawodny, skalowany i bezpieczny tandem z ogromnym potencjałem rozwojowym.

Ponad 5-letnie doświadczenia we wdrażaniu Magento 2 na platformie chmurowej AWS pozwala na tworzenie dopasowanych rozwiązań dla tego typu projektów w Fast White Cat. E-commerce to nie tylko platforma służącą do sprzedaży przez internet. Odpowiednio dobrane i wdrożone narzędzia dają firmom wiele możliwości i dodatkowych wartości w modelu handlu cyfrowego. Jeśli platforma zostanie oparta na technologii headless (np. w ramach PWA Studio), która ponadprzeciętnie spełnia wymogi rozwiązania „mobilnego”, to uzyskamy produkt dopasowany do każdego urządzenia, bez konieczności inwestowania w kosztowne, dedykowane, natywne aplikacje mobilne.

Projekty B2B (Business-to-Business) mogą być w wielu obszarach projektami o większej skali trudności niż projekty typu B2C (Business-to-Client), a jednym z głównych czynników mających na to wpływ jest np. ogromna ilość danych, które należy w Magento 2 przetwarzać. Zazwyczaj spotykana, skomplikowana polityka cenowa, sposób segmentacji klientów czy duża baza produktowa generują sporą liczbę rekordów, które należy właściwie obsługiwać i przetwarzać. Wyzwaniem są również skomplikowane konfiguratory produktów często niestandardowych, produkowanych na zamówienie. Dodatkowo specyfika tych projektów, gdzie zmiany w stanach magazynowych i/lub cenach produktów dokonują się stosunkowo często, a przez 

to regularnie odświeżany jest full-page-cache (FPC), wymaga sporych nakładów prac w optymalizacji podstawowych obszarów Magento (karta produktu, strona kategorii, strona wyników wyszukiwania), które niewsparte mechanizmami FPC, mogą zwyczajnie uruchamiać się na tyle długo, że negatywnie wpłyną na doświadczenia użytkowe klientów platformy B2B.

Jakie mamy możliwości, poza stricte deweloperskimi, aby „wycisnąć, ile się da” z samego Magento out of the box, wspartego odpowiednio dobraną infrastrukturą serwerową?

Zacznijmy od rozwiązań fundamentalnych, czyli kwestii, wydawać by się mogło, oczywistej, niemniej wciąż często zaniedbywanej: utrzymywania Magento w najnowszej dostępnej wersji i systematycznej, sprawnej aktualizacja po publikacji nowej wersji. Przy kolejnych wersjach Magento otrzymujemy szereg zmian i poprawek w wydajności i optymalizacji nie tylko procesów, które co do zasady mają znaczenie dla B2B (np. indeksacja katalogu, cen, reguł katalogowych itd.), ale też z zakresu całej platformy. Poza zmianami w samym kodzie źródłowym Magento, przykładowo od wersji 2.4.4 otrzymujemy wsparcie dla silnika PHP (język programowania, na którym oparte jest Magento) w wersji 8.1, co podnosi wydajność platformy, ze względu na polepszenie wydajności silnika PHP samego w sobie. Różne benchmarki, analizy i pomiary wskazują, że wzrost na wydajności silnika między wersją 7.4 (obsługiwanej do wersji 2.4.3) a 8.1, wynosi 15–30 proc., mierzone dla różnych platform i frameworków, w tym i Magento 2. Naturalną konsekwencją wzrostu wydajności wspomnianego silnika jest obniżenie wymagań na infrastrukturę chmurową, co wpływa na wymierne korzyści finansowe.

Równie istotne jest odpowiednie zaprojektowanie i zrealizowanie, w ramach mechanizmów Magento, logiki biznesowej często mocno zależnej od systemów zewnętrznych (typu ERP, SAP), z którymi Magento się integruje. Powiedzmy sobie szczerze – nawet najlepiej przygotowana i zoptymalizowana platforma nie będzie działać w pełni swoich możliwości, jeśli zmusimy ją do naprawy błędów w logice systemów trzecich czy też założeń błędnie tam przyjętych. Wejście w świat online B2B dla przedsiębiorstw, które nawet jeśli działają od kilkudziesięciu lat sprawnie i z sukcesami w off-ie, jest również doskonałą okazją do rewizji, poprawy i zmian w swoich procesach. Pozwala to lepiej dopasować je do realiów sprzedaży w e-commerce, ale też przy okazji zoptymalizować procesy funkcjonujące w przedsiębiorstwie. 

Dzięki właściwemu podejściu do wdrożenia Magento 2 na platformie AWS możemy uzyskać dodatkowe korzyści dla kanału e-commerce takie jak niezawodność, bezpieczeństwo, skalowalność, a także optymalizację Total Cost of Ownership. Dobrym przykładem jest uruchomienie aplikacji w ramach instancji wykorzystujących procesory oparte na architekturze ARM, które dają możliwość redukcji kosztów architektury. Tego typu procesory możemy wykorzystać dla głównych komponentów Magento, m.in. RDS (relacyjna baza danych), ElastiCache (in memory cache), OpenSearch (wyszukiwanie w tekście), EC2 (maszyny wirtualne). 

Platforma AWS to też pełna analityka sprzedaży. Dzięki usługom Artificial Intelligence i Machine Learning możemy optymalizować zatowarowanie, trafnie prognozować sprzedaż i analizować efektywność działań promocyjnych i cenowych. Dodatkowo warto podkreślić, że oddział AWS Polska ma specjalistów z tego obszaru, z którymi współpracujemy przy projektach wdrożeniowych.

Biorąc pod uwagę fakt, że aktualnie ok. 70 proc. ruchu na platformach to ruch z urządzeń mobilnych, odpowiednia realizacja podejścia mobile first to już za mało – również w przypadku platform B2B. Oczekiwania użytkowników dotyczące interfejsu sklepu, dostępności opcji i funkcji oraz przyjemności z jego korzystania, nie różnią się znacząco od oczekiwań stawianych przed platformami typu B2C, z których „prywatnie” korzystają, dokonując codziennych zakupów w online. Osiągniemy więcej dla obsługi sprzedaży na urządzeniach mobilnych poprzez wdrożenie w platformie rozwiązania typu headless, czyli najprościej pisząc, oddzielając warstwę front-end i back-end w aplikacji sprzedażowej. Po stronie warstwy front-end mamy wtedy możliwość postawienia na nowoczesne rozwiązania i frameworki, które są świetnie dopasowane do smartfonów i idealnie symulują działanie platformy, jak w natywnej aplikacji mobilnej. Takie połączenie osiągniemy, jeśli oprzemy naszą platformę na synergii między Magento 2 (warstwa back-end) a PWA Studio (warstwa front-end), czyli zbiorze narzędzi i rozwiązań dedykowanych, dostarczanych również przez Adobe dla Magento 2, gdzie komunikacja z odbywa się przy użyciu interfejsów GraphQL, których pokrycie jest prawie pełne i ciągle rozwijane. 

Fast White Cat we współpracy z inżynierami z AWS Polska gotowe jest do dostarczenia produktu pełnego. Profesjonalnie podchodzimy do specyficznych wyzwań i oczekiwań stawianych przed platformami typu B2B. Doświadczenie, nacisk na jakość i dobre praktyki przy wdrażaniu systemu Magento 2 oferowane w Fast White Cat są gwarancją sukcesu dla platform e-commerce wdrażanych dla przedsiębiorców.

My Company Polska wydanie 10/2022 (85)

Więcej możesz przeczytać w 10/2022 (85) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ