Facebook zmieni nazwę i otworzy się na kryptowaluty. O szczegółach opowiedział Mark Zuckerberg

Meta, nowa nazwa i logo Facebooka
Meta, nowa nazwa i logo Facebooka, fot. materiały prasowe
Niedawne doniesienia prasowe zostały potwierdzone przez samego Marka Zuckerberga. Podczas konferencji prasowej ogłosił on nową strategię grupy Facebook, która również zmieni nazwę.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

O ile sam fakt zmiany nazwy został potwierdzony, o tyle dziennikarze pomylili się co do potencjalnej nowej nazwy Facebooka. Za najbardziej prawdopodobną uznano "Horizon". Mark Zuckerberg ogłosił jednak, że Facebook zmieni nazwę na "Meta". Nie chodzi tu o nazwę portalu społecznościowego, tylko o nazwę grupy. Podobny krok wykonali kilka lat temu właściciele Google, zmieniając nazwę spółki-matki na "Alphabet".

Meta zamiast Facebooka

"Meta" to skrót od "metaverse", czyli koncepcji rozwoju internetu, który miałby się składać z wirtualnych, trójwymiarowych światów połączonych ze sobą za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości. 

Docelowo "metaverse" w rozumieniu Facebooka ma opierać się na różnych technologiach, połączonych w jedną całość. Chodzi zarówno o przestrzeń rozrywki, ale także i pracy czy edukacji, a także sprzedaży. Facebook, czyli od teraz Meta, ogłosił także uruchomienie programów, które mają przygotować nowe narzędzia do rozwoju tych technologii. Ponadto zapowiedziano inwestycje o wartości 150 mln dolarów w szkolenie "nowej generacji twórców".

W liście do akcjonariuszy Mark Zuckerberg oprócz nowej koncepcji odniósł się także do tematu bezpieczeństwa danych. - Prywatność i bezpieczeństwo muszą być budowane od pierwszego dnia istnienia metawersum. Tak samo jak otwarte standardy i interoperacyjność. To będzie wymagało nie tylko pracy technicznej - takiej jak wsparcie kryptowalut i projektów NFT, ale także nowych form zarządzania" - napisał.

ZOBACZ CAŁE WYSTĄPIENIE I KONFERENCJĘ:

Praktyczny wymiar transformacji Facebooka

Sama struktura korporacyjna giganta nie ulegnie zmianie. Firma zapowiedziała jednak zmiany w sprawozdaniach finansowych, w których wyodrębione zostaną dwa obszary: "Rodzina aplikacji" ("Family of Apps") oraz "Laboratoria Rzeczywistości" ("Reality Labs"). 

Od 1 grudnia br. zmieni się także ticker Facebooka na amerykańskiej giełdzie. Będzie to MVRS.

Jak zapowiedział Mark Zuckerberg, jedną z koncepcji rozwoju nowej grupy będzie obniżanie kosztów wszędzie tam, gdzie to możliwe. Obecna strategia opierająca się przede wszystkim na zarabianiu na reklamach zostanie utrzymana. Oznacza to, że urządzenia, które będą powstawały w ramach metawersum, będą sprzedawane po kosztach produkcji lub też wręcz będą "subsydiowane", by mogły dotrzeć do większej liczby ludzie. Meta chce również zapewnić jak najniższe koszty usług dla twórców i deweloperów aplikacji.

- Chcemy, by w ciągu najbliższej dekady metawersum dotarło do miliarda ludzi i zapewniało setki miliardów dolarów cyfrowego handlu, a także zapewniało pracę milionom twórców i deweloperów - napisał Zuckerberg.

ZOBACZ RÓWNIEŻ