Sytuacja gospodarcza a portfele Polaków – 75 proc. konsumentów zmieniło nawyki zakupowe
Manufaktura, fot. materiały prasoweBiorąc pod uwagę dynamiczną sytuację na rynku, Manufaktura zleciła przeprowadzenie badania, w którym respondentów pytano m.in. o aktualne nawyki zakupowe czy wpływ zmian gospodarczych na decyzje konsumenckie. Z raportu podsumowującego wynika, że 40 proc. badanych zakupy robi mniej spontanicznie. Konsumenci coraz uważniej i świadomiej decydują o swoich wydatkach. Czy to jednak oznacza, że rezygnują także z codziennych przyjemności? - Bacznie przyglądamy się nie tylko sytuacji gospodarczej, ale także zachowaniu klientów. Dzięki temu udało nam się zaobserwować kilka ważnych trendów na rynku. Zmniejszyła się np. popularność promocyjnych akcji sezonowych. Innym widocznym trendem jest mniejsze zainteresowanie materiałami budowlanymi i wyposażenia wnętrz. Wynika to oczywiście z ograniczenia liczby przyznawanych kredytów, a także dużego wzrostu ich kosztów. Z kolei rosnącą popularnością wśród nabywców cieszą się np. promocje dotyczące artykułów spożywczych, ale równocześnie zauważamy zwiększone zainteresowanie artykułami luksusowymi, co często w przeszłości było oznaką spowolnienia w gospodarce - wyjaśnia Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
Zmiany w trendach konsumenckich nie przekładają się na razie na wyniki centrów handlowych. Polacy nadal chętnie spędzają tam czas, nie tylko na zakupach. W Manufakturze od początku drugiego kwartału tego roku obserwowano znaczącą poprawę zarówno w kwestii wskaźnika odwiedzin, jak i obrotów. Wysoka frekwencja w przyszłych miesiącach nie jest jednak pewnikiem.
Kto się obroni?
Eksperci z Polskiej Rady Centrów Handlowych podkreślają, że przed branżą retail czas pełen wyzwań, ale obronną ręką z kryzysu wyjdą centra handlowe z mocną, zdywersyfikowaną ofertą. Dobrej myśli jest też dyrektor Manufaktury. - Z naszych obserwacji, ale także zewnętrznych raportów jasno wynika, że klienci doceniają obiekty z kompleksową ofertą, w których szybko można zrealizować wiele różnorodnych potrzeb. Manufaktura to miejsce, wobec którego nasi Goście mają jasno sprecyzowane życzenia: chcą nie tylko robić tu zakupy, ale także spędzać czas z bliskimi, „dotykać” sztuki czy brać udział w ciekawych wydarzeniach. My staramy się te oczekiwania spełniać. Teraz, gdy zbliżają się trudniejsze czasy, szczególnie dbamy o naszą ofertę wydarzeń oraz o podtrzymywanie więzi w mediach społecznościowych, gdzie konkurujemy o czas i uwagę Gości – podsumowuje Sławomir Murawski.