Raport Pracownik w centrum uwagi. Wsparcie terapeutyczne dla pracowników benefitem przyszłości
Krystyna Matysiak, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2022 (77)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Z danych WHO wynika, że o 18 proc. wzrosła na świecie liczba przypadków depresji w latach 2005–2017, a do 2030 r. depresja będzie na pierwszym miejscu wśród najczęstszych chorób. Dziś już wiemy, że pandemia jeszcze bardziej nasiliła te niepokojące trendy. Zdrowie psychiczne pracowników zostało dociążone, a problemy z nim związane stały się poważniejsze. To pokazuje, z jak dużym kryzysem mierzą się obecnie pracodawcy – ich najważniejszym zasobem są ludzie właśnie doświadczający wielu trudności i wyzwań, którym do tej pory nikt nie musiał sprostać.
Generali Polska od czerwca ubiegłego roku oferuje wszystkim pracownikom bezpłatną pomoc krótkoterminową zakładającą sfinansowanie do sześciu spotkań z terapeutą. Może skorzystać z niej każdy pracownik, niezależnie od tego, czy jego problem związany jest z pracą, czy z życiem prywatnym.
– Nasz benefit w postaci wsparcia terapeutycznego, stanowi odpowiedź na istotny problem kryzysu zdrowia psychicznego w naszym społeczeństwie. Uniwersalne dla wszystkich doświadczenie, jakim jest pandemia, uwidoczniło wiele problemów z nim związanych. Nagle doświadczyliśmy kryzysu samotności, pozostając bez wsparcia w czterech ścianach. U wielu osób całkowicie została zaburzona też rutyna dnia codziennego, a dla innych ogromną trudność zaczęło stanowić zupełnie nowe życie rodzinne: połączenie przygotowywania obiadu z prezentacją do pracy czy wsparciem dzieci w nauce zdalnej – mówi Krystyna Matysiak, członek zarządu Generali Polska odpowiedzialna za HR. – Nagła izolacja i brak bodźców dało czas na przemyślenia nad własnym życiem. Wiele osób doszło do negatywnych wniosków, że to, co robią jest zbyt trudne, albo ciężko im odnaleźć w tym sens. Stąd duża potrzeba odnalezienia się na nowo, a psycholog czy terapeuta jest tą osobą, która ma pomóc w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości.
Zaufanie walutą przyszłości
Krystyna Matysiak z Generali Polska podkreśla, że kluczem w relacjach pracodawca–pracownik w XXI w. jest zaufanie. To także klucz w realizacji przez pracodawcę pomocy terapeutycznej pracownikom. Pracownik musi wierzyć, że otrzymuje realną pomoc, a nie jest to sposób, aby wyłapać „najsłabsze jednostki”. Rolą pracodawcy jest również zdjęcie odium wstydu tak, aby nikt nie krępował się skorzystać z tej pomocy. Zaufanie to osiąga się, zaczynając od drobnych rzeczy: codziennej, partnerskiej komunikacji, konsekwencji w jej realizacji w mówieniu o rzeczach fajnych, ale też trudnych.
Pracownicy Generali Polska skorzystali już z ok. 500 sesji z terapeutami. Ubezpieczyciel przeprowadził anonimowe badanie wśród wszystkich pracowników. 80 proc. badanych uważa, że dzięki zaoferowanemu wsparciu ich samopoczucie oraz dobrostan poprawiły się. W komentarzach doceniają, że taka opcja jest dostępna w pracy, dzięki temu łatwiej mogą skorzystać z pomocy, na którą nie zdecydowaliby się samodzielnie. Uważają, że wpływa to na jakość pracy. Doceniają prostą formę zapisu, dyskrecję, profesjonalizm terapeutów i możliwość jego wyboru, a także realizacji sesji w godzinach pracy.
Obok zaufania kluczowy jest też profesjonalny zespół terapeutów oraz łatwość i dostępność skorzystania z takiej formy wsparcia. W Generali każdy pracownik samodzielnie może w intranecie zapisać się na sesję, a zapis widoczny jest wyłącznie dla niego. Nikt nie pozna szczegółów związanych z tematem jego spotkań. Można je realizować w trakcie pracy, a także przed nią lub po niej.
Popularność tej formy wsparcia pracowników sprawia, że Generali nie wyklucza, że w przyszłości może rozszerzyć zakres takiej pomocy.
Więcej możesz przeczytać w 2/2022 (77) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.