Raport Pracownik w centrum uwagi. Wsparcie terapeutyczne dla pracowników benefitem przyszłości

Krystyna Matysiak
Krystyna Matysiak, fot. materiały prasowe
Pół roku temu Generali wprowadziło bezpłatne wsparcie terapeutyczne dla swoich pracowników. Dotychczas odbyło się już ok. 500 sesji. W przeprowadzonym przez ubezpieczyciela badaniu 80 proc. pracowników doceniło wpływ takiej pomocy na ich dobrostan.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2022 (77)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z danych WHO wynika, że o 18 proc. wzrosła na świecie liczba przypadków depresji w latach 2005–2017, a do 2030 r. depresja będzie na pierwszym miejscu wśród najczęstszych chorób. Dziś już wiemy, że pandemia jeszcze bardziej nasiliła te niepokojące trendy. Zdrowie psychiczne pracowników zostało dociążone, a problemy z nim związane stały się poważniejsze. To pokazuje, z jak dużym kryzysem mierzą się obecnie pracodawcy – ich najważniejszym zasobem są ludzie właśnie doświadczający wielu trudności i wyzwań, którym do tej pory nikt nie musiał sprostać.

Generali Polska od czerwca ubiegłego roku oferuje wszystkim pracownikom bezpłatną pomoc krótkoterminową zakładającą sfinansowanie do sześciu spotkań z terapeutą. Może skorzystać z niej każdy pracownik, niezależnie od tego, czy jego problem związany jest z pracą, czy z życiem prywatnym.

– Nasz benefit w postaci wsparcia terapeutycznego, stanowi odpowiedź na istotny problem kryzysu zdrowia psychicznego w naszym społeczeństwie. Uniwersalne dla wszystkich doświadczenie, jakim jest pandemia, uwidoczniło wiele problemów z nim związanych. Nagle doświadczyliśmy kryzysu samotności, pozostając bez wsparcia w czterech ścianach. U wielu osób całkowicie została zaburzona też rutyna dnia codziennego, a dla innych ogromną trudność zaczęło stanowić zupełnie nowe życie rodzinne: połączenie przygotowywania obiadu z prezentacją do pracy czy wsparciem dzieci w nauce zdalnej – mówi Krystyna Matysiak, członek zarządu Generali Polska odpowiedzialna za HR. – Nagła izolacja i brak bodźców dało czas na przemyślenia nad własnym życiem. Wiele osób doszło do negatywnych wniosków, że to, co robią jest zbyt trudne, albo ciężko im odnaleźć w tym sens. Stąd duża potrzeba odnalezienia się na nowo, a psycholog czy terapeuta jest tą osobą, która ma pomóc w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości.

Zaufanie walutą przyszłości

Krystyna Matysiak z Generali Polska podkreśla, że kluczem w relacjach pracodawca–pracownik w XXI w. jest zaufanie. To także klucz w realizacji przez pracodawcę pomocy terapeutycznej pracownikom. Pracownik musi wierzyć, że otrzymuje realną pomoc, a nie jest to sposób, aby wyłapać „najsłabsze jednostki”. Rolą pracodawcy jest również zdjęcie odium wstydu tak, aby nikt nie krępował się skorzystać z tej pomocy. Zaufanie to osiąga się, zaczynając od drobnych rzeczy: codziennej, partnerskiej komunikacji, konsekwencji w jej realizacji w mówieniu o rzeczach fajnych, ale też trudnych.

Pracownicy Generali Polska skorzystali już z ok. 500 sesji z terapeutami. Ubezpieczyciel przeprowadził anonimowe badanie wśród wszystkich pracowników. 80 proc. badanych uważa, że dzięki zaoferowanemu wsparciu ich samopoczucie oraz dobrostan poprawiły się. W komentarzach doceniają, że taka opcja jest dostępna w pracy, dzięki temu łatwiej mogą skorzystać z pomocy, na którą nie zdecydowaliby się samodzielnie. Uważają, że wpływa to na jakość pracy. Doceniają prostą formę zapisu, dyskrecję, profesjonalizm terapeutów i możliwość jego wyboru, a także realizacji sesji w godzinach pracy.

Obok zaufania kluczowy jest też profesjonalny zespół terapeutów oraz łatwość i dostępność skorzystania z takiej formy wsparcia. W Generali każdy pracownik samodzielnie może w intranecie zapisać się na sesję, a zapis widoczny jest wyłącznie dla niego. Nikt nie pozna szczegółów związanych z tematem jego spotkań. Można je realizować w trakcie pracy, a także przed nią lub po niej.

Popularność tej formy wsparcia pracowników sprawia, że Generali nie wyklucza, że w przyszłości może rozszerzyć zakres takiej pomocy.

My Company Polska wydanie 2/2022 (77)

Więcej możesz przeczytać w 2/2022 (77) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ