AIP Seed inwestuje prawie milion zł w aplikację "Ona". Sztuczna inteligencja będzie diagnozować zdrowie kobiet

kobiety
Wg szacunków, nawet 80% kobiet doświadcza w ciągu życia problemów hormonalnych. / fot. Shutterstock / Jacob Lund
Do portfela spółek AIP Seed dołącza Ona – aplikacja, która powstała, by zlikwidować lukę w diagnostyce zdrowia kobiet. Fundusz wsparł rozwój startupu na rynku FemTech, jednocześnie dając kobietom narzędzie, by mogły szybciej zrozumieć i zidentyfikować swoje dolegliwości hormonalne. Inwestorzy zainwestowali w aplikację niemal milion złotych

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Za projektem stoją polscy founderzy: Tomasz Bachosz oraz Wojciech Basiński, którym wsparcia merytorycznego udzielają ekspertki zdrowia hormonalnego kobiet – Lara Briden oraz Katarzyna Bednarska.

FemTech globalnym trendem

Sektor technologiczny skupiony na produktach i usługach związanych ze zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem kobiet dynamicznie rośnie. Wycena tego rynku wzrosła z 18 mld dol. w 2019 r. do 50 mld dol. w 2021 r. Prognozy mówią natomiast o przekroczeniu 100 mld dol. w 2030 r.

– Ona idealnie wpisuje się w ten trend. Aplikacja odpowiada na realną, szeroko występującą potrzebę zdrowotną łącząc AI, wiedzę ekspercką i precyzyjne dopasowanie do użytkowniczki. Dla AIP Seed to inwestycja w segment, który będzie jednym z kluczowych kierunków rozwoju AI i medtechu w najbliższych latach. Inwestujemy w najlepszych founderów, jesteśmy przekonani, że Tomek i Wojtek zbudują coś, co zmieni świat komentuje Dariusz Żuk, założyciel funduszu AIP Seed.

Nowoczesne technologie, zwłaszcza sztuczna inteligencja, zmieniają zasady gry w diagnostyce i opiece zdrowotnej. Algorytmy potrafią analizować dane medyczne oraz wzorce objawów znacznie szybciej niż człowiek. Na przykład badanie NIH wykazało, że algorytmy AI/ML mogą skutecznie wykrywać PCOS na podstawie danych z 25 lat badań. To przełom, biorąc pod uwagę jak często PCOS bywa niezdiagnozowany (aż 70% przypadków).

Ona wchodzi do gry

Wg szacunków, nawet 80% kobiet doświadcza w ciągu życia problemów hormonalnych – od PMS, przez zaburzenia tarczycy, aż po PCOS czy endometriozę. Pacjentki często latami szukają przyczyny objawów, a szybsza identyfikacja problemu to lepsze rokowania. Jednocześnie kobiece zdrowie nadal pozostaje niedofinansowaną niszą, bo tylko ok. 4% globalnych nakładów R&D w biofarmacji dotyczy chorób typowo kobiecych.

– Przez lata istniała kultura ignorowania symptomów zgłaszanych przez kobiety. Bóle czy wahania nastroju nie były traktowane z należytą powagą, co prowadziło do tego, że kobiety przestawały szukać pomocy lub wstydziły się swoich objawów. Chcemy to zmienić przy pomocy AI, danych, badań naukowych i wiedzy globalnych ekspertów, tym bardziej, że badania pokazują, że korzystanie z takich aplikacji zwiększa świadomość zdrowotną i skraca czas do diagnozy – komentuje Tomasz Bachosz, jeden z twórców aplikacji.

Wsparcie diagnostyki zaburzeń hormonalnych

Aplikacja Ona analizuje dane użytkowniczki i oferuje spersonalizowane wsparcie w zakresie cyklu, objawów, samopoczucia, a nawet pielęgnacji czy diety. Im więcej zbieranych informacji, tym lepiej dopasowane podpowiedzi.

Każda rekomendacja ma źródło w aktualnych badaniach klinicznych czy standardach medycznych i jest recenzowana przez zespół specjalistów zdrowia kobiet. W przeciwieństwie do tradycyjnych aplikacji, Ona łączy technologię i naukę z empatią – na przykład informuje, kiedy warto udać się do lekarza, odpowiada na pytania oraz pomaga łączyć objawy w konkretne wzorce. Nie diagnozuje, a pomaga kobiecie zebrać dane, które ułatwią rozmowę z lekarzem.

„Lekarz był pod wrażeniem wzorców z aplikacji – to przyspieszyło diagnozę” albo „Wreszcie ktoś (nawet AI), kto nie zbywa mojego bólu” – komentowały testerki aplikacji.

Za projektem aplikacji Ona stoją: Tomasz Bachosz – doświadczony współtwórca startupów w USA i w Polsce, absolwent akceleratora Y Combinator, laureat listy Forbes 25 under 25 oraz Wojciech Basiński, pasjonat AI i współtwórca Warsaw Startup Club. Merytorycznego wsparcia udzielają ekspertki w dziedzinie zdrowia kobiet, tj. Lara Briden oraz Katarzyna Bednarska.

Wraz z AIP Seed w spółkę zainwestował Jarek Oleszczuk, z wykształcenia lekarz, przez wiele lat konsultant w McKinsey & Company, doświadczony lider w sektorze farmaceutycznym (Novartis, Abbvie, AstraZeneca), a także przedsiębiorca w branży biotechnologii, m.in. współzałożyciel ExploRNA (exit) oraz nCage Therapeutics (po rundzie seed).

Aplikacja Ona jest gotowa do pobrania w App Store i Google Play.

AIP Seed inwestuje w asystenta sprzedaży. Startup pozyskał 11,5 mln dolarów w rundzie pre-seed

AIP Seed inwestuje w asystenta sprzedaży. Startup pozyskał 11,5 mln dolarów w rundzie pre-seed

Kolejne narzędzia AI zaprojektowane do automatyzacji zadań rosną jak grzyby po deszczu, ale tylko niektóre poza innowacyjnością zaskakują też formą. Startup Artisan stawia na integrację sztucznej inteligencji z zespołami ludzkimi, oferując elastyczne wsparcie w postaci wszechstronnego asystenta z ludzką twarzą. Nazywa się Ava i ma potencjał, by zrewolucjonizować znacznie więcej niż sprzedaż.

ZOBACZ RÓWNIEŻ