Raport Pracownik w centrum uwagi. 5 zasad dobrej komunikacji

Komunikacja wewnętrzna
Komunikacja wewnętrzna, fot. Shutterstock
W czasach, gdy dystans społeczny stał się naszą codziennością, oczekiwania i potrzeby pracowników się zmieniły. Zmieniły się także wyzwania, jakie stoją przed działami komunikacji wewnętrznej. Oto, co dziś jest ważne.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2022 (78)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

1. Holistyczne podejście

Koniec z podejściem silosowym. Komunikacja wewnętrzna nie może być traktowana jako oddzielny dział, ale raczej jako jednostka specjalna łącząca wszystkie działy firmy. Tylko dzięki takiemu podejściu możliwe jest docieranie do wszystkich pracowników oraz skuteczne odpowiadanie na ich potrzeby. Doskonałym sposobem na to jest zbudowanie sieci wewnętrznych komunikatorów, czyli osób z poszczególnych działów czy departamentów, które będą współpracownikami działu komunikacji. Uwaga! Nie oznacza to, że muszą oni tworzyć treści, wystarczy, że poinformują o tym, co ciekawego dzieje się w danym momencie, jakie projekty są wdrażane itp.

2. Wewnętrzni prosumenci

Koniec z mówieniem, czas na rozmowę. Siłą komunikacji wewnętrznej jest angażowanie pracowników i zmiana ich funkcji – z konsumentów treści w prosumentów. Oddanie im głosu, np. poprzez angażowanie ich w tworzenie treści, danie możliwości aktywnego komentowania ich, dołączania zdjęć, filmów i innych materiałów, które wzbogacają komunikację firmową. To najlepszy sposób na tworzenie skutecznej formuły komunikacyjnej w firmie. Warto nie tylko zachęcać pracowników, zamieszczając formułki: call to action typu „podziel się swoją opinią”, ale można też najbardziej aktywnych zaprosić do stałej współpracy z działem komunikacji.

3. Otwarty management

Koniec z niedostępnością. Kluczem do stworzenia wiarygodnej komunikacji firmowej jest otwarta postawa osób zarządzających firmą. Tam gdzie szefowie osobiście angażują się w komunikację z pracownikami np. poprzez prowadzenie blogów, vlogów czy regularne wysyłanie newsletterów widać wyraźny wzrost zaangażowania pracowników i skuteczności narzędzi wykorzystywanych w komunikacji firmowej. Uwaga! Angażowanie się menedżerów w codzienną komunikację ma jeszcze jedną zaletę, w kryzysowych sytuacjach łatwiej będzie im dotrzeć do pracowników i zapanować nad ich emocjami.

4. Segmentacja treści

Koniec z wysyłaniem wszystkiego wszystkim. Strumień nieinteresujących e-maili czy dziesiątki bezużytecznych wpisów na intranecie nie przyciągną odbiorców i nie sprawią, że komunikacja stanie się skuteczniejsza. Czas postawić na personalizację i segmentację. Podział pracowników na grupy docelowe i tworzenie komunikacji odpowiadającej na ich potrzeby to fundament dobrego komunikowania. Takie podejście gwarantuje lepszą skuteczność komunikatów oraz sprawia, że są one chętniej czytane, bo pracownik ma gwarancję, że dana informacja jest w jakiś sposób dla niego ważna. Dodatkowo gwarantuje to także poczucie, że nasz czas jako pracownika jest szanowany, a to wpisuje się w kulturę budowania work-life-balance.

5. Sharing content

Koniec z traktowaniem treści jako wewnętrznej. W dobie mediów społecznościowych komunikacja wewnętrzna powinna z góry zakładać, że nie ma charakteru poufnego i że wszystko może wydostać się na zewnątrz. Warto to nie tylko wiedzieć, ale też wykorzystać, przygotowując komunikację tak, by pracownicy mogli się nią dzielić na swoich mediach społecznościowych. Atrakcyjny obrandowany content, zwłaszcza obrazkowy, może stać się skutecznym narzędziem employer brandingowym i rekrutacyjnym. Przygotowując filmiki, infografiki, memy do komunikacji wewnętrznej, możemy je skutecznie wykorzystywać, szukając nowych talentów do firmy.

My Company Polska wydanie 3/2022 (78)

Więcej możesz przeczytać w 3/2022 (78) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ