Polski startup i pilotaż platformy AI u giganta przemysłu 4.0
Fot. materiały prasoweTo już VI edycja programu akceleracyjnego KPT ScaleUp, który wspiera polskie startupy działające w obszarze Przemysłu 4.0. Do programu może się zgłosić każda młoda spółka technologiczna, która ma w swoim portfolio rozwiązanie odpowiadające potrzebom zdefiniowanym przez firmy przemysłowe, które są partnerami akceleratora. W tegorocznej, VI już edycji wzięły udział startupy oferujące rozwiązania m.in. z obszarów sztucznej inteligencji, IoT, AR/VR, robotyzacji i automatyzacji.
W tym roku odbiorcą technologii startupu BOTWISE została firma Woodward Poland, która zajmuje się projektowaniem, produkcją i serwisem produktów związanych z optymalizacją energii na rynkach: silników, turbin przemysłowych oraz osprzętu elektrycznego i energetycznego. Przedsiębiorstwo działa obecnie w 11 krajach świata, w tym w Polsce.
BOTWISE rozwija platformę wspomagającą zarządzanie rozproszoną wiedzą w organizacjach. Rozwiązanie wykorzystuje sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego (NLP), co pozwala na błyskawiczne przeszukiwanie tysięcy plików, systemów i różnych źródeł wiedzy. Dostęp do wszystkich potrzebnych informacji użytkownik ma od razu – wystarczy, że wpisze zapytanie w jednym oknie, a inteligentny bot udzieli mu odpowiedzi. Rekordy są zwracane w postaci fragmentu pochodzącego z jednego z dokumentów (zawierającego odpowiedź na pytanie) wraz z danym dokumentem, który użytkownik może wygodnie wyświetlić z poziomu chatbota. Z analiz BOTWISE wynika, że takie rozwiązanie pozwala skrócić czas, który pracownicy tracą na szukaniu odpowiedzi nawet o 90 proc.
- Zauważyliśmy, że zespoły projektowe, działy obsługi klienta, HR, IT Helpdesk tracą straszne ilości czasu na obsługę przychodzących zapytań i coraz trudniej odnaleźć się w niezliczonych ilościach dokumentów i danych, znajdujących się w wielu różnych miejscach - wyjaśnia Janek Nowak, CEO BOTWISE.io. I dodaje: - Postanowiliśmy wykorzystać sztuczną inteligencję, aby dopasować proste zapytania językiem naturalnym do treści znajdujących się już gdzieś w organizacji. Dzięki temu np. działy customer care mogą automatyzować szeroki zakres zapytań od klientów i nie tracić długich godzin na tworzenie specjalnych chatbotów, scenariuszy, tagowania dokumentów. To również oznacza możliwość przeszukiwania z jednego okna inteligentnego bota np. rozproszonej dokumentacji projektowej czy szczegółów świadczeń socjalnych. Naszym celem jest zminimalizowanie czasu, który tracimy na wyszukiwanie informacji, nie generując jednocześnie ogromnych kosztów związanych z wprowadzeniem skomplikowanych rozwiązań i zmianą procesów w całej organizacji.
Miliardowy rynek przemysłu 4.0
Zainteresowanie poszukiwaniem i wdrażaniem tego typu rozwiązań nie powinna dziwić. Jak podaje globalna prognoza MarketsandMarkets, globalny rynek Przemysłu 4.0 za 5 lat będzie wart 100 mld dolarów więcej niż obecnie. Eksperci szacują, że wydatki na takie rozwiązania sięgną 165,5 mld dol, w 2026 r. przy czym w 2021 roku jest prognozowany na 64,9 mld dol. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyniesie tym samym w tym okresie imponującego poziomu 20,6 proc.
Jest to o kilka proc. więcej, niż szacowano rok temu i potwierdza tezę, że pandemia stała się prawdziwym akceleratorem w kontekście rozwoju technologii. „Żaden kryzys nie jest wieczny” – donosi nowy raport Accenture „Europe’s New Dawn”, z którego wynika, że dziewięć na dziesięć firm w Europie planuje w tym roku przyspieszone inwestycje w technologie cyfrowe. Autorzy raportu szacują, że w dalszej perspektywie może się to przyczynić do stworzenia nawet 5,7 mln nowych miejsc pracy w Europie do 2030 r.
Akcelerator KPT działa w ramach Krakowskiego Parku Technologicznego, jest największym i wiodącym w Polsce akceleratorem Przemysłu 4.0. W ramach inicjatywy ScaleUp startupy otrzymują 200 tys. zł. oraz wsparcie doradcze ułatwiające wdrożenie produktu. Program dla wybranych projektów trwa od 3 do 6 miesięcy.