Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy. Czego oczekuje od pracodawcy?

Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Prawie 70 proc. przedstawicieli pokolenia Z marzy o dobrej atmosferze w miejscu pracy i o rozwijaniu swoich umiejętności, wynika z raportu opublikowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield „Generacja Z: Miejsce pracy liderów jutra”.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pokolenie Z opisuje swoje wymarzone miejsce pracy jako przestrzeń wspierającą zdobywanie nowych doświadczeń i rozwijanie nowych umiejętności. Takie oczekiwania miało blisko 70 proc. ankietowanych w badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu. Drugim bardzo ważnym aspektem dla generacji Z jest dobra atmosfera w pracy (64 proc.). Przedstawiciele pokolenia Z chcą mieć również poczucie niezależności oraz możliwość elastycznego wyboru miejsca i godzin pracy.

- Ludzie z pokolenia Zet nie znają świata sprzed Internetu. To oznacza, że w dużej mierze konsumują życie i świat online oraz korzystają z technologii do podtrzymywania więzi. Równocześnie mają niezaspokojoną potrzebę rozmowy, budowania prawdziwych, niefejkowych relacji, przeżywania, doświadczania i uczenia się w świecie offline. Jak pokazują badania, są pragmatyczni i racjonalni, świadomi swoich potrzeb. Ponieważ społecznościowo realizują się w Internecie, to w pracy chcą pracować – otrzymywać jasne cele od kompetentnych, profesjonalnych szefów oraz pracować na indywidualny sukces i spełniać się zawodowo w warunkach, które pozytywnie wpływają na długość dobrego życia – mówi Joanna Malinowska-Parzydło, Executive Partner w Younicorn, Think Tank HR Influencers.

Z raportu opublikowanego przez Cushman & Wakefield wynika, że „Zetki” raczej nie czują potrzeby uczestniczenia we współtworzeniu i współprojektowaniu miejsca pracy. Niespełna 20 proc. badanych wykazało chęć posiadania możliwości ruchu fizycznego w czasie pracy. Przedstawiciele pokolenia Z wykazali również niewielkie zainteresowanie miejscem pracy promującym ekologiczne podejście do życia.

- Biuro skrojone na miarę potrzeb pokolenia Z powinno być odzwierciedleniem kultury organizacyjnej, wyróżniającej się jakością, opartej na zaufaniu, wzajemnym szacunku, gdzie codzienna możliwość interakcji z koleżankami i kolegami oraz z kompetentnymi przełożonymi jest najlepszym benefitem, zachęcającym do pracy – mówi Anna Trochim, Country HR Manager, Cushman & Wakefield

Jakie pozytywne doświadczenia ma przynieść wymarzone miejsce pracy pokolenia Z?

69 proc. - szkolenie i rozwijanie umiejętności

64 proc. - dobra atmosfera w pracy

44 proc. - posiadanie dedykowanego, niezmiennego miejsca do pracy

42 proc. - poczucie niezależności

40 proc. - wykorzystywanie pasji w miejscu pracy

37 proc. - możliwość swobodnego wypowiadania swojego zdania

34 proc. - poczucie prywatności

30 proc. - praca blisko ludzi, w zespole

29 proc. - poczucie pracy w nowoczesnym miejscu

29 proc. - praca indywidualna, w skupieniu

29 proc. - swobodny dostęp do różnych typów przestrzeni

26 proc. - miejsce pracy promuje ekologiczne podejście do życia

19 proc. - możliwość współtworzenia i współprojektowania miejsca pracy

18 proc. - możliwość ruchu fizycznego w trakcie pracy

ZOBACZ RÓWNIEŻ