Nie tylko o zysku
10 maja odbyła się konferencja online „Biznes, który jest fair. Fairtrade z perspektywy CSR”, organizowana przez Fundację Fairtrade Polska. Spotkanie miało za zadanie m.in. uświadomić, że odpowiedzialne budowanie ofert, wewnętrzne decyzje zakupowe i edukacja pracowników dają szansę na zmianę sytuacji producentów z krajów rozwijających się, a także odpowiedzieć na pytania, jak i dlaczego warto wdrażać strategię CSR w przedsiębiorstwach. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele firm z różnych branż, m.in. spożywczej, odzieżowej czy papierniczej, by pokazać, że marki, które zazwyczaj ze sobą konkurują, może łączyć jeden cel – chęć zmiany świata na lepszy. Konferencję poprowadził dziennikarz ekonomiczny – redaktor Tomasz Setta (TOK FM).
Specjaliści przekazali, że zrównoważony rozwój to coś więcej niż sam slogan, wpływający na wizerunek firm w Polsce. Zdaniem jednej z prelegentek, dr Marty Godlewskiej-Goski z CSR INFO, stanowi on zaspokojenie potrzeb obecnych pokoleń, jednocześnie nie przekreślając możliwości zaspokojenia potrzeb następnych (pokoleń). Uczestnicy dowiedzieli się, że odpowiedzialny łańcuch dostaw pozytywnie wpływa na kwestie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe, takie jak godne wynagrodzenia dla pracowników, brak przymusowej pracy dzieci czy korzystne oddziaływanie produktów na środowisko naturalne.
Dodatkowo Paulina Dziedzic z Fairtrade Polska poinformowała, że w 2021 roku hurtowa wartość sprzedanych produktów ze znakiem FAIRTRADE, czyli tych, które są pozyskiwane ze sprawiedliwego łańcucha dostaw, wzrosła o 49% względem poprzedniego roku. Najczęściej kupowane produkty to przede wszystkim wyroby czekoladowe (88%), ale także kawa czy ubrania z certyfikowanej bawełny. Eksperci podkreślali, że obserwują to, jak ważnym elementem prowadzenia firm staje się chęć działania nie tylko dla samego zysku. Przedsiębiorstwa powinny informować o swoich odpowiedzialnych wyborach, ponieważ ich klienci chcą być świadomymi konsumentami. Wszyscy prelegenci podkreślali także, że bardzo istotna jest edukacja i praca u podstaw, by tworzyć dobre nawyki wśród osób mniej zainteresowanych tematem zrównoważonego rozwoju.
Wydarzenie odbyło się w ramach „Miesiąca Fairtrade” - kampanii, która ma uświadamiać i edukować o tym, że wybieranie produktów ze znakiem FAIRTRADE znacząco wpływa na poprawę sytuacji społeczności rolniczych w krajach globalnego Południa.