Najważniejsze trendy w branży ubezpieczeniowej

Trendy w ubezpieczeniach, fot. Shutterstock
Trendy w ubezpieczeniach, fot. Shutterstock
Rewolucja nabiera tempa! Gdzie będziemy za kilka lat? Oto główne ścieżki rozwoju branży ubezpieczeniowej.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2024 (103)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Personalizacja na całego

Jeśli wiesz więcej o klientach, możesz zbudować lepszą ofertę. Z drugiej strony popularność usług komplementarnych do typowych produktów ubezpieczeniowych sprawia, że klienci sami wskazują drogę, w jaką powinny iść firmy ubezpieczeniowe. By przyspieszyć ten proces, można wykorzystać AI i zaawansowane systemy do analizy danych.

Nowa rola brokerów i agentów

Jeszcze do niedawna zajmowali się sprzedażą produktów ubezpieczeniowych. Dziś ich rola staje się coraz bardziej istotna – paradoksalnie wbrew rozwojowi usług pozwalających na bezpośredni kontakt firm ubezpieczeniowych z klientami. Dziś brokerzy stają się doradcami, specjalistami od zarządzania ryzykiem czy zarządzania majątkiem. W ślad za tymi funkcjami musi stać rozwój ich kompetencji. Rozwiązanie? Nowe technologie, w tym zaawansowane modele pozwalające oceniać różne produkty oraz systemy do szybkiego przeglądania ofert pod kątem bardzo konkretnej potrzeby danego klienta.

Prognoza pogody

Katastrofa klimatyczna to nie tylko problemy dla rolników czy konieczność dostosowania się firm produkujących energię elektryczną. Gradobicia mogą niszczyć samochody, powodzie nieruchomości, a silne mrozy połączone ze smogiem zwiększają prawdopodobieństwo zawałów czy udarów. To wszystko trzeba brać pod uwagę i firmy ubezpieczeniowe robią to coraz lepiej.

Hipersegmentacja klientów

Korporacje, duże firmy, małe i średnie firmy oraz mikrobiznesy – taki podział to już przeszłość. Firmy ubezpieczeniowe są świadome, że zupełnie inne potrzeby będzie miała osoba prowadząca usługi fryzjerskie, a inne szef początkującego startupu, mimo że teoretycznie liczba zatrudnionych oraz przychody są na podobnym poziomie. Hipersegmentacja klientów bazująca na dużej liczbie czynników możliwa do stosowania przy użyciu zaawansowanych modeli (w tym AI) oraz dostosowanie produktów do tych specyficznych potrzeb ma absolutnie kluczowe znaczenie.

AR w ubezpieczeniach

Mimo że o wirtualnej rzeczywistości i rzeczywistości rozszerzonej mówi się od lat, to kolejne firmy próbują swoich sił w rozwoju tej technologii. Jeśli jest tu przyszłość, można ją wykorzystać także w branży ubezpieczeniowej. Na przykład przy ocenie skutków szkód albo ocenie stanu zdrowia ubezpieczonych.

Cyberbezpieczeństwo

Im więcej masz danych, tym większe konsekwencje ich wypłynięcia. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii nacisk na bezpieczeństwo systemów cyfrowych jest coraz większe. Zwłaszcza że co chwila słychać o wyciekach danych – także tych mocno wrażliwych.

Elastyczność ponad wszystko

Ubezpieczenia zdrowotne, majątkowe, podróżne, komunikacyjne… Mnogość produktów sprawia, że coraz więcej klientów chce mieć „wszystko” w zasięgu jednego kliknięcia... i to w dobrej cenie. Dlatego budowa systemów pozwalających na dostęp do kompleksowej oferty w niskiej cenie jest jednym z priorytetów firm ubezpieczeniowych. Elastyczność dotyczy także usług „osadzonych”, czyli dostępnych przez pośredników bardzo często zupełnie niezwiązanych z firmami ubezpieczeniowymi. Przykład? Kupujesz laptop i chcesz go ubezpieczyć od zalania – zamiast szukać oferty, dostęp do propozycji masz już w momencie robienia zakupu, np. przez internet. To zadanie z pozoru proste, ale jeśli chodzi o wyniesienie takiej oferty na wyższy poziom, trzeba zintegrować rozmaite systemy techniczne. A to już wyzwanie.

Pytanie o transparentność

Coś, co dziś w przypadku branży ubezpieczeniowej jest trudne do masowego wdrożenia. Wraz z rozwojem technologii coraz więcej osób pragnie transparentności. Co firmy o niej wiedzą? Jak budują swoją ofertę? Gdzie jest to AI? To pytania, które będą zadawane. I ubezpieczyciele będą musieli na nie znaleźć odpowiedź. Albo raczej stworzyć narzędzia, które będą w stanie takich odpowiedzi udzielać.

My Company Polska wydanie 4/2024 (103)

Więcej możesz przeczytać w 4/2024 (103) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ