Nadchodzi rewolucja w transakcjach elektronicznych? Polski fintech pracuje nad globalną innowacją
Fot. materiały prasoweRynek płatności bezgotówkowych funkcjonuje dzięki skomplikowanej infrastrukturze technicznej służącej do dokonywania i akceptacji płatności (certyfikowany software i hardware). Świat ten oparty jest ze strony płacącego o organizacje płatnicze typu VISA czy Mastercard, a po stronie przyjmujących płatność o terminale płatnicze, agentów rozliczeniowych oraz procesorów transakcji. Każdy z tych elementów generuje koszty dla przedsiębiorców, mimo, że ostatecznie płatność wysłana przez kupującego z jednego banku trafia po prostu na rachunek bankowy sprzedającego.
Xelo, dzięki technologii rozwijanej w projekcie badawczym współfinansowanym przez NCBiR, chce maksymalnie uprościć schemat płatniczy i autoryzacyjny. Co więcej, nowe narzędzie nie będzie potrzebowało ani dotychczasowej ani nowej, dodatkowej infrastruktury, aby zrealizować transakcję w sklepie stacjonarnym czy w Internecie dostarczając jednocześnie dodatkowe usługi dla przedsiębiorców i klientów „jednym kliknięciem w telefonie”. Wystarczy jedynie aplikacja Xelo u klienta i akceptanta oraz integracja z software i hardware w punkcie sprzedaży, by realizować płatność.
W rozwiązaniu Xelo Pay smartfon lub tablet z systemem Android czy iOS może przyjmować płatność zastępując terminal płatniczy (po stronie akceptanta – sprzedającego), jak również płacić zastępując kartą płatniczą (po stronie płatnika). Dzięki temu każdy, kto będzie posiadał tą aplikację i spełni określone kryteria może stać się płatnikiem lub akceptantem płatności. Transakcja płatności ma być realizowana bez konieczności zbliżenia telefonu do jakiegokolwiek urządzenia.
- Pracujemy nad globalną innowacją produktową i zakładamy, że nasze badania w tym obszarze zakończą się pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku. System Xelo Pay, nad którym pracujemy, ma być 4-tą generacją schematu płatniczego i będzie posiadał przewagi nad każdym z aktualnych rozwiązań – zarówno w kontekście ergonomiczno-użytkowym jak i kosztowym – mówi Janusz Diemko.
Jak to zadziała?
Metodę szybkich i bezpiecznych płatnościach z konta na konto umożliwia unijna dyrektywa PSD2, już implementowa etapami także w Polsce. Xelo bada nie tylko możliwości jakie daje PSD2, ale także inne metody dzięki którym, możliwy będzie transfer środków wprost z konta na konto. Płatność inicjowana będzie poprzez wybranie jako formy płatności transakcji Xelo Pay a środki pobierane bezpośrednio z rachunku bankowego płatnika korzystającego z aplikacji Xelo.
- Xelo Pay sprawi, że proces transakcji stanie się integralną częścią procesu sprzedaży, a dzięki naszemu rozwiązaniu firmy będą mogły płacić znacznie mniej za obsługę płatności bezgotówkowych w swoim biznesie – komentuje rozwiązanie Diemko i dodaje, że przedsiębiorcy i konsumenci poszukują bezpiecznych, bezdotykowych rozwiązań i tu aplikacje na smartfony lub tablety wypierają z punktów sprzedaży dotychczasowe urządzenia. Xelo Pay pozwoli przedsiębiorcom i klientom płacić i przyjmować płatność w jednej aplikacji.
Obniżka kosztów obsługi płatności
Xelo Pay ma być implementowane w różnych branżach bez dodatkowej infrastruktury technicznej. Ponadto system daje możliwość wdrożenia płatności w aplikacjach mobilnych klientów np. sieci handlowych, stacji benzynowych czy firm kurierskich. Ponadto, w innowacyjnej metodzie Xelo Pay będzie jedna jedyna opłata transakcyjna.
Spółka jest w trakcie uzyskiwania statusu Krajowej Instytucji Płatniczej w KNF i kończy właśnie testy wersji beta swoje aplikacji mobilnej. Rozwój Xelo Pay finansują m.in. inwestorzy prywatni oraz fundusze VC w tym Leonarto VC i Trade Bridge, kontrolowana przez Józefa Biegaja, współwłaściciela Grupy Impel. Spółka pozyskała także finansowanie z NCBiR na prace badawcze i rozwojowe. - Widzimy duże zainteresowanie inwestorów naszym projektem. Jesteśmy w trakcie rozmów z kilkoma potencjalnymi, nowymi partnerami finansowymi w Xelo. Jeszcze w tym roku planujemy pozyskać kolejne kilka mln zł finansowania na rozwój produktu, a także na wdrożenie rynkowe – podsumowuje Diemko.
Janusz Diemko to uznany w branży manager z ponad 20-letnim doświadczeniem w sektorze płatności, ponadto konsultant i inwestor w fintechach. Zanim dołączył do spółki był m.in. prezesem w Polskich e-Płatnościach, First Data Polska-Polcard, i w Euronet Polska, przewodniczącym Komitetu Agentów Rozliczeniowych oraz członkiem Rady ds. Systemu Płatniczego w Narodowym Banku Polskim.